Hallands Hamnar backar om permittering

Hamn. Transport och hamnarbetarna var rasande när vissa anställda permitterats och arbetsgivaren samtidigt tog in extraanställda. Nu backar hamnen i Varberg och den lokala överenskommelsen är uppsagt. Alla jobbar heltid igen.

Det var i tisdags det hände första gången. Anställda på Hallands Hamnars hamn i Varberg var hemma, permitterade med statligt stöd. Samtidigt tog hamnen in blixt, alltså extraanställda. Sedan hände samma sak igen på torsdagen. Fem anställda var hemma permitterade och bolaget tog in åtta blixtar.

Hamnen anser att det var en arbetstopp och därmed svårt att lösa. Den lokala överenskommelsen säger att hamnen måste meddela permitterade om permitteringen ska brytas minst 48 timmar i förväg.

– I alla andra hamnar där jag förhandlat har vi sagt minst sju dagar i förväg, som är Tillväxtverkets rekommendation. Men nu har ju arbetsgivaren sagt upp uppgörelsen om korttidspermitteringar och jobbet ska vara som vanligt igen, säger Transports ombudsman Patrik Östbjerg.

Han beskriver det som en förtroendekris i hamnen. Orsaken är att för många har permitterats.

– Det är lite skillnad givetvis men de har gott och väl täckning så att gubbarna har att göra varje dag.

Enligt Östbjerg är Tillväxtverkets direktiv tydliga. Arbetsgivaren ska göra allt som går för att undvika permitteringar.

– Om hamnen sedan tar in blixt eller extringar eller vill att man ska jobba övertid, då har man inte tagit höjd över huvud taget. Jag tycker det är ganska tydligt, om man vill ta in vikarier eller extringar, då får man klara sig utan permitteringar.

Extra spetsigt var det i onsdags. Ett fartyg från Samskip blev inte klart under förmiddagsskiftet.

– Då ville bolaget ha övertid. Men gubbarna var trötta och gick hem. Då blev det ett herrans liv. Men det är frivilligt att jobba övertid.

I går, torsdag, sa arbetsgivaren upp den lokala överenskommelsen om permitteringa. Alla anställda hamnarbetare ska gå upp till sin normala arbetstid igen.

– Vi har fått signaler om att börjar kunderna börja komma. Permittering är inget självändamål. Så vi tog beslutet att nu kör vi på och hoppas att vi är på väg mot en normal verksamhet. Men vi vet inte vad som händer om 14 dagar, säger personalchef Solweig Hagselius.

Så att ni säger upp det lokala avtalet är inte ett resultat av konflikten med Transport?

– Det är två olika saker. Den ena är konflikten som handlar om hur man tolkar Tillväxtverkets regler om permitteringar. Den andra handlar om att vi som arbetsgivare tittar på hur trafiken ser ut. Nu ser vi att man börjar slussa ut gods igen och då ska vi se till att hantera kunderna. Därför är beslutet taget.

Hallands Hamnar driver också hamnen i Halmstad. Där fortgår permitteringarna tills vidare.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

Brett stöd i Teslakonflikt

Konflikt. Sympatiåtgärderna blir allt fler – 40 nordiska transportförbund står nu bakom IF Metall i konflikten om rätten till kollektivavtal. Från klockan 12 i dag gäller Transports utökade blockad mot Tesla i alla svenska hamnar.

Här lossas inga Teslor!

Konflikt. I dag inleddes Transports blockad mot Tesla, till stöd för IF Metalls rätt att teckna kollektivavtal. ”Självklart, inget snack om saken” säger fackets förtroendeman i Södertälje hamn, klubbordförande Patrik Sundström.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.