Hamnarbetare uppmanas stödja norska kamrater

Hamnarbetare från hela Sverige samlades i förra veckan i närheten av Arlanda utanför Stockholm när hamnarbetarnas fackförening, Transports avdelning 1 & 2, höll gemensamt årsmöte. – Ett stort tack för att ni håller er lugna ofta. Det kommer tillfällen då vi ska kämpa emot. Nu kommer det en fajt, sa förbundsordförande Lars Lindgren. I sitt anförande uppmuntrade han hamnarbetarna att åka till Stavanger för att visa stöd i april.

Risaviksterminalen i Stavanger är en norsk hamn som tidigare varit en industrihamn för oljeindustrin. Nu ska man börja ta in containerfartyg och den nya ledningen för hamnen har sagt att sjömännen då ska börja göra hamnarbetarnas jobb.

– Den 5 april ska man dra ihop en större stöttning. Kom och ta gärna med era fanor, vi behöver göra en klar markering. Det är den nordiska modellen som står på spel, den modell som vi slåss för hela tiden, sa Lars Lindgren inför de samlade hamnarbetarna.

I Sverige finns två fackförbund som organiserar hamnarbetare, Transport och hamnarbetarförbundet, HF. De två fackförbunden är olika starka i olika hamnar men organiserar ungefär lika många hamnarbetare.

Tidigare organiserades Transports hamnarbetare i tre avdelningar, men sedan några år tillbaka är de bara två. Avdelning 1 har hand om Norrland och Mellansverige, medan avdelning 2 organiserar Syd- och Västra Sveriges hamnar. En gång om året samlas förtroendevalda från klubbar i hela landet för årsmöte och passar även på att umgås, inspireras av varandra och utbyta erfarenheter.

En av talarna på hamnarbetarnas årsmöte var Johan Danielsson, en 31-årig dalmas som kandiderar till Europaparlamentet för Socialdemokraterna. Han har stöd från Transport och fem andra LO-förbund.

– Han är vår kandidat, han kan frågorna, har jobbat nere i Bryssel och har därför igen inkörningstid. Han vill driva de frågor som vi tycker är viktiga. Och så har han framtiden för sig, förklarar Lars Lindgren.

Johan Danielsson står dock först på tionde plats på Socialdemokraternas EU-vals lista. Eftersom partiet har sex platser i dag, innebär det i praktiken att han måste kryssas in i parlamentet.

– Jag ser två centrala utmaningar i EU. Konflikten mellan fackliga rättigheter och den fria marknaden liksom att oseriösa företags kortsiktiga vinster går före fackliga rättigheter. Är du Annie Lööf så är det här inga problem, hon resonerar ”ju färre hinder för företagen desto bättre”.

I förra EU-valet röstade endast tre av tio LO-medlemmar, jämfört med åtta av tio Saco-förbundsmedlemmar. Men nu hoppas Johan Danielsson få upp valdeltagandet och få många kryss från arbetare anslutna till LO-förbund. Av sina politiska motståndare kallas han för protektionist. Själv talar han hellre om att stoppa avreglering och om att påreglera för att få ordning och reda på arbetsmarkanden.

– EU gynnar våra politiska motståndare som vill avreglera. Men vi måste kunna vända den här skiten. Vi är inte så starka som vi en gång varit, men den europeiska fackföreningsrörelsen är fortfarande stark, säger han.

Efter sitt anförande får Johan Danielsson en fråga från en hamnarbetare som får honom att tystna: ”Om det hade varit val nu om vi skulle vara med i EU eller inte – vad skulle du välja då?”

Efter att ha tänkt efter en stund säger Johan att det nog är bäst att vara med trots allt. Så att man kan påverka. Detta eftersom man måste förhålla sig till EU:s regelverk även om man skulle stå utanför unionen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.