Containrar i Helsingborgs hamn
Close
Sedan april i år har Helsingborgs hamn status som civilt skyddsobjekt, vilket ger större möjlighet för bevakning. Exempelvis är nu överflygning med drönare förbjuden.
Close
Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Det här är första halvdagen vi får ihop sedan före sommaren. Hela eftermiddagen är det möten, med skyddet bland annat, säger André Björklund, huvudskyddsombud för Transport i Helsingborgs hamn.

Sektionens hus strax utanför hamnen, en av de första dagarna i oktober: André Björklund sitter med Peter Swärdh, ordförande, i Transports lokal. En vit, äldre villa som delas med det andra facket som organiserar i hamnar. I andra änden av huset har Hamnarbetarförbundet avdelning 6 sin ingång. Det fungerar. ”Vi hedrar det avtal vi skrivit, det handlar också om arbetsmiljö” med Andrés ord.

– Vi ser vikten av att hitta en samsyn, att bygga broar. Att till exempel kunna ha ett möte dit alla stuveriarbetare är inbjudna, säger Peter.

Peter Swärdh är ordförande för Sektion 7 Helsingborg i Transports hamnavdelning Syd- och Västsverige. Foto: Lilly Hallberg

Fackligt arbete

Också han framhåller vikten av att ha tid tillsammans för det fackliga arbetet i sektionen. Inte alltid helt lätt med tanke på arbetstiderna. Denna dag har Peter arbetstid 12–18, André 6–12. Det blir en hel del ideellt arbete på fritiden, men de menar ändå att det blivit bättre. Mer uppstyrt.

Några hundra meter nedanför huset ligger containerhamnen, störst i landet näst Göteborg. Men hamnen står inför stora förändringar och containerhanteringen ska flytta söderut, längre bort från stadskärnan. I början av 2030-talet ska en helt ny hamn stå färdig är tanken. Samtidigt ska arbetet fungera som vanligt i dagens hamn, och där ska också en del ombyggnader göras – bland annat miljöanpassningar – trots att livslängden blir begränsad. Det har varit en hel del diskussioner mellan hamnbolag och tull om funktionerna.

– Man hör ju mycket vad som ska hända, mycket är hörsägen och berör oss inte direkt. Och det sköna för vår del att det ligger helt utanför det fackliga, säger Peter Swärdh.

Helsingborgs hamn är Nordens största hamn när det gäller import av frukt och grönt, bland annat direkt fraktad från Sydamerika. Från länder som också producerar kokain.

Kokainsmuggling

Hamnen har därför kommit att beskrivas som en port till Europa när det gäller införsel av kokain.

I juli i år dömdes tre män mot sitt nekande för att planerat omfattande narkotikasmuggling via krypterade chattar. Alla tre nekade till anklagelserna. En av dem var en hamnarbetare som ska ha fungerat som insider. Hovrätten fastställde hans dom på två års fängelse, men han har sökt prövningstillstånd hos Högsta domstolen där ärendet ligger nu. Två andra män ser i dagsläget ut att tvingas lämna hamnen trots att de inte anklagats för något brottsligt i kokainhärvan.

Varken Transports Peter Swärdh eller André Björklund ser sig som de rätta att komma med något slags officiellt uttalande om det som hänt, om domarna och det faktum att kollegor misstänks ha utnyttjat arbetsplatser för grov kriminalitet under flera år.

– Är det är någon som skulle uttala sig alls skulle det kännas mer rätt om det var någon centralt. Vi lägger hellre vår fackliga tid på annat, som medlemsorganisering och arbetsmiljö. Att fronta i den här frågan är ingen större nöje, säger André.

Man i yngre medelåldern, med skägg, t-shirt och keps
André Björklund är Transports huvudskyddsombud i Helsingborgs hamn och ledamot i hamnsektionens styrelse. Foto: Lilly Hallberg

Upphaussat om härvan

Samtidigt, även om de är återhållsamma: Det som hänt, och den uppmärksamhet som det fått, är självklart tråkig.

– Det har varit ett enormt pådrag och upphaussat i medierna, inte minst lokalt. Och det är ju inte direkt något positivt, det blir tröttsamt ibland. Folk frågar, vad händer i hamnen? säger André.

Många av deras kollegor upplever också mediabevakningen, och påståenden om vad som skett, som trist.

– En jag jobbade med har barn som fått frågor i skolan. Så långt har det gått, säger Peter Swärdh.

– Fast jag har egentligen inget behov av att dela några personliga åsikter, och vi har fokus på arbetsmiljön.

Det har varit en hel del samverkansproblem med hamnledningen, som sektionen nämner. Det handlar bland annat om hindrande av skyddsombud.

– Vi har olika syn på vad samverkan, konstaterar André.

”Problem med samverkan”

Roger Jönsson är regionalt skyddsombud (RSO) på Transports hamnavdelning Syd- och Västsverige. Och han håller med:

– Ur vår synvinkel är det mer problem med samverkan i Helsingborgs hamn än i andra hamnar, och vi har haft både centrala och lokala förhandlingar. Det gäller synen på riskbedömningar bland annat, säger han.

Det rör sig om 4–5 förhandlingar och lika många möten. Och lite bättre har det blivit, men någon riktig samsyn har det inte gått att nå fram till än, enligt avdelningens RSO.

Sedan i våras har Helsingborgs containerterminal och energihamn status som civila skyddsobjekt. Avsikten är att höja säkerheten. Som skyddsobjekt har hamnen bättre lagligt stöd mot bland annat sabotage, rån och terrorism. Tillträdesförbudet omfattar även obemannade farkoster, som förbud för drönare att flyga över hamnområdet.

All personal i hamnen ska också säkerhetsklassas, ett pågående arbete.

Gul skylt med varning för elektriskt stängsellarm.
Varning för elektriskt stängsellarm. Foto: Lilly Hallberg

Inte märkt av

Men i det dagliga arbetet har hamnens nya status inte inneburit någon avgörande förändring.

– Jag vet inte om alla fysiska åtgärder är på plats än. I nuläget märks det inte så mycket, förutom säkerhetsklassningen då, säger Peter Swärdh.

Han har varit fast anställd i 25 år, innan dess var han timanställd.

– Det finns inte en tanke på att göra något annat. Vi äldre brinner för det vi gör, oavsett hur jobbigt det kan vara ibland.

Liksom sin pappa, som också jobbade i hamnen, har Peter krankompetens.

– Jag hade inga sådana kontakter, jag kom in på ren kompetens, säger André lite ironiskt.

Han har jobbat i hamnen sedan 2011, de första åren som extring. Men det är inte längre än att han stod med på varsellistan förra året, ett varsel som hamnbolaget senare drog tillbaka.

– Alla som jobbar här är nog lite speciella. Men förr var hamnen mer en livsstil. Det lever kvar, men håller på att förändras, säger Peter, som fyllt 50.

Helgjobb

I dag är det oftare en fråga om att sätta upp sig för helgjobb, tidigare inte en fråga om att vilja jobba övertid utan en självklarhet att ”här jobbar du över”.

– Ibland känner jag att jag skulle vara hemma i stället, som sista sommarhelgen – man borde vara ute i trädgården med barnen. Min sambo jobbar måndag–fredag och för henne spelar det ju roll om hon får vara själv med en tvååring på helgen, så det har hänt att jag tar ett djupt andetag innan jag hör av mig och säger att jag ska jobba, säger André, som fyllt 40 i oktober.

André Björklund sitter i avtalsrådet för nytt hamn- och stuveriavtal. Det nuvarande kollektivavtalet löper ut sista april 2025.

– Avtalsrörelsen finns ju med i tankarna, även om det inte riktigt hunnit ta fart. Det är mycket som är viktigt. Inflationen gör att pengar givetvis är viktigt, men det gäller ju alla avtal och inte bara hamn, säger Peter Swärdh.

Tre hamnarbetare kan tvingas bort

Helsingborgs hamn
Den dömde mannen har arbetat i Helsingborgs hamn i närmare 30 år. Foto: Lilly Hallberg

Inför rätta. Som en följd av omfattande kokainsmuggling via hamnen ser det i dagsläget ut som att tre anställda stuveriarbetare får gå. Två av dem har varken varit åtalade eller misstänkta för något brott.

I juli fastställda hovrätten domen mot den hamnarbetare som åtalats misstänkt ha agerat insider och via krypterade chattar ha planerat kokainsmuggling i stor skala.

Mannen, som arbetat i Helsingborgs hamn i närmare 30 år, är dömd till två års fängelse. Han har hela tiden nekat till brott och har sökt prövningstillstånd i Högsta domstolen (HD). Det tar normalt ett par månader innan HD fattar beslut om det blir prövning av en lägre rätts dom. Men redan innan hovrättens dom skrev mannen på ett avtal med hamnbolaget om uppsägning och har lön året ut, men han är arbetsbefriad.

I våras stängdes fyra andra män av från arbete i hamnen med omedelbar verkan trots att inga formella brottsmisstankar hade förts fram mot dem. Däremot förekommer deras namn i interna utredningar som hamnbolaget låtit göra.

Det rörde sig om kollegor till den nu dömde hamnarbetaren, anställda som arbetat tillsammans under lång tid och även umgåtts privat. Två av männen är i dag tillbaka i arbete i hamnen.

En tredje av de tidigare avstängda har skrivit på en överenskommelse med hamnen och lämnar anställningen. Men den fjärde mannen som förekom i en internutredning har inte skrivit på något avtal. I stället har hans fack, Hamn­arbetarförbundet, dragit ärendet till Arbets­domstolen och stämt både Helsingborgs hamn och branschorganisationen. Enligt fackets juridiska ombud rör det sig om en mångårig medarbetare i hamnen som sagts upp på lösa grunder, för att hamnbolaget vill ”visa handlingskraft genom att svinga vitt och brett”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Jan "Kirre" Kirkhaug. Bemanningsanställd lastbilsförare. Foto: Justina Öster

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.