Hamnarbetare uppmanas stödja norska kamrater
Hamnarbetare från hela Sverige samlades i förra veckan i närheten av Arlanda utanför Stockholm när hamnarbetarnas fackförening, Transports avdelning 1 & 2, höll gemensamt årsmöte. – Ett stort tack för att ni håller er lugna ofta. Det kommer tillfällen då vi ska kämpa emot. Nu kommer det en fajt, sa förbundsordförande Lars Lindgren. I sitt anförande uppmuntrade han hamnarbetarna att åka till Stavanger för att visa stöd i april.
Risaviksterminalen i Stavanger är en norsk hamn som tidigare varit en industrihamn för oljeindustrin. Nu ska man börja ta in containerfartyg och den nya ledningen för hamnen har sagt att sjömännen då ska börja göra hamnarbetarnas jobb.
– Den 5 april ska man dra ihop en större stöttning. Kom och ta gärna med era fanor, vi behöver göra en klar markering. Det är den nordiska modellen som står på spel, den modell som vi slåss för hela tiden, sa Lars Lindgren inför de samlade hamnarbetarna.
I Sverige finns två fackförbund som organiserar hamnarbetare, Transport och hamnarbetarförbundet, HF. De två fackförbunden är olika starka i olika hamnar men organiserar ungefär lika många hamnarbetare.
Tidigare organiserades Transports hamnarbetare i tre avdelningar, men sedan några år tillbaka är de bara två. Avdelning 1 har hand om Norrland och Mellansverige, medan avdelning 2 organiserar Syd- och Västra Sveriges hamnar. En gång om året samlas förtroendevalda från klubbar i hela landet för årsmöte och passar även på att umgås, inspireras av varandra och utbyta erfarenheter.
En av talarna på hamnarbetarnas årsmöte var Johan Danielsson, en 31-årig dalmas som kandiderar till Europaparlamentet för Socialdemokraterna. Han har stöd från Transport och fem andra LO-förbund.
– Han är vår kandidat, han kan frågorna, har jobbat nere i Bryssel och har därför igen inkörningstid. Han vill driva de frågor som vi tycker är viktiga. Och så har han framtiden för sig, förklarar Lars Lindgren.
Johan Danielsson står dock först på tionde plats på Socialdemokraternas EU-vals lista. Eftersom partiet har sex platser i dag, innebär det i praktiken att han måste kryssas in i parlamentet.
– Jag ser två centrala utmaningar i EU. Konflikten mellan fackliga rättigheter och den fria marknaden liksom att oseriösa företags kortsiktiga vinster går före fackliga rättigheter. Är du Annie Lööf så är det här inga problem, hon resonerar ”ju färre hinder för företagen desto bättre”.
I förra EU-valet röstade endast tre av tio LO-medlemmar, jämfört med åtta av tio Saco-förbundsmedlemmar. Men nu hoppas Johan Danielsson få upp valdeltagandet och få många kryss från arbetare anslutna till LO-förbund. Av sina politiska motståndare kallas han för protektionist. Själv talar han hellre om att stoppa avreglering och om att påreglera för att få ordning och reda på arbetsmarkanden.
– EU gynnar våra politiska motståndare som vill avreglera. Men vi måste kunna vända den här skiten. Vi är inte så starka som vi en gång varit, men den europeiska fackföreningsrörelsen är fortfarande stark, säger han.
Efter sitt anförande får Johan Danielsson en fråga från en hamnarbetare som får honom att tystna: ”Om det hade varit val nu om vi skulle vara med i EU eller inte – vad skulle du välja då?”
Efter att ha tänkt efter en stund säger Johan att det nog är bäst att vara med trots allt. Så att man kan påverka. Detta eftersom man måste förhålla sig till EU:s regelverk även om man skulle stå utanför unionen.