Hallå där!
Elin Engström som är på väg till Kanada för att prata om kvinnliga lastbilschaufförer i Sverige.
Varför finns det fler kvinnor i lastbilarna i Sverige än i andra länder?
– Min uppfattning är att det beror på att vi inte kvoterar in kvinnor. I stället har vi lagt fokus på att göra arbetsplatserna generellt sett mer jämställda. Det finns dubbla omklädningsrum. Sedan har reklamkampanjer både för Scania och branschen inkluderat män och kvinnor, yngre och äldre.
Vad kör du själv?
– Jag började på Scania i Norge i måndags, och här jobbar jag som säljassistent. Men tidigare har jag kört både distribution, utrikestransporter och tankbil.
– Till i förra veckan var jag demochaufför på Scania i Södertälje, jag tog emot folk som körde lastbil på inhägnat område. Det kunde vara allt från ett gäng dagisfröknar som ville prova – till företagets medarbetare som skulle provköra en särskild modell. Och så kom det kunder från hela världen som ställde alla tekniska frågor om bilen innan de gjorde en beställning.
Hur kommer det sig att du ska åka till Kanada?
– Det är en väldigt underlig process … Jag har kört lastbil i sex år, men så sa jag upp mig, åkte till USA och pluggade till skådis. När jag kom tillbaka i somras började jag på Scania igen, och när min chef frågade om jag ville vara med i ett engelskt radioprogram sa jag förstås ja. Jag och Heather Jones, som startat chaufförsutbildning i Australien, diskuterade kvinnor i branschen i ett BBC-program som heter The conversation. (Lyssna här.)
– Sedan fick jag frågan om jag ville åka till konferensen i Toronto som hålls de första dagarna i mars.
Och så den obligatoriska frågan: Hur blir kvinnor bemötta av åkerier, manliga chaufförer, kunder och andra?
– Yrket har generellt sett ganska låg status. Och när jag som tjej berättar att jag kör lastbil är det aldrig normalt. Antingen blir folk överraskade och tycker att det är häftigt eller så blir de förvånade och undrar om jag verkligen klarar det …
– Men jag gillar när jag får någon att tänka till. Det är ju bara att köra, och skita i alla fördomar. Men visst var det ett tufft klimat när jag körde utrikes.