Hallå där!
Före detta lastbilschauffören Eric Höglund skolade om sig till industridesigner och tog fram en ny gaffeltruck som examensarbete. Den här är fjärrstyrd och därför mycket bättre för hälsan, anser Eric. Till sin hjälp har han haft en handfull chaufförer att bolla idéer med.
Hur kom du på det här?
– Inspirationen till arbetet kommer från att jag har själv kört lastbil under två år innan jag började plugga. Jag visste att lastning och lossning är de farligaste arbetsmomenten för lastbilschaufförer och att gaffeltrucken är den maskin som är involverad i flest arbetsolyckor. Så jag ville ta fram en produkt som kan hjälpa människor vardagen.
Har du egen erfarenhet av skador?
– Nej, men jag vet ju att det är ett väldigt riskabelt arbete. Jag tror man kan använda lagar och regler till en viss gräns för att minimera skadorna, men sen måste man designa så det inte går att göra fel.
Vem ska använda trucken?
– Min målgrupp är distributionsförare som kan ha upp till 50 stopp på en dag. Varje pall kan väga över tusen kilo. Det är tung manuell hantering och man kommer i kontakt med grus, snö, asfalt, betong och olika trösklar med olika strukturer. Pallarna kan vara höga och vingliga och man får sämre sikt.
Varför behövs din uppfinning?
– Med hjälp av fjärrstyrningen får man bort den manuella hanteringen och vibrationerna. Man kan också minimera bullret eftersom man kan stå en bit ifrån palltrucken. Man får en bättre överblick på både truck, gods och omgivning. Och man kan stå där det passar bäst så det är säkert för chauffören.
Det finns ju redan eldrivna truckar. Vad är problemet med dem?
– Det finns en massa problem med designen som gör att de inte fungerar i kontexten. En grej är att de är för stora och för klumpiga, vissa har inte rätt lyftkapacitet, de har fel däck och de är för låga och kan inte gå över trösklar etc.
Är det någon som har köpt din truck?
– Nej, jag gick ut med det här ganska nyligen. Först måste man få en trucktillverkare att våga ta steget och börja producera.