Hamnarbetarna vill ha en tusenlapp till i månaden

I dag och i morgon, 3 och 4 september, ska Transports avtalsdelegation träffa arbetsgivarparten Sveriges Hamnar, för förhandlingar om ett nytt kollektivavtal. Transportarbetareförbundet begär en tusenlapp mer per månad i lönehöjning och ett ettårigt avtal.

Det tidigare hamn- och stuveriavtalet gällde mellan 1 juli 2011 och 31 augusti 2012, och löpte alltså ut i fredags. Det betyder att avtalsförhandlingarna, som inleddes i början av juni, nu sker i avtalslöst tillstånd. Vad innebär det?

Peter Winsten, ombudsman från hamnavdelning 1 avtalsdelegationen, svarar:

– Att arbetsgivaren behöver vara lite mer ödmjuk i sin framtoning. Vi vill självklart ha löneökning till våra grupper, men inte till vilket pris som helst.

Peter Winsten syftar på arbetsgivarorganisationens hårda krav på att få bestämma mer över de anställdas arbetstider. Detta motsätter sig Transport lika hårdnackat eftersom hamnarbetarna, i jämförelse med andra yrkesgrupper inom förbundet, har relativt stort inflytande över schema och arbetstider.

– Vi hävdar är att vi hanterar och löser frågan om arbetstidens förläggning i lokala förhandlingar eftersom vi har mycket duktiga lokala företrädare, säger Winsten.

Kravet på ett ett-årigt avtal, som sist, ligger för att behålla en mer rättvis maktbalans, förklarar han.

– Med längre avtal blir arbetsgivarna alldeles för militanta.

Andra förslag, som Transport för fram, gäller någon form av licensiering av hamnarbetare, på liknande sätt som väktare. Peter Winsten förklarar:

– Vi har tidigare hävdat Internationella arbetsorganisationens, ILO:s konvention 137 om hamnarbetares rätt till hamnarbete. Nu börjar arbetsgivarna ta in ”kreti och pleti” som ska utföra arbetarnas uppgifter, och om det tycker vi inte. Självklart är vi rädda om vår kompetens och yrkesstolthet.

Som svar på Transports bud om en tusenlapp mer i lönekuvertet hänvisar arbetsgivarsidan, liksom i förra avtalsrundan, till det så kallade ”märket”.

Snittlönen för arbetare inom hamn och stuveri ligger i dag på cirka 25 000 kronor och märket på 2,6 procent i lönehöjning.

Lokalombudsman Morgan Gustavsson från hamnavdelning 1 sitter också i avtalsdelegationen. Han poängterar att parterna nu på allvar måste diskutera förbättrade villkor för ”inhopparna”, de så kallade blixtarna.

– I dag är man ju totalt rättslös som extring. Det är okej att anställa någon för bara en dag, men händer det då en olycka är extringen inte anställd dagen därpå och har ingen trygghet alls. Dessutom faller man mellan stolarna hos både försäkringskassa och a-kassan.

För att förbättra förhållandena föreslår Transports förhandlare att ett system med 500 så kallade provtimmar ska införas i alla hamnar. Nu finns modellen på en del håll. Den innebär att blixtar, efter 500 arbetade timmar, ska vara kvalificerade för fast anställning. Det betyder inte att arbetarna automatiskt blir anställda, däremot ska de hamna i en grupp med medarbetare, som står på tur när det är dags för anställningar.

Transports avtalsdelegation består av fyra man från hamnavdelning 1 och lika många från hamnavdelning 2, liksom förbundsjurist Marcel Carlstedt och, till och från, förbundsordförande Lars Lindgren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.