Hamnarbetarförbundet tecknar nytt andrahandsavtal
Hamn. Hamnarbetarförbundets medlemsomröstning gav klartecken till medlarnas bud. Därmed är Hamnarbetarförbundets avtal fortsatt ett andrahandsavtal som följer Transport.
Hamnarbetarförbundet (HF) varslade om strejk i flera hamnar och arbetsgivaren, Sveriges Hamnar, la då speglingslockout. Någon strejk blev det inte då HF drog tillbaka sitt varsel då styrelsen ansett att budet från medlarna var så pass bra för att kunna göra det.
Nu har även medlemmarna i HF sagt sitt och efter en medlemsomröstning antogs budet den 10 juli. HF tecknar nu ett likalydande avtal som det Transport tecknade redan den 28 april. Transport äger med det fortsatt förstahandsavtalet.
Varför är systemet med förstahandsavtal och andrahandsavtal bra?
– Det är vi som bestämmer och avgör villkoren i hamnarna. Förutom att vi är största förbund i hamnarna har vi även det först tecknade avtalet så det faller sig naturligt tycker jag. Det vore väldigt olyckligt om det blev två konkurrerande avtal. För då riskerar vi att arbetsgivaren spelar ut oss mot varandra, säger Tommy Wreeth, förbundsordförande Svenska Transportarbetareförbundet.
Den här omvägen med strejkvarsel, skadar inte det systemet med förstahandsavtal?
– Systemet i sig är inte hotat.
Har HF vunnit något med sitt agerande med strejkvarsel? Något som de har fått som ni inte fick?
– Vi får exakt samma eventuella förmåner som HF nu har pressat sig till med sitt varsel.
Vad är det HF har fått som ni nu också får?
– Det de har fått är en utredning som arbetsgivare ensidigt ska göra och som handlar om blixtarnas försäkringsskydd vid arbetsskador i tjänst. Den är inte en del av kollektivavtalet då den görs ensidigt av arbetsgivaren. Och det som ska utredas är om det KAN införas. Det står inte ens att det SKA införas. Om det kommer att införas något försäkringsskydd för blixtarna så kommer vi att få samma förmåner.
Vad är din kommentar om ordningen att Transport förhandlar fram ett avtal som sedan HF anammar plus att de pressar fram nya förmåner?
– Ja jag förstår mig inte riktigt på Sveriges Hamnar. Signalen de ger är att vi tillsammans med HF i lönndom ska samordna våra förhandlingar. Att Transport ska plöja grunden så att HF kan köra på med finliret efteråt. Och det ger också signalen att starka och samordnade grupper kan få lite extra. Det tror jag inte Svenskt Näringsliv gillar. Men vad vet jag? Som vanligt har väl arbetsgivaren en dold lömsk plan med allt de gör, säger Tommy Wreeth.