Hamnarbetarförbundet tecknar nytt andrahandsavtal

Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemsomröstning gav klartecken till medlarnas bud. Därmed är Hamnarbetarförbundets avtal fortsatt ett andrahandsavtal som följer Transport.

Hamnarbetarförbundet (HF) varslade om strejk i flera hamnar och arbetsgivaren, Sveriges Hamnar, la då speglingslockout. Någon strejk blev det inte då HF drog tillbaka sitt varsel då styrelsen ansett att budet från medlarna var så pass bra för att kunna göra det.

Nu har även medlemmarna i HF sagt sitt och efter en medlemsomröstning antogs budet den 10 juli. HF tecknar nu ett likalydande avtal som det Transport tecknade redan den 28 april. Transport äger med det fortsatt förstahandsavtalet.

Varför är systemet med förstahandsavtal och andrahandsavtal bra?

Tommy Wreeth. Foto: John Antonsson
Tommy Wreeth. Foto: John Antonsson

– Det är vi som bestämmer och avgör villkoren i hamnarna. Förutom att vi är största förbund i hamnarna har vi även det först tecknade avtalet så det faller sig naturligt tycker jag. Det vore väldigt olyckligt om det blev två konkurrerande avtal. För då riskerar vi att arbetsgivaren spelar ut oss mot varandra, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet.

Den här omvägen med strejkvarsel, skadar inte det systemet med förstahandsavtal?

– Systemet i sig är inte hotat.

Har HF vunnit något med sitt agerande med strejkvarsel? Något som de har fått som ni inte fick?

– Vi får exakt samma eventuella förmåner som HF nu har pressat sig till med sitt varsel.

Vad är det HF har fått som ni nu också får?

– Det de har fått är en utredning som arbetsgivare ensidigt ska göra och som handlar om blixtarnas försäkringsskydd vid arbetsskador i tjänst. Den är inte en del av kollektivavtalet då den görs ensidigt av arbetsgivaren. Och det som ska utredas är om det KAN införas. Det står inte ens att det SKA införas. Om det kommer att införas något försäkringsskydd för blixtarna så kommer vi att få samma förmåner.

Vad är din kommentar om ordningen att Transport förhandlar fram ett avtal som sedan HF anammar plus att de pressar fram nya förmåner?

– Ja jag förstår mig inte riktigt på Sveriges Hamnar. Signalen de ger är att vi tillsammans med HF i lönndom ska samordna våra förhandlingar. Att Transport ska plöja grunden så att HF kan köra på med finliret efteråt. Och det ger också signalen att starka och samordnade grupper kan få lite extra. Det tror jag inte Svenskt Näringsliv gillar. Men vad vet jag? Som vanligt har väl arbetsgivaren en dold lömsk plan med allt de gör, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.