Hamnavtalet sägs upp
Transport har sagt upp avtalet för hamnarbetare. Uppsägningen handlar åtminstone delvis om ekonomin i den gemensamma pensionsstiftelsen Portside. Arbetsgivarna räknar med att det ska gå att komma överens.
Landets omkring 2 800 hamnarbetarna kan stå utan avtal i vår. Transport har sagt upp löneavtalet.
– Bland annat för att vi har haft diskussioner om Portsides ekonomi. Vi vill att arbetsgivarna ska stå fast vid sitt ord och höja konsolideringen i Portside. Det är dags att höja avgifterna, säger Marcel Carlstedt, förbundsjurist i Transport.
Portside är en stiftelse, ägd av facket och arbetsgivarna tillsammans, som bekostar förtida pension av hamnarbetare. Arbetsgivarna betalar i dag in 0,75 procent av den totala lönesumman till stiftelsen.
Stiftelsens ekonomi har gröpts ur de senaste åren. En orsak är att fler hamnarbetare har begärt och fått pension i förtid, samtidigt sänktes arbetsgivarnas avgift 2010. Portside har i flera skrivelser till ägarna – Transport och arbetsgivarnas Sveriges Hamnar – påtalat att premien bör höjas.
– Vi är överens med Transport om att något måste göras med Portsides ekonomi, säger Per Helgesson, förhandlingschef i Sveriges Hamnar. Det står ingen grund till uppsägningen i handlingen som vi har fått, men vi tror att facket tycker att det inte går tillräckligt snabbt.
Sveriges Hamnar tar upp frågan om Portside i sitt arbetsgivarutskott senare denna vecka.
– För att stärka ekonomin måste antingen stadgarna tillämpas så att bara hamnarbetare som verkligen riskerar att sägas upp ska få ta ut pensionen eller så måste avgifterna höjas. Det kan också bli en kombination av dessa åtgärder, säger Per Helgesson.
Han är inte orolig för att andra delar av hamn- och stuveriavtalet ska rivas upp. I den ursprungliga uppgörelsen gäller det till våren 2016. Men i och med Transports uppsägning uppgör avtalet att gälla den 1 april 2015 om inte parterna har kommit överens.