Hallå där!
Michael Estwik, taxiförare i Umeå, startade uppropet Här stannar Taxi för Sverige. Nu har han även startat diskussionsforumet Taxi för bättre villkor.
Berätta!
– Tanken är att vi ska ha ett forum där vi ska diskutera vad vi kan göra lokalt, regionalt och nationellt och vad vi ska sätta upp för mål för framtiden för att få bättre arbetsvillkor och sundare konkurrens. Hur ska vi arbeta för att nå de målen? Det är lättare att strukturera diskussionerna i ett forum än om man sitter på Facebook.
Vad hoppas du ska bli resultatet?
– Främst att vi ska kunna bli bättre organiserade och att chaufförer runtom i landet inte ska känna sig så ensamma med sina usla arbetsvillkor. Det går faktiskt att göra något om man organiserar sig. I slutänden hoppas vi det här kan bidra till fler medlemmar i Transport.
Varför tror du att inte fler taxiförare är med i facket?
– Medlemsavgiften är en ganska stor kostnad för den som kör på ackord och har provisionslön. Du måste köra minst fyra timmar extra för att täcka avgiften. Många har också bilden av att facket inte gör något. Men om man till exempel tittar på Dalarna så ser vi att facket faktiskt gör något. (Där har chaufförer som kör samhällsbetalda resor nyligen fått fasta månadslöner, reds. anm.)
Uppropet Här stannar Taxi för Sverige, där taxiförare stannar två gånger om dagen för att uppmärksamma branschens usla villkor, fortsätter ni med det?
– Ja. Vi har inte haft något bestämt slutdatum utan vi fortsätter. Lastbilarna fortsätter till påsk och det är i princip vad vi också kommer att göra.