Hamnarbetare lossar tåg i Norrköping
Hamn/Åkeri. Tågen kommer direkt från Nederländerna. I Norrköping lossar hamnarbetare trailrarna med gods som går vidare med lastbil. Hamnen har blivit en ”hub i kontinental järnvägssatsning”.
– Jag hoppas att det här gör att jag får fast jobb, säger Michael Bodelsson.
Han har jobbat extra i Norrköpings hamn några år och han var en av dem som på onsdagen jobbade med det första tåget från Nederländerna.
– Spännande, säger han.
– Det är inte riktigt det jobb vi är vana vid, att lossa från trailrarna från ett tåg och lasta på lastbilar. Ett precisionsarbete.
I morgon, fredag, tar han emot nästa tåg klockan sex på morgonen. På kvällen ska det lastas på igen med gods från Sverige.
Michael Bodelsson konstaterar, precis som hamnens ledning och den nederländska logistikfirman Westerman, att detta innebär mindre tung lastbilstrafik på vägarna. När långväga godstrafik flyttar till järnvägen minskar utsläppen med mer än 50 procent, enligt hamnen.
– Jag tror att det här är framtiden, men visst kommer det att behövas lastbilar i änden av transporterna, säger Michael Bodelsson.
Ola Hjärtström är marknadschef i Norrköpings hamn. Han räknar med att huben, eller navet som är ett äldre svenskt ord, ger fler tjänster i hamnen i det långa loppet. I starten kommer tågen från Nederländerna tre gånger per vecka, målet är att utöka till daglig trafik.
– Det är alltid positivt när vi får mer jobb, kommenterar Magnus Pettersson, ordförande i Transportklubben i Norrköpings hamn.