Hamnarbetarna ger sig in i lönematchen
I dag, torsdag, inledde Transport förhandlingarna om ett nytt avtal för landets omkring 3 000 hamnarbetare. Precis som i tidigare avtalsrörelser kräver arbetsgivarna, Sveriges Hamnar, flexiblare arbetstider. Men de möter en av arbetsmarknadens starkaste yrkesgrupper.
Förra veckan klev Transport in i avtalsrörelsen med den största medlemskåren – åkerichaufförer och terminalare. Efter fem hela förhandlingsdagar står parterna fortfarande långt från varandra.
I dag möttes Transport och Sveriges Hamnar. Facket kom till Svenskt Näringsliv med en tio personer stark förhandlingsdelegation som leds av förbundsjurist Marcel Carlstedt.
I Transports samlingsrum blev det först intensiva diskussioner om ”märket”. Är även hamnarbetarna piskade att följa den norm på 2,2 procent eller 590 kronor mer i månaden som industrin, Svenskt Näringsliv och LO-ledningen ristat in?
Ombuden kom sedan in på de fackliga kraven – som precis som på andra avtalsområden – handlar om trygga anställningar och en reglering för att bromsa missbruket av deltider och mertidsarbete.
Förhandlingarna på stuveriområdet sker nu under en hel del orosmoln som seglat upp i ett antal hamnar. Göteborg är ett exempel:
– I delar av hamnen är stämningen väldigt dålig. Där vill gubbarna inget hellre än att vi varslar om stridsåtgärder, så att de kan lägga ner arbetet, säger Patrik Östbjerg, ombud och ordförande i stuveriavdelning 2.
I Luleå driver Transport en inflammerad tvist med hamnoperatören Shorelink. Facket har stämt bolaget inför Arbetsdomstolen. Shorelink omfattas av Transports och Sveriges Hamnars kollektivavtal, men har trots det valt att avlöna anställda efter ett lokalt avtal som är tecknat med Hamnarbetarförbundet.
Mälarhamnar, med Köping och Västerås, är en riktig surdeg. Det kommunala bolaget hotar nu med att ta in entreprenörer för hela driften. Det innebär att jobben hotas.
Under dagen har Transports stuveriförhandlare haft flera möten med arbetsgivarparten. Strax före klockan 19 avbröts förhandlingarna. De fortsätter i morgon bitti.
Marcel Carlstedt säger:
– Det känns som om vi gled längre och längre ifrån varandra för var gång vi träffade motparten vid förhandlingsbordet.