Hamnarbetarförbundet förlorade igen
Dom. Arbetsdomstolen prövar under våren flera tvister mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar. Hittills har facket förlorat i två mål.
Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet, har stämt arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar och ett antal hamnbolag i flera ärenden som kan ses som principiellt viktiga. Arbetsdomstolen (AD) prövar fallen.
I en första dom, den 29 mars, slog AD fast att arbetsgivaren inte varit tvungen att MBL-förhandla schemaomläggning som gjorts av bolaget Yilport i Gävle hamn.
Hamnarbetarförbundet, som också organiserar stuveriarbetare, har ett andrahandsavtal. Transport äger huvudavtalet; hamn- och stuveriavtalet. Men i det fallet motiverade AD beslutet med att schemaomläggningen i Gävle hamn inte var så omfattande att det krävdes förhandlingar över huvud taget.
I en annan tvist kom AD:s utslag på tisdagen. Det innebar att det andra hamnfacket åter förlorade en tvist. Denna gång gällde det om det så kallade kajavtalets, andrahandsavtalets, övertidsregler är tvingande.
Hamnarbetarförbundet hade stämt Sveriges Hamnar och terminalbolaget Gothenburg Ro/Ro för kollektivavtalsbrott med bakgrund av ett för stort övertidsuttag. Här slog domstolen fast att arbetsgivaren inte varit tvungen att tillämpa reglerna i andrahandsavtalet utan att det räcker med att tillämpa förstahandsavtalet, det som Transportarbetareförbundet äger.
AD motiverar domen med att det först träffade kollektivavtalet ska ha företräde och avslår Hamnarbetarförbundets skadeståndskrav.