Göteborgs hamn
Close
Flera personer som arbetar i Göteborgs hamn riskerar att förlora jobbet på grund av de skärpta säkerhetskontrollerna. Arkivbild.
Close

Hamnbolag portar personal – ”säkerhetshot”

Arbetsrätt. Göteborgs hamn har skärpt säkerheten. Anställda som tidigare prövats och godkänts nekas nu tillträde. Ett företag som opererar på hamnområdet har varslat om uppsägning – anställda kan inte utföra jobbet eftersom de inte kommer in.

De nya, höjda kraven på säkerheten i hamnområdet infördes i november och gäller skyddsobjekt, områden klassade som samhällsviktiga och därför behöver särskilt skydd mot bland annat sabotage och spioneri.

– Att man utreder vad man har i bagaget är vi vana vid. Det kan till exempel vara ett rimligt beslut att en person med stora skulder inte hanterar kontanter. Men förfarandet i de här fallen är verkligen inte okej och dessutom rättsosäkert, säger Peter Åkesson, ombudsman på Transports Göteborgsavdelning.

Exakt hur kraven för att få tillträde till skyddsobjekten har förändrats svarar inte Göteborgs hamn på, men enligt hamnbolaget berör det ett ”mindre antal” personer. Enligt Transport handlar det om minst sex fall i Energihamnen.

Det handlar om personal utifrån som utför uppdrag för olika entreprenörer, till exempel kör tankbil. Samtliga har tidigare prövats. Varför de inte längre får tillträde har de inte fått veta.

Bedömningen har gjorts av hamnbolaget tillsammans med terminalbolagen på skyddsobjektet: Gothenburg Roro, APM Terminal och Logent Port och Terminals, med stöd av säkerhetsbolaget Avarn Security.

Hamnbolaget betonar att det inte rör sig om säkerhetsprövningar där myndigheter, som Säpo, är involverade. I stället handlar det om bakgrundskontroller där allmänna handlingar – exempelvis domar – synas.

– Det är två olika saker som inte får blandas ihop. Vi har tidigare inte gjort några bakgrundskontroller på de externa som ansökt om tillträde, vi har endast kontrollerat att namnuppgifterna stämmer överens med personnummer, sedan även utfört legitimationskontroll vid uthämtning av passerkortet, säger Magnus Rosenqvist, biträdande säkerhetschef, Göteborgs hamn.

– I den omvärld vi lever i nu så behöver vi skapa en trygg och säker arbetsplats.

Praxis vid kontroll

Enligt säkerhetsansvariga på Göteborgs hamn är tillvägagångssättet inget som ändrats nyligen, det har tvärtom i stort gjorts på samma sätt under hela 2000-talet. Däremot har säkerheten skärpts eftersom säkerhetsläget i landet försämrats, en följd av Rysslands anfall mot Ukraina.

– Tillvägagångssättet är praxis. Det går inte att som skyddsobjekt se en risk med en person och chansa och släppa in den i ett område som Energihamnen, där man skulle kunna orsaka en olycka som drabbar hela Göteborg, säger Göteborg hamns säkerhetschef Thomas Fransson till Göteborgs-Posten.

Men enligt facket är en sådan praxis i sig helt felaktig.

– En säker och kontrollerad prövning av personal ska bedömas av en myndighet. Allt annat är obegripligt och sätter hela arbetsrätten med lagar mot diskriminering ur spel, säger Peter Åkesson.

– I vårt rättssamhälle prövas en tvist eller en brottsmisstanke i tre olika instanser, men inte här. Här har man inte heller haft samtal för säkerhetsprövning med individen i alla fall.

En av de entreprenörer som drabbats har varslat facket om uppsägning. Företagets anställda kan inte utföra sina jobb eftersom de helt enkelt inte kommer in i hamnen. Enligt Transport ombudsman är arbetsgivaren lika frustrerad som facket.

– Men arbetsgivaren kan inget göra, de bestämmer inte vilka som får komma in på området, säger Åkesson.

– Det finns människor som totalt bryter ihop för saker som är lindrigare än det här.

En person som först inte godkändes vid bakgrundskontroll har fått tillbaka behörighet och har åter tillträde. Andra som mist sin behörighet har ändå kunnat utföra uppdrag i hamnen. Lösningen har varit att de varje dag fått tillfälliga passerkort utskrivna, enligt facket och chaufförer. Men det stämmer inte längre, enligt hamnbolaget: Den som inte godkänns vid bakgrundskontroll kommer att nekas tillträde även som besökare.

Transport ser ingen motsättning i att värna rikets säkerhet och följa lagen för hur prövningar görs.

– Det går att kombinera. Våra medlemmars ära, heder och personliga integritet väger tyngst. Att de som bedriver verksamhet som är av betydelse för Sveriges säkerhet själva bryter mot lagen är alltid fel och kan få förödande konsekvenser för de drabbade, säger ombudsman Peter Åkesson.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.