Hallå där!
För ett år sedan tecknade Elgiganten avtal med tio transportföretag – där företaget ställt krav på schysta villkor för chaufförerna, trafiksäkra fordon och mindre miljöpåverkan. I går fick Jimmy Olofsson, logistikansvarig på Elgiganten, ta emot priset Årets beställare i transportbranschen.
Grattis till priset!– Tack, det känns som ett litet kvitto på att vi tänker rätt.
Vad är det ni har gjort egentligen?
– Vi har tagit en större kontroll över transporterna från vårt distributionscenter i Jönköping och ut i Norden. Vi köper inte att distributörerna utnyttjar chaufförer från andra länder som får lägre löner. De fem svenska åkerierna som vi har tecknat avtal med har kollektivavtal och de från övriga Norden ska ha motsvarande avtal i sina länder.
Har ni fått efterföljare?
– Vi har fått ganska många frågor från andra företag, men jag vet inte om något har gått så långt som vi när det gäller kraven.
Hur har det gått då?
– Jag trodde inte att det skulle vara så svårt att hitta transportörer. Kraven har klart begränsat vår kapacitet under vissa perioder. Och vi har haft en del intermezzon där vi har stoppat vissa av våra leverantörers underentreprenörer.
Hur kollar ni underentreprenörerna? Transports ombudsman i Jönköping har under den här perioden sett bilar från åkerier utan kollektivavtal, men som kör för er kontrollerade samarbetspartner norska KT Kingsrød.
– Vi måste hela tiden slipa vidare på modellen. Men vi har ändå tagit ett extremt stort steg jämfört med tidigare.
Fotnot: Stora Trafiksäkerhetspriset delas varje år ut av branschtidningarna Resforum, Trafikforum och Transport & logistik idag. De tre klasserna är Årets beställare, Årets entreprenör och Årets leverantör.