Frank

Hallå där!

Terminalarbetare Frank Bylin styr åter mot Schenker i Västerås efter sitt 30:e år i Transports delegation för transportavtalet.

Hur hamnade du i Transports avtalsdelegation, första gången?

– Det var en central ombudsman, min mentor Owen Olofsson, som tyckte att jag skulle vara med. Jag hade förhandlat förut, i IF Metall, när jag jobbade som maskinförare och svetsare. Där var det lite mer lösa boliner än i Transport, men jag har gått förhandlingsutbildning i bägge förbunden.

Hur har förhandlingarna förändrats under dina 30 år?

– Det har varit en viss omsättning på ombudsmän i förbundet. De vi har nu är bra, lugna och sakliga. Förbundsordförande Lasse Lindgren har jag känt sedan han körde trailer. Han lyssnar på oss. Den tidigare, Hasse Wahlström, kunde köra över hela delegationen, så det har jag varit med om.

– Anders (Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) reds anm) var med i början han också, först som sidekick. ”Nu har vi varit med länge”, sa vi till varann i går. Och kom på att vi är årsbarn. Jag är 63.

Finns det fler förändringar?

– Arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv styr för mycket. BA är inte vår motpart längre. Det är Svenskt Näringsliv vi förhandlar med, säger de nej blir det nej. Jag tycker inte delegationen är så stor. Vi var ännu fler förut, när vi förhandlade på Blasieholmen i Stockholm.

Firade ni i går kväll?

– Lite grand. Det brukar inte bli så blött för min del, men det var bra stämning,. Alla var nöjda.

Hur känns det efter att det nya avtalet för lastbilsförare och terminalarbetare undertecknats?

– Jag är nöjd. Vi fick in många bra skrivningar i avtalet, som att arbetsgivarna ska bekosta yrkeskompetensbeviset (YKB). Överenskommelsen om begränsad mertid var viktigast. Det är en styggelse när arbetsgivare anställer folk på deltid och sedan kör mertid på dem. Jag tror grabbarna, och de två tjejerna där hemma, blir nöjda när jag förklarar avtalet för dem.

Vad säger du till de missnöjda?

– Avtalet gäller bara i ett år.

Fotnot. Avtalet mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) innebär att mertid får tas ut max 200 timmar under ett kalenderår. Extra mertid, upp till 150 timmar är möjligt, men då krävs särskilda skäl.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

German Bender. Foto: Lilly Hallberg

Andra sidans slitningar synade

Mötet. Teslakonflikt och inflation gjorde German ­Benders doktorsavhandling högaktuell. I den ­utforskar han lönebildning och industrinormeringen som institution – och belyser betydelse­fulla motsättningar på arbetsgivarsidan som sällan uppmärksammas.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."