Göteborgs hamn
Close
Flera personer som arbetar i Göteborgs hamn riskerar att förlora jobbet på grund av de skärpta säkerhetskontrollerna. Arkivbild.
Close

Hamnbolag portar personal – ”säkerhetshot”

Arbetsrätt. Göteborgs hamn har skärpt säkerheten. Anställda som tidigare prövats och godkänts nekas nu tillträde. Ett företag som opererar på hamnområdet har varslat om uppsägning – anställda kan inte utföra jobbet eftersom de inte kommer in.

De nya, höjda kraven på säkerheten i hamnområdet infördes i november och gäller skyddsobjekt, områden klassade som samhällsviktiga och därför behöver särskilt skydd mot bland annat sabotage och spioneri.

– Att man utreder vad man har i bagaget är vi vana vid. Det kan till exempel vara ett rimligt beslut att en person med stora skulder inte hanterar kontanter. Men förfarandet i de här fallen är verkligen inte okej och dessutom rättsosäkert, säger Peter Åkesson, ombudsman på Transports Göteborgsavdelning.

Exakt hur kraven för att få tillträde till skyddsobjekten har förändrats svarar inte Göteborgs hamn på, men enligt hamnbolaget berör det ett ”mindre antal” personer. Enligt Transport handlar det om minst sex fall i Energihamnen.

Det handlar om personal utifrån som utför uppdrag för olika entreprenörer, till exempel kör tankbil. Samtliga har tidigare prövats. Varför de inte längre får tillträde har de inte fått veta.

Bedömningen har gjorts av hamnbolaget tillsammans med terminalbolagen på skyddsobjektet: Gothenburg Roro, APM Terminal och Logent Port och Terminals, med stöd av säkerhetsbolaget Avarn Security.

Hamnbolaget betonar att det inte rör sig om säkerhetsprövningar där myndigheter, som Säpo, är involverade. I stället handlar det om bakgrundskontroller där allmänna handlingar – exempelvis domar – synas.

– Det är två olika saker som inte får blandas ihop. Vi har tidigare inte gjort några bakgrundskontroller på de externa som ansökt om tillträde, vi har endast kontrollerat att namnuppgifterna stämmer överens med personnummer, sedan även utfört legitimationskontroll vid uthämtning av passerkortet, säger Magnus Rosenqvist, biträdande säkerhetschef, Göteborgs hamn.

– I den omvärld vi lever i nu så behöver vi skapa en trygg och säker arbetsplats.

Praxis vid kontroll

Enligt säkerhetsansvariga på Göteborgs hamn är tillvägagångssättet inget som ändrats nyligen, det har tvärtom i stort gjorts på samma sätt under hela 2000-talet. Däremot har säkerheten skärpts eftersom säkerhetsläget i landet försämrats, en följd av Rysslands anfall mot Ukraina.

– Tillvägagångssättet är praxis. Det går inte att som skyddsobjekt se en risk med en person och chansa och släppa in den i ett område som Energihamnen, där man skulle kunna orsaka en olycka som drabbar hela Göteborg, säger Göteborg hamns säkerhetschef Thomas Fransson till Göteborgs-Posten.

Men enligt facket är en sådan praxis i sig helt felaktig.

– En säker och kontrollerad prövning av personal ska bedömas av en myndighet. Allt annat är obegripligt och sätter hela arbetsrätten med lagar mot diskriminering ur spel, säger Peter Åkesson.

– I vårt rättssamhälle prövas en tvist eller en brottsmisstanke i tre olika instanser, men inte här. Här har man inte heller haft samtal för säkerhetsprövning med individen i alla fall.

En av de entreprenörer som drabbats har varslat facket om uppsägning. Företagets anställda kan inte utföra sina jobb eftersom de helt enkelt inte kommer in i hamnen. Enligt Transport ombudsman är arbetsgivaren lika frustrerad som facket.

– Men arbetsgivaren kan inget göra, de bestämmer inte vilka som får komma in på området, säger Åkesson.

– Det finns människor som totalt bryter ihop för saker som är lindrigare än det här.

En person som först inte godkändes vid bakgrundskontroll har fått tillbaka behörighet och har åter tillträde. Andra som mist sin behörighet har ändå kunnat utföra uppdrag i hamnen. Lösningen har varit att de varje dag fått tillfälliga passerkort utskrivna, enligt facket och chaufförer. Men det stämmer inte längre, enligt hamnbolaget: Den som inte godkänns vid bakgrundskontroll kommer att nekas tillträde även som besökare.

Transport ser ingen motsättning i att värna rikets säkerhet och följa lagen för hur prövningar görs.

– Det går att kombinera. Våra medlemmars ära, heder och personliga integritet väger tyngst. Att de som bedriver verksamhet som är av betydelse för Sveriges säkerhet själva bryter mot lagen är alltid fel och kan få förödande konsekvenser för de drabbade, säger ombudsman Peter Åkesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Vem vinner på väskförbudet?

Krönika. Det är snart ett år sedan som polisen införde ett förbud mot väskor på evenemang som kräver polistillstånd eller som måste anmälas till polisen. För bevakningsbranschen har det inneburit ”klirr i kassan”.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.