Hallå där!
Sussanne Lundberg, chef på arbetsrättsenheten vid LO-TCO Rättsskydd.
Nu när semestern står för dörren, måste man vara tillgänglig via mejl och telefon på sin ledighet?
– Nej det behöver man inte. När man har semester så har man rätt att vara ledig och inte stå till arbetsgivarens förfogande.
Var regleras bestämmelser om tillgänglighet? I semesterlagen?
– I semesterlagen står det att man ska vara ledig och i ledighet ligger det att man inte ska jobba.
I det ligger att man inte ska behöva vara tillgänglig. Men det står inget uttryckligen om tillgänglighet i semesterlagen.
Låt säga att jag får en rad jobbrelaterade samtal under semestern som jag besvarar för att vara smidig och samarbetsvillig?
– Om samtalen inte är helt korta så bör man ta upp det med sin arbetsgivare. Man kan säga att ”jag fick hoppa in och jobba på semestern. Jag skulle vilja att det inte betraktas som semester”. Alternativt be om någon annan kompensation.
– Men eftersom man svarat helt frivilligt så finns ingen skyldighet för arbetsgivaren att kompensera för det. Arbetsgivaren kan säga att var du så dum att du svarade så får du skylla dig själv.
Har arbetsgivaren rätt att säga så?
– Ja, du behöver ju faktiskt inte svara på några frågor när du har semester.
Men om man nu arbetar på sin semester, hur kompenserar man för det då?
– Om du beordras att gå in och jobba så försvinner den semesterdagen. Då är den dagen inte en semesterdag, även om det bara har varit en timme eller två. Då har man ju faktiskt fått sin semesterdag förstörd och har rätt att kompenseras med en ny dags ledighet.
– Man ska alltså inte lägga ner arbete utan att först kontrollera med arbetsgivaren att det är okej. Och att det räknas som beordrat jobb, som man har rätt till kompensation för.