Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

Skyddsombud Johan Kanmert. Foto: Privat

Runt om i landet arbetar närmare 100 000 skyddsombud, enligt Myndigheten för arbetsmiljökunskap. De har utsetts av sina kollegor för att företräda dem i arbetsmiljöfrågor och värna om en säkrare och mer hälsosam arbetsmiljö. Det handlar bland annat om att tillsammans med chefen undersöka, riskbedöma, åtgärda och följa upp arbetsmiljön.

Buller och vibrationer

Skyddsombudens dag uppmärksammas varje år under EU:s arbetsmiljövecka. Men skyddsombudet och miljöarbetaren Johan Kanmert hade glömt bort den och gratulanterna stod inte direkt på kö…

Så du firar inte?

– Nja, omedvetet i så fall. Jag är på LO-utbildning om arbetsplatsens utformning på Viskadalens folkhögskola utanför Borås. I dag handlar det mycket om belysning, viktigt för till exempel fabriksarbetare, men vi jobbar ju mycket utomhus. Man ser fördelar och nackdelar med jobbet när man träffar folk från andra branscher, säger han.

Frågan om buller och vibrationer står också på programmet och rör renhållningsarbetarna desto mer, konstaterar Johan Kanmert.

”Arbetsgivare och arbetstagare ska samverka för att åstadkomma en god arbetsmiljö. Arbetsgivaren ska vidta alla åtgärder som behövs för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa eller olycksfall”, står det i arbetsmiljölagen. Men Johan Kanmert tycker att arbetsmiljöarbetet går trögt på det kommunägda bolaget Renova.

–Här finns en pluton HR-människor som gör lite grand som de känner för. Samverkan fungerar inte alls, säger han.

Komma in tidigt

För att skapa en bra arbetsmiljö behöver skyddsombuden komma in tidigt i beslutsprocessen, poängterar Johan Kanmert.

– Det kan till exempel handla om att beställa nya lastbilar, bygga en tvätthall eller ett nytt garage.

Johan Kanmert är 53 år i dag och har varit skyddsombud på flera arbetsplatser och i olika branscher. Första uppdraget fick han i byggbranschen när han var 20 år.

– Jag blev beordrad av lagbasen och honom sa man inte emot. På den tiden såg man inte att man en dag skulle bli gammal och utsliten utan mer att man kunde råka ut för en olycka, som att ramla eller skära sig. Inte att man kunde skadas av arbetet under lång tid.

Behövs skyddsombud?

– Ja, man kan hjälpa till och förhindra att människor skadas och blir sjuka, om uppdraget sköts på rätt sätt.

Men ska arbetsmiljöarbetet fungera krävs både intresse och resurser från företagsledningens sida, betonar Johan Kanmert.

Det har blivit svårare att rekrytera skyddsombud. Vad behöver göras för att locka fler?

– Det krävs en bättre inställning på företagen och ordentliga utbildningar, att skyddsombuden verkligen tas med i processen kring arbetsmiljön. Det är en inställningsfråga. Vill ledningen inte samverka blir det tråkigt, säger Johan Kanmert.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Wolt är en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Domstol: Matbudsföretag har arbetsmiljöansvar

Gig-jobb. Wolt har ansvaret för sina kurirers arbetsmiljö, anser Kammarrätten. Bolaget är förvånat och planerar en överklagan.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.