Hallå där!
Tatiana Butovitsch Temm, som tillsammans med kompanjonen Camilla Palmertz gör en undersökning för Volvo och Vinnova om hur en lastbil kan utformas så den passar ännu bättre för kvinnor.
Hur går uppdraget till?
– Vi hade en workshop på Volvo i går för att samla den kunskap som redan finns. Vi har lagt ut frågor på en Facebookgrupp för kvinnliga chaufförer och vi kommer att fråga många fler i olika sammanhang. Till exempel måste vi också få tag på kvinnor som har valt bort förarjobbet för att ta reda på vad som fick dem att inte börja köra lastbil trots att de kanske har utbildat sig till chaufför.
– Vi har ett år på oss att ta reda på vad som krävs för att Volvo Lastvagnars kunder ska börja rekrytera förare från hela befolkningen. Det handlar om förarmiljön, interiören i hytten, hur man kommer åt att serva hela fordonet och om det finns några nya tjänster runt omkring körandet som behövs.
Några resultat redan?
– Hittills har vi fått många kommentarer om ergonomin. Den som är kort behöver kunna kombinera stolen-ratten-pedalerna annorlunda, och eftersom kvinnor är byggda på ett annat sätt går det inte bara att krympa den förarmiljö som är uppbyggd för män.
– Den dag vi skickade in våra frågor till FB-gruppen Queen of the road var det soligt, och det gjorde att nästan alla klagade på solskydden. Är man kort så funkar de inte alls.
Är detta den naturliga fortsättningen på ditt jobb med Volvos konceptbil YCC, den som kallas tjejbilen?
– Javisst, Camilla och jag startade vårt företag Ampersand eftersom vi lärde oss så mycket av det jobbet. Nu tittar vi på vad olika branscher behöver göra för att hitta en annan kundgrupp än den de redan har. Några exempel är båttillverkning, Stockholms tunnelbana och ridskolor …