Hamnarbetarna får tillbaka surrningsjobb i Göteborg
Hamn. Transport vann striden om surrningsjobben på två båtar från rederiet CLDN, som anlöper Göteborgs ro/ro-terminal. – Hamnarbetarna har alltid skött surrningen tidigare. Men i våras fick vi släppa jobbet tillfälligt. Sedan blev det tjafs, men nu är det klart att vi får tillbaka surrningen vid årsskiftet, säger Lars Nydén, facklig förtroendeman i Transport.
Vem som ska utföra säkringen av gods och fordon ombord på fartyg har varit en tvistefråga världen över. Transport drev på hårt för att få igenom en internationell överenskommelse som förtydligar är det är hamnarbetarnas jobb. Inte besättningsmännens – som behöver vila den korta tid båtarna ligger i hamn.
Förra året blev avtalet klart och i flera svenska hamnar har stuveriarbetarna legat på för att reglerna ska få genomslag.
I Göteborg är rederiet CLDN delägare i ro/ro-terminalen, som tar emot trailrar och kassetter lastade med containrar. Rederiet har två båtar som anlöper hamnen två gånger vardera per vecka.
I februari kallade CLDN till mbl-förhandling. Budskapet var att besättningarna tar över surrningsarbetet i två månader. Transport protesterade, utan framgång.
Efter sommaren stod klart att rederiet inte tänkte släppa ifrån sig surrningen. Transport krävde nya förhandlingar. Situationen spetsades till av att ro/ro-terminalen parallellt ville varsla 40 hamnarbetare om uppsägning på grund av arbetsbrist.
Under hösten begärde terminalen sedan förhandlingar om nya lokala arbetstidsscheman. Transport satte ner foten och förklarade att det inte blir några nya scheman så länge CLDN vägrar släppa ifrån sig surrningsarbetet ombord.
Lars Nydén säger:
– Det blev märkligt när CLDN, som delägare till terminalen, ville ta ifrån stuveriarbetarna jobb och samtidigt sparka 40 personer. Men vi fick gehör för vårt krav. Den 1 januari får vi tillbaka surrningen. Det känns bra. Det är mycket folk, 10-15 personer, som behövs ombord när jobbet ska göras.
Hur har det blivit med varslen?
– De har inte genomförts ännu.