Hallå där!
Svenska taxiförbundet har kommit med en rapport som visar att antalet taxibilar ökat kraftigt. Mellan åren 2006 och 2014 steg också antalet sysselsatta personer i branschen från 20 500 till över 30 000. Råder det överetablering i taxinäringen? Frågan går till förbundets pressansvarige, Claudio Skubla.
– Jag säger varken ja eller nej. Det är så många saker som spelar in. Vid avregleringen 1990 rådde i vart fall underetablering.
Många chaufförer anser att det råder överetablering. Framför allt i storstäderna. Du håller inte med dem?
– Nej.
Men förare jag träffar – och det är rätt många – vittnar faktiskt om köer av lediga taxibilar, sysslolös väntan och arbetsveckor på 60–70 timmar för att få ihop en rimlig inkomst. Träffar du inga sådana chaufförer?
– Nej, jag har inte mött förare som sagt att de jobbat långa pass. Mycket är hörsägen och det finns ett systemfel där chaufförer sitter onödigt länge i bilarna när det inte finns körning.
Taxiförbundet skriver att ”behovet av mer personal är skriande stort”. Var i landet saknas det taxichaufförer?
– I princip överallt. Både bilar och personal behövs.
I dag finns omkring 16 450 taxibilar och 17 500 anställda, plus egenföretagare. Hur många bilar och förare blir kvar den dag taxikörning blir ett riktigt jobb med reglerad arbetstid och fast lön på låt säga 24 000 kronor?
– Det kan jag inte svara på.