Hamnarbetare – en maktfaktor på hela arbetsmarknaden
Här är 60 personer som kan stänga stora delar av Sveriges import och export! Det handlar om Transports fackligt aktiva hamnarbetare, som i går och i dag, fredag, samlas till konferens.
Transport har 25 avdelningar där två, nummer 1 och 2, uteslutande organiserar hamnarbetare.
I flera år har stuveridelningarna valt ha sina årsmöten samtidigt, på samma plats. Förutom val och andra formaliteter har mötena kryddas med föredrag och diskussioner om hamnarnas framtid.
I år hade Transport bjudit in två representanter från det engelska fackförbundet Unite. Noel Coard inledde med en beskrivning av utvecklingen i Storbritannien.
– Trenden går mot färre och större hamnar, industriella jättenav. Till hamnar som Immingham och Felixstowe kommer uppåt 25 000 lastbilar per vecka.
Noel Coard betonade att världshandeln allt mer kontrolleras av ett fåtal enormt stora och mäktiga multinationella koncerner. De bygger i sin tur upp transportkedjor som blir allt viktigare – och känsligare för störningar – när bolagen inte länge har några större lager.
– Här har stuveriarbetarna en nyckelroll. Omkring 95 procent av allt gods går genom våra hamnar. Det är här vi kan ta upp kampen för bra arbetsvillkor, sa Coard.
Hans kollega, Robert Morton, förklarade att det nu är precis 20 år sedan den stora konflikten bröt ut i Liverpools hamn.
Bakgrunden var fackliga protester mot hårda rationaliseringar och angrepp på stuveriarbetarkåren. Arbetsgivarna krävde större flexibilitet och längre arbetstider, i ett England där premiärminister Margaret Thatcher kraftigt försvagat facket.
I Liverpool hade stuveriarbetarkåren vid den här tiden minskat från 7 000 till 500 på mindre än 20 år. En kontrovers ledde till att omkring 450 arbetare gick ut i vild strejk. Arbetsgivarna svarade med avsked. Det blev upptakten till en flera år lång konflikt där de utsparkade jobbarna upprättade en picket-line och blockerade infarten till hamnen.
Peter Lövkvist, generalsekreterare på Nordiska Transportarbetarefederationen (NTF), höll också ett anförande på stuveriavdelningarnas årsmöte. Han konstaterade att NTF är inblandat i flera konflikter, framför allt i Norge där hamnarbetarna nu försöker hindra att stuveriarbete läggs över på sjömän.
Även inom flyget är det turbulent. Strejken på Norwegian är precis över. Nu drar det ihop sig på Kastrup.
– Lågprisbolaget Ryanair har bytt strategi och siktar nu in sig på större flygplatser. En av dem är Kastrup där bolaget redan hamnat på kollisionskurs med facket. Samtliga tolv danska flygfack har sagt sig vara beredda till sympatiåtgärder mot Ryanair, sa Lövkvist.
Vid sidan av föredragen hölls alltså vanliga årsmöten, med val. I stuveriavdelning 1 omvaldes Annette Wilhelmsson, från Mälarhamnar, till ordförande. I avdelning 2 två fortsätter Bengt Philqvist, Helsingborg, svinga ordförandeklubban även det kommande året.