Arbetsmiljö

Hallå politiker, vad kan och vill ni göra?

5 frågor. Transportarbetaren har ställt fem frågor till två politiker i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd, som tagit del av Transports enkät Körtider och stress.

1. Först, är det här frågor som ni politiker ska svara på – och kan göra något åt?

Jan-Owe Larsson (M) är ordförande och Annsofi Ramevik (S) är andre vice ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.
Jan-Owe Larsson (M) är ordförande och Annsofi Ramevik (S) är andre vice ordförande i Region Östergötlands trafik- och samhällsplaneringsnämnd.

Jan-Owe Larsson: Vi kan gärna svara men de praktiska frågorna kring utförandet av färdtjänsten är inte en fråga för politisk hantering. Arbetsmiljön för förarna är en fråga för trafikföretagen. Jag vet att Östgötatrafiken löpande har dialog med utförarna och är generellt nöjda med leveransen av deras uppdrag. Vi i politiken, i trafik- och samhällsplaneringsnämnden, får rapportering kring olika verksamheter ur framför allt ett kundperspektiv. Självklart anser jag att det är viktigt att färdtjänsten fungerar bra. Inte minst då det är många äldre och sköra människor som är kunder i färdtjänsten.

 

Annsofi Ramevik: Självklart kan man alltid göra något men kanske inte fullt så konkret som man skulle önska här. Jag blir upprörd när jag läser om chaufförernas situation. Jag tänker också att detta omöjligt kan vara rätt enligt lagar och avtal som finns. I en upphandling så finns det ju ingen som önskar att det ska vara så här. Jag är väldigt glad över att Transport och ansvariga på Östgöta­trafiken satt sig ned tillsammans och börjat samtala om vad som kan förbättras.

 

2. Egen kommentar till färdtjänstförarnas svar?

Jan-Owe Larsson: Vi är nu inne i en ny mandatperiod med många nya politiker i nämnden. Vid något sammanträde med nämnden tänker jag som ordförande att det vore bra att få en information om läget när det gäller färdtjänsten.

 

Annsofi Ramevik: Det är ju alltid arbetsgivarens ansvar att följa lagar och regler, det går inte att komma från. Här har ju också den fackliga organisationen ett ansvar att agera för medlemmarnas räkning, vad säger skyddsombuden exempelvis? Vi kan som politiker tycka att detta är oacceptabelt men vi har ju ingen reell makt att påverka direkt på samma sätt som facket och skyddsombuden har.

 

3. Är du förvånad över de alarmerande resultaten, bland annat att en stor majoritet av förarna inte säger sig kunna utföra arbetet på ett säkert vis?

Jan-Owe Larsson: Ja, det förvånar mig.

 

Annsofi Ramevik: Ja, jag är faktiskt förvånad. Jag förväntar mig att arbetsgivaren tar sitt arbetsmiljöansvar.

 

4. Hur mycket har ni egentligen att säga till om när det gäller arbetsmiljön för dem som kör samhällsupphandlad trafik?

Jan-Owe Larsson: Vi har till exempel signalerat inför upphandling i föregående mandatperiod att sociala krav ska gälla. Det vi från politiken också är angelägna om är att de skattemedel som satsas, i de här fallen på färdtjänsten, ska ge invånare som tar del av utbudet en service som är pålitlig av god kvalitet.

 

Annsofi Ramevik: 2019 så skärptes ju kraven i upphandlingen men man kan så klart alltid göra mera. Det viktigaste är ju ändå att kraven som ställs, och lagar och andra regler, följs ute i chaufförernas vardag. Vi är skyldiga att upphandla många verksamheter enligt lag. I upphandlingen ställer man ett antal krav. Här upplever jag inte att det är ekonomi som är problemet från vår sida.

 

5. Har det politiska styret i regionen någon betydelse i sammanhanget?

Jan-Owe Larsson: För mig är det viktigt att arbetsmiljön för förarna är god. Hela samhället har en jätteutmaning framåt, nämligen kompetensförsörjningen. Därför är det viktigt inom det här området som diskuteras nu, färdtjänsten, att det erbjuds attraktiva arbetsförhållanden som säkerställer det kort- och långsiktiga behovet av förare inom färdtjänsten. Här är politikens roll att signalera detta och också verka för att relevanta och erforderliga utbildningar inom transportområdet finns att tillgå.

 

Annsofi Ramevik: Klart det har betydelse. Den fackliga rörelsen bildade Socialdemokraterna för att ha politiskt inflytande. Det är viktigt att komma ihåg. Vi kan påverka och vi har påverkat. Ute på arbetsplatserna är det ändå facket och skyddsombuden som har möjlighet att påverka mer konkret. Det hjälper ju inte chaufförerna om vi ställer krav som i slutänden inte följs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker

Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Avtal 2025. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.