Hamnarbetarna vill ha en tusenlapp till i månaden
I dag och i morgon, 3 och 4 september, ska Transports avtalsdelegation träffa arbetsgivarparten Sveriges Hamnar, för förhandlingar om ett nytt kollektivavtal. Transportarbetareförbundet begär en tusenlapp mer per månad i lönehöjning och ett ettårigt avtal.
Det tidigare hamn- och stuveriavtalet gällde mellan 1 juli 2011 och 31 augusti 2012, och löpte alltså ut i fredags. Det betyder att avtalsförhandlingarna, som inleddes i början av juni, nu sker i avtalslöst tillstånd. Vad innebär det?
Peter Winsten, ombudsman från hamnavdelning 1 avtalsdelegationen, svarar:
– Att arbetsgivaren behöver vara lite mer ödmjuk i sin framtoning. Vi vill självklart ha löneökning till våra grupper, men inte till vilket pris som helst.
Peter Winsten syftar på arbetsgivarorganisationens hårda krav på att få bestämma mer över de anställdas arbetstider. Detta motsätter sig Transport lika hårdnackat eftersom hamnarbetarna, i jämförelse med andra yrkesgrupper inom förbundet, har relativt stort inflytande över schema och arbetstider.
– Vi hävdar är att vi hanterar och löser frågan om arbetstidens förläggning i lokala förhandlingar eftersom vi har mycket duktiga lokala företrädare, säger Winsten.
Kravet på ett ett-årigt avtal, som sist, ligger för att behålla en mer rättvis maktbalans, förklarar han.
– Med längre avtal blir arbetsgivarna alldeles för militanta.
Andra förslag, som Transport för fram, gäller någon form av licensiering av hamnarbetare, på liknande sätt som väktare. Peter Winsten förklarar:
– Vi har tidigare hävdat Internationella arbetsorganisationens, ILO:s konvention 137 om hamnarbetares rätt till hamnarbete. Nu börjar arbetsgivarna ta in ”kreti och pleti” som ska utföra arbetarnas uppgifter, och om det tycker vi inte. Självklart är vi rädda om vår kompetens och yrkesstolthet.
Som svar på Transports bud om en tusenlapp mer i lönekuvertet hänvisar arbetsgivarsidan, liksom i förra avtalsrundan, till det så kallade ”märket”.
Snittlönen för arbetare inom hamn och stuveri ligger i dag på cirka 25 000 kronor och märket på 2,6 procent i lönehöjning.
Lokalombudsman Morgan Gustavsson från hamnavdelning 1 sitter också i avtalsdelegationen. Han poängterar att parterna nu på allvar måste diskutera förbättrade villkor för ”inhopparna”, de så kallade blixtarna.
– I dag är man ju totalt rättslös som extring. Det är okej att anställa någon för bara en dag, men händer det då en olycka är extringen inte anställd dagen därpå och har ingen trygghet alls. Dessutom faller man mellan stolarna hos både försäkringskassa och a-kassan.
För att förbättra förhållandena föreslår Transports förhandlare att ett system med 500 så kallade provtimmar ska införas i alla hamnar. Nu finns modellen på en del håll. Den innebär att blixtar, efter 500 arbetade timmar, ska vara kvalificerade för fast anställning. Det betyder inte att arbetarna automatiskt blir anställda, däremot ska de hamna i en grupp med medarbetare, som står på tur när det är dags för anställningar.
Transports avtalsdelegation består av fyra man från hamnavdelning 1 och lika många från hamnavdelning 2, liksom förbundsjurist Marcel Carlstedt och, till och från, förbundsordförande Lars Lindgren.