Hamnarbetarna får tillbaka surrningsjobb i Göteborg

Hamn. Transport vann striden om surrningsjobben på två båtar från rederiet CLDN, som anlöper Göteborgs ro/ro-terminal. – Hamnarbetarna har alltid skött surrningen tidigare. Men i våras fick vi släppa jobbet tillfälligt. Sedan blev det tjafs, men nu är det klart att vi får tillbaka surrningen vid årsskiftet, säger Lars Nydén, facklig förtroendeman i Transport.

Vem som ska utföra säkringen av gods och fordon ombord på fartyg har varit en tvistefråga världen över. Transport drev på hårt för att få igenom en internationell överenskommelse som förtydligar är det är hamnarbetarnas jobb. Inte besättningsmännens – som behöver vila den korta tid båtarna ligger i hamn.

Förra året blev avtalet klart och i flera svenska hamnar har stuveriarbetarna legat på för att reglerna ska få genomslag.

I Göteborg är rederiet CLDN delägare i ro/ro-terminalen, som tar emot trailrar och kassetter lastade med containrar. Rederiet har två båtar som anlöper hamnen två gånger vardera per vecka.

I februari kallade CLDN till mbl-förhandling. Budskapet var att besättningarna tar över surrningsarbetet i två månader. Transport protesterade, utan framgång.

Efter sommaren stod klart att rederiet inte tänkte släppa ifrån sig surrningen. Transport krävde nya förhandlingar. Situationen spetsades till av att ro/ro-terminalen parallellt ville varsla 40 hamnarbetare om uppsägning på grund av arbetsbrist.

Under hösten begärde terminalen sedan förhandlingar om nya lokala arbetstidsscheman. Transport satte ner foten och förklarade att det inte blir några nya scheman så länge CLDN vägrar släppa ifrån sig surrningsarbetet ombord.

Lars Nydén säger:

– Det blev märkligt när CLDN, som delägare till terminalen, ville ta ifrån stuveriarbetarna jobb och samtidigt sparka 40 personer. Men vi fick gehör för vårt krav. Den 1 januari får vi tillbaka surrningen. Det känns bra. Det är mycket folk, 10-15 personer, som behövs ombord när jobbet ska göras.

Hur har det blivit med varslen?

– De har inte genomförts ännu.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport utökar blockaden till att gälla alla svenska hamnar

Blockad. (Uppdaterad 16 november 2023.) Transports sympatiåtgärder för IF Metall utökas till att gälla blockad för lossning och lastning av Tesla-bilar i alla svenska hamnar. Blockaden börjar gälla klockan 12 den 17 november.

Tommy Wreeth, Transports förbundsordförande, om blockaden i de fyra hamnar som träder i kraft den 7 november. (bilden är ett montage). Foto: Justina Öster

Vad händer med Transports Tesla-blockad?

Hamn. IF Metall strejkar för kollektivavtal på Teslas verkstäder. Nu har facket och företaget satt sig vid förhandlingsbordet. Ändrar det Transports planerade Tesla-stopp i fyra hamnar? Vi ställde frågan till Transports ordförande Tommy Wreeth.

Tommy Wreeth Transports förbundsordförande framför ett fartyg.

Transport varslar om blockad i fyra hamnar

Hamn. IF Metall ligger i konflikt med Tesla där Tesla inte vill teckna kollektivavtal. De har nu begärt sympativarsel av Transport som svarar med att varsla om sympatiåtgärder i form av blockad mot all lastning och lossning av Tesla-bilar i fyra hamnar.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar har efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffas igen imorgon.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.