Containrar i Helsingborgs hamn
Close
Sedan april i år har Helsingborgs hamn status som civilt skyddsobjekt, vilket ger större möjlighet för bevakning. Exempelvis är nu överflygning med drönare förbjuden.
Close
Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Det här är första halvdagen vi får ihop sedan före sommaren. Hela eftermiddagen är det möten, med skyddet bland annat, säger André Björklund, huvudskyddsombud för Transport i Helsingborgs hamn.

Sektionens hus strax utanför hamnen, en av de första dagarna i oktober: André Björklund sitter med Peter Swärdh, ordförande, i Transports lokal. En vit, äldre villa som delas med det andra facket som organiserar i hamnar. I andra änden av huset har Hamnarbetarförbundet avdelning 6 sin ingång. Det fungerar. ”Vi hedrar det avtal vi skrivit, det handlar också om arbetsmiljö” med Andrés ord.

– Vi ser vikten av att hitta en samsyn, att bygga broar. Att till exempel kunna ha ett möte dit alla stuveriarbetare är inbjudna, säger Peter.

Peter Swärdh är ordförande för Sektion 7 Helsingborg i Transports hamnavdelning Syd- och Västsverige. Foto: Lilly Hallberg

Fackligt arbete

Också han framhåller vikten av att ha tid tillsammans för det fackliga arbetet i sektionen. Inte alltid helt lätt med tanke på arbetstiderna. Denna dag har Peter arbetstid 12–18, André 6–12. Det blir en hel del ideellt arbete på fritiden, men de menar ändå att det blivit bättre. Mer uppstyrt.

Några hundra meter nedanför huset ligger containerhamnen, störst i landet näst Göteborg. Men hamnen står inför stora förändringar och containerhanteringen ska flytta söderut, längre bort från stadskärnan. I början av 2030-talet ska en helt ny hamn stå färdig är tanken. Samtidigt ska arbetet fungera som vanligt i dagens hamn, och där ska också en del ombyggnader göras – bland annat miljöanpassningar – trots att livslängden blir begränsad. Det har varit en hel del diskussioner mellan hamnbolag och tull om funktionerna.

– Man hör ju mycket vad som ska hända, mycket är hörsägen och berör oss inte direkt. Och det sköna för vår del att det ligger helt utanför det fackliga, säger Peter Swärdh.

Helsingborgs hamn är Nordens största hamn när det gäller import av frukt och grönt, bland annat direkt fraktad från Sydamerika. Från länder som också producerar kokain.

Kokainsmuggling

Hamnen har därför kommit att beskrivas som en port till Europa när det gäller införsel av kokain.

I juli i år dömdes tre män mot sitt nekande för att planerat omfattande narkotikasmuggling via krypterade chattar. Alla tre nekade till anklagelserna. En av dem var en hamnarbetare som ska ha fungerat som insider. Hovrätten fastställde hans dom på två års fängelse, men han har sökt prövningstillstånd hos Högsta domstolen där ärendet ligger nu. Två andra män ser i dagsläget ut att tvingas lämna hamnen trots att de inte anklagats för något brottsligt i kokainhärvan.

Varken Transports Peter Swärdh eller André Björklund ser sig som de rätta att komma med något slags officiellt uttalande om det som hänt, om domarna och det faktum att kollegor misstänks ha utnyttjat arbetsplatser för grov kriminalitet under flera år.

– Är det är någon som skulle uttala sig alls skulle det kännas mer rätt om det var någon centralt. Vi lägger hellre vår fackliga tid på annat, som medlemsorganisering och arbetsmiljö. Att fronta i den här frågan är ingen större nöje, säger André.

Man i yngre medelåldern, med skägg, t-shirt och keps
André Björklund är Transports huvudskyddsombud i Helsingborgs hamn och ledamot i hamnsektionens styrelse. Foto: Lilly Hallberg

Upphaussat om härvan

Samtidigt, även om de är återhållsamma: Det som hänt, och den uppmärksamhet som det fått, är självklart tråkig.

– Det har varit ett enormt pådrag och upphaussat i medierna, inte minst lokalt. Och det är ju inte direkt något positivt, det blir tröttsamt ibland. Folk frågar, vad händer i hamnen? säger André.

Många av deras kollegor upplever också mediabevakningen, och påståenden om vad som skett, som trist.

– En jag jobbade med har barn som fått frågor i skolan. Så långt har det gått, säger Peter Swärdh.

– Fast jag har egentligen inget behov av att dela några personliga åsikter, och vi har fokus på arbetsmiljön.

Det har varit en hel del samverkansproblem med hamnledningen, som sektionen nämner. Det handlar bland annat om hindrande av skyddsombud.

– Vi har olika syn på vad samverkan, konstaterar André.

”Problem med samverkan”

Roger Jönsson är regionalt skyddsombud (RSO) på Transports hamnavdelning Syd- och Västsverige. Och han håller med:

– Ur vår synvinkel är det mer problem med samverkan i Helsingborgs hamn än i andra hamnar, och vi har haft både centrala och lokala förhandlingar. Det gäller synen på riskbedömningar bland annat, säger han.

Det rör sig om 4–5 förhandlingar och lika många möten. Och lite bättre har det blivit, men någon riktig samsyn har det inte gått att nå fram till än, enligt avdelningens RSO.

Sedan i våras har Helsingborgs containerterminal och energihamn status som civila skyddsobjekt. Avsikten är att höja säkerheten. Som skyddsobjekt har hamnen bättre lagligt stöd mot bland annat sabotage, rån och terrorism. Tillträdesförbudet omfattar även obemannade farkoster, som förbud för drönare att flyga över hamnområdet.

All personal i hamnen ska också säkerhetsklassas, ett pågående arbete.

Gul skylt med varning för elektriskt stängsellarm.
Varning för elektriskt stängsellarm. Foto: Lilly Hallberg

Inte märkt av

Men i det dagliga arbetet har hamnens nya status inte inneburit någon avgörande förändring.

– Jag vet inte om alla fysiska åtgärder är på plats än. I nuläget märks det inte så mycket, förutom säkerhetsklassningen då, säger Peter Swärdh.

Han har varit fast anställd i 25 år, innan dess var han timanställd.

– Det finns inte en tanke på att göra något annat. Vi äldre brinner för det vi gör, oavsett hur jobbigt det kan vara ibland.

Liksom sin pappa, som också jobbade i hamnen, har Peter krankompetens.

– Jag hade inga sådana kontakter, jag kom in på ren kompetens, säger André lite ironiskt.

Han har jobbat i hamnen sedan 2011, de första åren som extring. Men det är inte längre än att han stod med på varsellistan förra året, ett varsel som hamnbolaget senare drog tillbaka.

– Alla som jobbar här är nog lite speciella. Men förr var hamnen mer en livsstil. Det lever kvar, men håller på att förändras, säger Peter, som fyllt 50.

Helgjobb

I dag är det oftare en fråga om att sätta upp sig för helgjobb, tidigare inte en fråga om att vilja jobba övertid utan en självklarhet att ”här jobbar du över”.

– Ibland känner jag att jag skulle vara hemma i stället, som sista sommarhelgen – man borde vara ute i trädgården med barnen. Min sambo jobbar måndag–fredag och för henne spelar det ju roll om hon får vara själv med en tvååring på helgen, så det har hänt att jag tar ett djupt andetag innan jag hör av mig och säger att jag ska jobba, säger André, som fyllt 40 i oktober.

André Björklund sitter i avtalsrådet för nytt hamn- och stuveriavtal. Det nuvarande kollektivavtalet löper ut sista april 2025.

– Avtalsrörelsen finns ju med i tankarna, även om det inte riktigt hunnit ta fart. Det är mycket som är viktigt. Inflationen gör att pengar givetvis är viktigt, men det gäller ju alla avtal och inte bara hamn, säger Peter Swärdh.

Tre hamnarbetare kan tvingas bort

Helsingborgs hamn
Den dömde mannen har arbetat i Helsingborgs hamn i närmare 30 år. Foto: Lilly Hallberg

Inför rätta. Som en följd av omfattande kokainsmuggling via hamnen ser det i dagsläget ut som att tre anställda stuveriarbetare får gå. Två av dem har varken varit åtalade eller misstänkta för något brott.

I juli fastställda hovrätten domen mot den hamnarbetare som åtalats misstänkt ha agerat insider och via krypterade chattar ha planerat kokainsmuggling i stor skala.

Mannen, som arbetat i Helsingborgs hamn i närmare 30 år, är dömd till två års fängelse. Han har hela tiden nekat till brott och har sökt prövningstillstånd i Högsta domstolen (HD). Det tar normalt ett par månader innan HD fattar beslut om det blir prövning av en lägre rätts dom. Men redan innan hovrättens dom skrev mannen på ett avtal med hamnbolaget om uppsägning och har lön året ut, men han är arbetsbefriad.

I våras stängdes fyra andra män av från arbete i hamnen med omedelbar verkan trots att inga formella brottsmisstankar hade förts fram mot dem. Däremot förekommer deras namn i interna utredningar som hamnbolaget låtit göra.

Det rörde sig om kollegor till den nu dömde hamnarbetaren, anställda som arbetat tillsammans under lång tid och även umgåtts privat. Två av männen är i dag tillbaka i arbete i hamnen.

En tredje av de tidigare avstängda har skrivit på en överenskommelse med hamnen och lämnar anställningen. Men den fjärde mannen som förekom i en internutredning har inte skrivit på något avtal. I stället har hans fack, Hamn­arbetarförbundet, dragit ärendet till Arbets­domstolen och stämt både Helsingborgs hamn och branschorganisationen. Enligt fackets juridiska ombud rör det sig om en mångårig medarbetare i hamnen som sagts upp på lösa grunder, för att hamnbolaget vill ”visa handlingskraft genom att svinga vitt och brett”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Kultur
Sällskapsspel: Ticket to ride

Sällskapsspel för sommarnätter

Speltips. Sommar. Då är många av oss lediga. Här är tips på fem roliga spel att spela på semesterns slöa dagar och kvällar.

Arbete & fritid
Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Medleålders man med glasögon på innerstadsgata i Stockhjolm, halvfigur.

Tuffa uppdraget: Mindre jobb, mer pengar

Avtal. Veli-Pekka Säikkälä är LO:s nya avtalssekreterare. Hans uppdrag är att hålla ihop LO i löneförhandlingarna, få upp lönerna och nu ska han också sänka arbetstiden. Hur ska det gå till?