Hallå där!

Michaela Leo Michaela Leo börjar snart ett nytt jobb – hon ska driva på den facklig-politiska samverkan i Stockholms arbetarekommun. Transport kan ta åt sig en del av äran för det, tycker hon.

 

Parkeringsvakt, avdelningsordförande för Transport i Östergötland, valledare åt Transport senaste valet, det är en del av det du gjort Michaela Leo. Men nu har du fått ett nytt arbete?

– Ja, jag ska bli facklig-politisk ombudsman åt Stockholms arbetarekommun och i Socialdemokraterna i Stockholms län. Jag vill gärna tacka Transport för att de väckte min medvetenhet kring hur viktigt det är att samarbeta mellan fack och politik, och för att jag fick gå den facklig-politiska utbildningen och lära mig mer.

Det finns en lång tradition av fackligt-politiskt samarbete men också frustration mellan varven?

– Ja, hos båda sidor. Tanken är nu att stärka banden mellan S och facket. Att man använder båda möjligheterna för att föra fram sina frågor. Jag tyckte länge att det räckte väl att vara med i facket, men sedan kände jag att jag måste bli aktiv i ett politiskt parti också, för att samarbeta i viktiga frågor.

Du har politiska uppdrag i din hemstad Norrköping?

– Det gick fort att få uppdrag när jag blev aktiv. Numera sitter jag enbart i kommunfullmäktige, men jag har suttit i arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden. En fråga som var uppe var om vi skulle ha kvar en lastbilsutbildning i Norrköping. Alla som går den får jobb, men utbildningen är dyr. Det kändes bra att ha möjlighet att stötta transportare i vardagen.

Du börjar på nya jobbet i oktober, vad gör du just nu?

– Jag är arbetslös. Senaste jobbet var på Arbetsförmedlingen. Där avbröts min provanställning när jag ifrågasatte att vi skulle strunta i överenskommelsen mellan myndigheten, Hotell- och restaurangfacket och Handels om att inte bevilja praktik under sommarmånaderna.

– Det var helt okej att jag fick sluta, jag hade inte kunnat arbeta kvar på en myndighet som gör en överenskommelse och sedan inte följer den. Det handlar om trovärdighet, både min och myndighetens.

Du har arbetat på Handels också?

– Ja med organisering. Det är viktigt att medlemmarna, och de blivande medlemmarna, känner att de kan få makt över det som gäller just deras arbetsplats. I en butik fick personalen inte tvätta arbetskläderna hemma. Men tvättmaskinen som fanns på jobbet var trasig och stod dessutom i damernas omklädningsrum. Det var ett arbetsmiljöproblem som var viktigt för dem. Vi har lagar, avtal och regler. Men om medlemmarna inte törs säga ifrån då spelar det ingen roll. Styrkan kommer av att vi organiserar oss.

Stockholms arbetarekommun låter ibland tala om sig när man är oense internt?

– Utan friktion kommer vi inte framåt. Men vi måste ena oss i stora frågor. Som när Centern säger att nyanlända ska ha ännu lägre ingångslön än vad vi som är födda i Sverige har. Då lämnar vi över lönebildningen till politiken och det är inte den svenska modellen. Vi har också lön för utfört arbete inte utifrån var du kommer ifrån. Att acceptera lön efter ursprung skulle splittra oss arbetare oerhört.

Är det någon skillnad mellan att vara politiskt och fackligt aktiv?

– Om du engagerar dig politiskt har du helt plötsligt omgivningens ögon på dig. Men det har du också om du tar på dig ett fackligt uppdrag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

German Bender. Foto: Lilly Hallberg

Andra sidans slitningar synade

Mötet. Teslakonflikt och inflation gjorde German ­Benders doktorsavhandling högaktuell. I den ­utforskar han lönebildning och industrinormeringen som institution – och belyser betydelse­fulla motsättningar på arbetsgivarsidan som sällan uppmärksammas.

Skallig man med skägg och ljus kostym på en innerstadsgata i Stockholm

”Sveriges arbetare är värda fan så mycket bättre”

7 frågor. Johan Lindholm är LO:s nya ordförande. Hur ser han på LAS, arbetstidsförkortning och politik?

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.