Hallands Hamnar backar om permittering
Hamn. Transport och hamnarbetarna var rasande när vissa anställda permitterats och arbetsgivaren samtidigt tog in extraanställda. Nu backar hamnen i Varberg och den lokala överenskommelsen är uppsagt. Alla jobbar heltid igen.
Det var i tisdags det hände första gången. Anställda på Hallands Hamnars hamn i Varberg var hemma, permitterade med statligt stöd. Samtidigt tog hamnen in blixt, alltså extraanställda. Sedan hände samma sak igen på torsdagen. Fem anställda var hemma permitterade och bolaget tog in åtta blixtar.
Hamnen anser att det var en arbetstopp och därmed svårt att lösa. Den lokala överenskommelsen säger att hamnen måste meddela permitterade om permitteringen ska brytas minst 48 timmar i förväg.
– I alla andra hamnar där jag förhandlat har vi sagt minst sju dagar i förväg, som är Tillväxtverkets rekommendation. Men nu har ju arbetsgivaren sagt upp uppgörelsen om korttidspermitteringar och jobbet ska vara som vanligt igen, säger Transports ombudsman Patrik Östbjerg.
Han beskriver det som en förtroendekris i hamnen. Orsaken är att för många har permitterats.
– Det är lite skillnad givetvis men de har gott och väl täckning så att gubbarna har att göra varje dag.
Enligt Östbjerg är Tillväxtverkets direktiv tydliga. Arbetsgivaren ska göra allt som går för att undvika permitteringar.
– Om hamnen sedan tar in blixt eller extringar eller vill att man ska jobba övertid, då har man inte tagit höjd över huvud taget. Jag tycker det är ganska tydligt, om man vill ta in vikarier eller extringar, då får man klara sig utan permitteringar.
Extra spetsigt var det i onsdags. Ett fartyg från Samskip blev inte klart under förmiddagsskiftet.
– Då ville bolaget ha övertid. Men gubbarna var trötta och gick hem. Då blev det ett herrans liv. Men det är frivilligt att jobba övertid.
I går, torsdag, sa arbetsgivaren upp den lokala överenskommelsen om permitteringa. Alla anställda hamnarbetare ska gå upp till sin normala arbetstid igen.
– Vi har fått signaler om att börjar kunderna börja komma. Permittering är inget självändamål. Så vi tog beslutet att nu kör vi på och hoppas att vi är på väg mot en normal verksamhet. Men vi vet inte vad som händer om 14 dagar, säger personalchef Solweig Hagselius.
Så att ni säger upp det lokala avtalet är inte ett resultat av konflikten med Transport?
– Det är två olika saker. Den ena är konflikten som handlar om hur man tolkar Tillväxtverkets regler om permitteringar. Den andra handlar om att vi som arbetsgivare tittar på hur trafiken ser ut. Nu ser vi att man börjar slussa ut gods igen och då ska vi se till att hantera kunderna. Därför är beslutet taget.
Hallands Hamnar driver också hamnen i Halmstad. Där fortgår permitteringarna tills vidare.