Hallå där!
Mikael Fernholm, teknikchef på elektronikföretaget C-Track i Västerås, har uppfunnit dubbar som fälls ut ur däcket när det är isigt – och in när det är barmark. Han kommer att få patent på tekniken under våren.
Alltså, dubbar som åker in och ut … måste man inte vara lite smågalen för att ge sig på något sådant? Det låter ju helt orimligt.
– Ja, jag vet. Så är det ju med all teknik som är banbrytande. Det låter som trolleri, som någonting som inte finns. Men ingen del i den här produkten är något nytt. Jag har bara satt ihop dem på ett sätt som ingen annan har satt ihop dem förut. Jag kan jämföra det med att skriva en bok. Jag har inte skrivit några nya ord, jag har bara satt ihop dem på ett nytt sätt.
Hur kom du på den här idén?
– Jag misstänker att den kom undermedvetet från min pappa. Jag har hört från mina släktingar att han försökte lösa det här för länge sedan, men inte lyckades. Förmodligen för att det inte fanns lika avancerad teknik som det finns i dag. Det kommer nog därifrån från början.
Hur lång tid tog det?
– Sju år.
Kommer det här att funka på tunga fordon, som till exempel lastbilar?
– Faktiskt, den största ekonomiska nyttan kommer att vara inom tung transport. Systemet kommer att vara billigare än att behöva köpa, byta och förvara en till uppsättning däck.
Men slits inte de här dubbarna?
– Jo, de slits på samma sätt som vanliga dubbar. Men eftersom de inte träffar marken hela tiden så kommer de att hålla längre. Du kommer att kunna köra minst däckens livslängd.
När finns det här ute på marknaden?
– Jag behöver finansiella muskler för att backa upp projektet. Får jag det, då kan jag få det färdigt om två år.
Fotnot: Hur dubbarna funkar rent tekniskt kan du läsa här: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3880790.ece