Hamnabetarförbundet skyller köerna på APM
Långa köer. – De långa kötiderna har inget med våra konfliktvarsel att göra. Peter Annerback är ordförande i Hamnarbetarförbundet avdelning i Göteborg, Hamnfyran. Han lägger i stället skulden helt och hållet på arbetsgivaren, APM Terminals.
Enligt Peter Annerback finns det naturliga orsaker till att kötiden kan bli lång. Många bilar kommer vid samma tidpunkter. Men han anser också att det är en arbetsledningsfråga.
– Sommaren 2014 gick APM ut med att problemen skulle vara lösta. Så blev det inte. Exakt vad det beror på är en känslig fråga, men jag kan i vart fall konstatera att vi har färre grensletruckar nu, inte fler.
– Jag förstår åkeriernas och chaufförernas frustration. De vill kanalisera sin ilska och då skjuter de in sig på vår konflikt med APM. Men vi har faktiskt bara haft strejk i åtta timmar och nu en blockad mot nyanställningar och övertid.
Annerback tycker inte att Hamnarbetarförbundet tummar på sanningen när man uppger att förbundet har 85 procent av medlemmarna i hamnen.
– Vi säger 85 av alla som utför hamnarbete. Vi räknar inte med personalen i verkstaden. Med dem blir siffran annorlunda, det är korrekt.
Ser Hamnarbetarförbundet någon ljusning när det gäller kötiderna?
– Nej, gör företaget inget kommer situationen inte att förbättras. Och på den fackliga sidan är vi också jäkligt oroade över att gods omdestineras. Fast det är fel att hänga ut oss, de som är kritiska borde se till de verkliga orsakerna.