Hallå där!
Erik Kjellin är trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen. En organisation som har granskat 9 200 mil svenska vägar.
Hur ser standarden ut på det statliga vägnätet?
– Överlag är den förhållandevis hög. Men – Sverige är ett delat land. Norr om Dalälven har vägarna en klart sämre kvalitet. Ytan är ojämn, det finns sprickor och potthål.
Och hur vet ni det?
– Vi använder en helt ny teknik. Uppgifterna samlas in med hjälp av smartphones med en sensor som känner av vibrationer. Tolv ombud har kört omkring med telefonerna i vindrutans högra hörn. Sedan har vägarnas ojämnheter överförts till en karta och jämförts med ett internationellt index.
Vad får de dåliga vägarna för konsekvenser?
– Om de inte underhålls blir de bara sämre och då blir det ännu dyrare att laga dem. Dåliga vägar betyder också slöseri med tid och en risk att bilarna skadas.
– För näringslivet är god standard på vägarna en förutsättning för att klara konkurrensen. Godset måste kunna transporteras effektivt genom vårt avlånga land. Och människor måste kunna ta sig till sina jobb, till service och aktiviteter även om de bor i norra Sverige.