Hallå där!
Terminalarbetare Frank Bylin styr åter mot Schenker i Västerås efter sitt 30:e år i Transports delegation för transportavtalet.
Hur hamnade du i Transports avtalsdelegation, första gången?
– Det var en central ombudsman, min mentor Owen Olofsson, som tyckte att jag skulle vara med. Jag hade förhandlat förut, i IF Metall, när jag jobbade som maskinförare och svetsare. Där var det lite mer lösa boliner än i Transport, men jag har gått förhandlingsutbildning i bägge förbunden.
Hur har förhandlingarna förändrats under dina 30 år?
– Det har varit en viss omsättning på ombudsmän i förbundet. De vi har nu är bra, lugna och sakliga. Förbundsordförande Lasse Lindgren har jag känt sedan han körde trailer. Han lyssnar på oss. Den tidigare, Hasse Wahlström, kunde köra över hela delegationen, så det har jag varit med om.
– Anders (Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) reds anm) var med i början han också, först som sidekick. ”Nu har vi varit med länge”, sa vi till varann i går. Och kom på att vi är årsbarn. Jag är 63.
Finns det fler förändringar?
– Arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv styr för mycket. BA är inte vår motpart längre. Det är Svenskt Näringsliv vi förhandlar med, säger de nej blir det nej. Jag tycker inte delegationen är så stor. Vi var ännu fler förut, när vi förhandlade på Blasieholmen i Stockholm.
Firade ni i går kväll?
– Lite grand. Det brukar inte bli så blött för min del, men det var bra stämning,. Alla var nöjda.
Hur känns det efter att det nya avtalet för lastbilsförare och terminalarbetare undertecknats?
– Jag är nöjd. Vi fick in många bra skrivningar i avtalet, som att arbetsgivarna ska bekosta yrkeskompetensbeviset (YKB). Överenskommelsen om begränsad mertid var viktigast. Det är en styggelse när arbetsgivare anställer folk på deltid och sedan kör mertid på dem. Jag tror grabbarna, och de två tjejerna där hemma, blir nöjda när jag förklarar avtalet för dem.
Vad säger du till de missnöjda?
– Avtalet gäller bara i ett år.
Fotnot. Avtalet mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) innebär att mertid får tas ut max 200 timmar under ett kalenderår. Extra mertid, upp till 150 timmar är möjligt, men då krävs särskilda skäl.