Hallå där!

Flyg. Martin Andersson, ordförande i klubb 4 på Arlanda med bland annat plåtslagare och flygmekaniker. Er arbetsgivare Patria Helicopter har höjt era löner – innan avtalsrörelsen för flygbranschen ens dragit i gång. Varför då?

Martin Andersson är plåtslagare och klubbordförande i klubb 4 på Arlanda.
Martin Andersson är plåtslagare och klubbordförande i klubb 4 på Arlanda. Foto: Justina Öster

– Företaget har under lång tid med ljus och lykta försökt få tag i folk till vår yrkeskategori eftersom vi har ett konstant flöde av arbete. Helt naturligt slutar alltid någon och de är svåra att ersätta. Vi har haft folk inne, som kandidater, men de har tyvärr backat ur eftersom de inte är nöjda med den lön företaget erbjuder. Högre löner gör arbetsplatsen mer attraktiv och bidrar till att få hit mer folk.

Patria Helicopter har höjt era löner med mellan 1 000 och 3 000 kronor?

– Ja, ungefär och för de allra flesta. Jag vet inte exakt vad alla fått, men höjningen baseras på en sammanställning av de löneanspråk folk som sökt hit haft. Inte rakt av, men något sorts snitt. Företaget har lagt ner ganska mycket arbete på det. Höjningen gäller främst plåtslagare och komponentmekaniker, som det är störst brist på.

Är det brist både nationellt och internationellt?

– Ja, när jag började som plåtslagare för ungefär tolv år sen låg medelåldern på i snitt 45 år i Sverige. Nu är alla över 50, 55 år så det behövs tillskott.

Ökade prestationskraven på jobbet i och med lönehöjningen?

– Nej, det var rätt uttalat från chefen att det inte skulle öka kraven och att vi inte skulle göra mer än vi redan gör. Möjligtvis att vi tänker lite mer på att hålla arbetstider och raster.

Hur reagerade kollegorna på lönehöjningen?

– De flesta tyckte att det var positivt, men förstod först inte anledningen. Många blandade nog ihop det med avtalsförhandlingarna, fast de har ju inte börjat än. Det är positivt att företaget tydligt visar att de vill satsa på det här och få in ny personal.

Avtalsförhandlingarna inom flyget börjar i mitten av september och du sitter med i delegationen för flygmekaniker och plåtslagare. Tänker du lyfta personalbristen i förhandlingarna?

– Ja, det är ett bra argument för att höja lönerna. Den personal branschen söker nöjer sig helt enkelt inte med den låga lön som arbetsgivarna erbjuder i dag. Under pandemin försvann mycket folk från flyget. De har skolat om sig och jobbar på andra håll i dag.

Vad tjänar du?

– 40 500 kronor med alla påslag och lokala tillägg, efter tolv år i yrket. Vi jobbar vardagar klockan 7 till 16 och har ingen ob.

Vad är en rimlig lönehöjning i årets avtalsrörelse?

– Bra fråga, det är väl marknaden som avgör det. Problemet för oss är att den högsta tariffen (högsta steget i lönetrappan) ligger på knappt 29 200 kronor. Sen får man hela tiden hålla på och plussa på med lokala tillägg och personliga påslag, för att komma upp i en lön som går att anställa folk på. Så låg lön som står i kollektivavtalet är det nästan ingen som har. En höjning på 8 000 kronor i tarifflönen vore väl rimligt.

Om tarifflönerna var högre skulle ni inte behöva ha så många tillägg och påslag, tycker du. Kan du ge några exempel?

– År i företaget och lokala sprickindikeringstillägg. Vi har en hel massa. Lönehöjning är det viktigaste i årets förhandlingar beroende på situationen i samhället.

Flygbranschen drabbades hårt under pandemin. Hur var det för er?

– Ingen blev permitterad och det var vi väldigt glada för. Vi var förskonade eftersom vi i stort sett bara arbetade med samhällsbärande verksamhet som polis, ambulans och militärflyg.

Hur är det annars på jobbet?

– Det är fullt upp och så kommer det nog att vara under lång tid framöver. En positiv utveckling, men nu måste jag slänga mig i väg på nästa grej här.

Fotnot: Tariffer kan beskrivas som olika steg i en lönestege som ökar successivt, beroende på bland annat utbildning och anställningstid. I klubb 4 på Arlanda ingår, förutom flygmekaniker och plåtslagare, även flygelektriker, komponentmekaniker och förrådspersonal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    3 juni, 2023

    Det är alltid glädjande när en arbetsgivare inser att de behöver höja lönerna för att bli mer attraktiva för att locka rätt kompetens.Tillgång och efterfrågan borde i allt större utsträckning vara det som styr lönenivåerna istället för att avtalslönen är ett tak för vad du som anställd kan tjäna.Även kortare arbetstid är något som ihop med lönenivån är väldigt viktiga för att locka framtidens arbetskraft.

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.