Halvtidsjobb i 14 år räckte inte för a-kassa

I våras fick flygmekaniker Kurt Eriksson sparken efter 36 år på SAS. Sedan kom nästa kalldusch. Kurt hade bara jobbat halvtid, nattskift med rejäl arbetstidsförkortning. Timmarna räcker inte för att få a-kassa. För att få ersättning krävs minst 18,5 jobbtimmar per vecka, i snitt.

– År efter år betalade jag avgiften till kassan, trots att jag inte är berättigad till någon ersättning alls. Det känns för jävligt, säger Kurt.

Kurt Eriksson slår igen bakdörrarna på skåpbilen. I skuffen ligger en bastant bergborr. Den har han precis hyrt för att resa flaggstången han fick i 60-årspresent.

– Det var inte så här jag tänkt mig de sista åren i yrkeslivet. Just nu lever jag på sparade pengar. Men sedan då? undrar han.

Redan 1979 blev Kurt anställd av SAS på Arlanda. Till en början som traktorförare, men efter några år utbildade han sig till flygmekaniker.

Jobbet rullade på rullade på fram till september 2001. Kurt Eriksson var bara 46 år när han fick en stroke. Efter ett halvår var han tillbaka, fast bara på halvtid. Övrig tid, 50 procent, blev det sjukersättning.

Våren 2015 kom en ny smäll. Den krisdrabbade flygjätten SAS meddelade att nästan alla mekaniker, omkring 60 personer, skulle bort. Kurt säger:

– Med tanke på min långa anställningstid var jag rätt säker på att få vara kvar. Men under en period var jag utlånad till Scanair. De åren räknades bort och då var det kört.

Kurt kände sig ändå ganska lugn. Han hade ju varit med i facket och a-kassan hela tiden. Efter ett par månaders väntan kom så brevet från Transports kassa.

– Jag läste och trodde inte mina ögon. Det stod att jag inte är berättigad till ersättning. Jag blev alldeles matt, hade aldrig funderat över vilka regler som gäller. Trodde ju att det fanns en trygghet när man pröjsat avgift i 36 år.

Bestämmelserna som fällde Kurt Eriksson kallas arbetsvillkor och är desamma för alla a-kassor. Huvudregeln säger att den som söker arbetslöshetsersättning måste ha:
• varit med i a-kassan i minst tolv månader.

• under de senaste tolv månaderna ha arbetat minst sex månader, med minst 80 timmar per månad.

Kurt Eriksson är besviken. 80 timmar per månad innebär i praktiken 18,5 timmar per vecka. I snitt.

För Kurt fattades någon eller några få timmar varje månad. Orsaken är flygplansunderhållet som till största delen sker på natten. Tekniker och mekaniker har sedan länge förhandlat fram kortare arbetstid. 32 timmar motsvarade normal heltid, 40 timmar. Halvtid blir bara 16 timmar, inte 18,5 som i arbetsvillkoret.

– Tänk om jag känt till a-kassans regler. Då hade jag kunnat snacka med SAS och försäkringskassan och gått upp lite i arbetstid. Nu står jag helt utan inkomst.

– Visst, jag söker jobb, men vem anställer en 60-åring som till hälften är sjukpensionär. Det som återstår är socialbidrag, men då måste jag sälja allt först. Huset. Husbilen.

Kurt har överklagat a-kassan beslut och fått ett nytt avslag. Han tycker att kassan som numera är en myndighet borde likställa heltidsjobb, 32 timmar natt, med vanliga heltidsjobb på 40 timmar.

Carin Florell är föreståndare för Transports a-kassa. Hon är frustrerad:

– Det är fruktansvärt att en medlem drabbas på det här sättet. Vi har vridit och vänt på ärendet, men som vi tolkar reglerna har vi inga möjligheter att bevilja ersättning.

– Man måste arbeta 80 timmar i månaden, i sex månader, för att få ihop ett arbetsvillkor. Fast jag hoppas ändå att medlemmen överklagar till förvaltningsrätten. I bästa fall kommer domstolen fram till en annan slutsats.

Carin Florell påminner om att för ett antal år sedan krävdes jobb för att arbetstagare över huvud taget skulle få medlemskap i a-kassorna. 17 timmar per vecka var ribban.

– Nu finns inget sådant krav alls. Det gör att vi säkert har ett antal personer i vår a-kassa som betalar avgift, utan att vara kvalificerade för ersättning.

Finns det något parallellfall till Kurt Eriksson? Någon som med en liknande bakgrund lyckats vinna en process i domstol?

– Nej, inte som jag känner till, säger Charlotte Hasselgren, biträdande försäkringschef på Arbetslöshetskassornas samorganisation. Vi hade ett ärende där det fattades 28 minuter upp till 80-timmarskravet. Domstolen avslog.

– Fram till 2007 var kravet lägre, 70 timmar per månad. När reglerna skärptes protesterade både LO och TCO. Man ansåg att fler deltidsanställda skulle hamna utanför försäkringen. Men ändringen drevs igenom ändå.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Serna:
    6 februari, 2020

    Jag skadade mig i en fotbollsmatch vid 25 års ålder. Gick feldiagnostiserad med en krossad höft i 1 år, 3 månader från att bli rullstolsbunden. Sjukvården är skulden till min livslånga skada. Med en höftprotes samt artros i höften efter 1 års tid av smärta,fick jag halv sjukpension. Den andra halvan då jag arbetat,även då med smärta, fick jag avslag från försäkringskassan till ersättning vid min sjukskrivning för smärtan i höften samt även ryggbesvär pga. fel hållning o belastning på ryggen av artrosen i höften. Svaret från F.kassan, du har redan halv sjukpension för skadan! Har inte rätt till ersättning för andra halvan. Min arbetsplats (äldreboende)har sålts till nya ägare och komunen vill inte förlänga 1 åriga arbetsavtalet pga. detta! Då kommer nästa smäll! Jag är inte berättigad till a-kassa! Fast jag har betalt a-kassa i alla år. Man får inte vara sjuk en endaste dag på 6 månader,inte ha semester under dessa 6 månader, det får heller inte vara röda dagar i veckan under dessa månader. DÅ förlorar man rätten till a-kassa!! Hur skall man klara detta när man har smärtor för jämnan,man försöker att hänga med så gott man kan i arbetslivet. Jag var stolt över att leva i Sverige för 20 år sedan,men idag vill jag bara fly härifrån!(min sambos email!)

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Håret är alldeles för långt, tycker arbetssökande Bror Hellman. ”Men jag har inte råd att klippa mig förrän nästa månad”, säger han som tvingas spara in på allt.

”Snart tar a-kassan slut”

Privatekonomi. Att söka jobb är en heltidssyssla – med låg ersättning. Det vet Bror Hellman som dras med lån efter behovsanställning och lång sjukskrivning. Tyngst är att tvingas be sina pensionerade föräldrar om pengar.

Transportarbetarens logga

Facket: Lämna och sök nytt jobb

Arbetsrätt. Utan motstycke på svensk arbetsmarknad. Det är fackets dom över hur anställningsvillkoren förändrats för medlemmar som tidigare varit behöriga att arbeta i Göteborgs hamn.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.