Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.
Close
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.
Close
Automatisk förtöjning

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

I mitten av september 2023 var det premiär för den nya sugtekniken i Kapellskärs hamn, den nordligaste hamnen av dem som bolaget Stockholms Hamnar driver. Avsikten med automatförtöjning är att både göra arbetet säkrare och att minska miljöpåverkan.

Danjel Jansson är driftchef i Kapellskärs hamn. Foto: Lilly Hallberg
Danjel Jansson är driftchef i Kapellskärs hamn. Foto: Lilly Hallberg

Knappt ett och ett halvt år senare verkar det råda total samstämmighet. Både ledning och stuveriarbetare uttrycker att det fungerat mycket bra, ”över förväntan” enligt flera.

– Det är en vinn-vinn-situation. Utsläppen har minskat, arbetet kan göras effektivare. Det som försvunnit är ett riskfyllt arbetsmoment, säger driftchefen Danjel Jansson.

Riskfyllt moment

– Förtöjningen är utan tvekan det enskilda moment där risken för arbetsskador är störst. Oftast handlar det om sträckningar eller fallolyckor.

Danjel Jansson tog vid årsskiftet formellt över som driftchef i hamnen, tidigare var han tillförordnad, och har jobbat ett par år i Kapellskär. Innan var han sin egen, jobbade med fartygslossning och förtöjning i egen regi. Född, uppvuxen och bosatt i Norrtälje, tre mil bort, ser Danjel på Kapellskär som ”att jobba hemma igen”.

Han kan förstå oro för att arbetstillfällen kan försvinna på grund av den tekniska lösningen med automation vid förtöjning, men det är inget reellt hot här. Arbetet är inte uppdelat mellan förtöjning och lastning-lossning av fartyg som i många andra hamnar. I Kapellskär utförs sysslorna av samma arbetare.

– Vi har samma bemanning som tidigare, säger Danjel Jansson.

Jämställdhetsfråga

Han lyfter också att autoförtöjningen kan ses som något av en jämställdhetsfråga. Det öppnar för att fler kvinnor kan komma in i yrket.

– Just förtöjningen kan vara ett problem för en del kvinnor att klara, görs det manuellt är det tuffare fysiskt.

Men kunskapen och tekniken för hur arbetet görs manuellt, på traditionellt vis, finns kvar och ska göra det. Fast sedan vakuumplattorna började användas har det bara varit nödvändigt vid ett par tillfällen. Det har då varit under extrema väderförhållanden som förtöjningen skett manuellt med trossar.

Vid till exempel kraftig blåst eller snöfall kan förtöjningen med ”sugpropparna” säkras upp med ett par trosslinor. ”Hängslen och livrem” med driftchefen Danjels ord.

Rederiet Finnlines fartyg Finnsirius har anlöpt på morgonen. Den nya förtöjningstekniken är speciellt framtagen för rederiets nya flaggskepp. Foto: Lilly Hallberg
Rederiet Finnlines fartyg Finnsirius har anlöpt på morgonen. Den nya förtöjningstekniken är speciellt framtagen för rederiets nya flaggskepp. Foto: Lilly Hallberg

Lämplig för Kapellskär

Lösningen är väl lämpad för Kapellskär som har fartyg som går på en fast linje, och anlöper efter en tidtabell.

– Här har maskinerna kunnat ställas in så att det fungerar bra. Det är en annan utmaning för hamnar med många olika slags fartyg som anlöper vid olika tider. Men intresset finns trots det, vi har haft besök från flera hamnar här, säger Danjel Jansson.

Hamnbolaget har tillsammans med Finnline planerat och infört tekniken för rederiets nya fartyg, M/S Finnsirius och M/S Finncanopus.

– Det var faktiskt Finnline som initierade vakuumtekniken här, de använder den på Åland och i Finland, berättar Danjel.

Ropax-färjor

Rederiets nya flaggskepp – sjösatta 2023 – är så kallade ropax-färjor, kombinerade frakt- och passagerarfartyg, som går på en rutt Kapellskär–Långnäs (Åland)–Nådendal (Finland). I grannlandet används vakuumplattor även för förtöjning av passagerarfärjor i bland annat Åbo hamn.

I Kapellskär arbetar i dag runt 25 personer. Sedan Viking line slutade med passagerartrafik till Åland är godstrafiken helt dominerande. Men Finnlines båda fartyg har också kapacitet för vardera över 1 000 passagerare.

Inne på hamnkontoret är de stuveriarbetare som jobbat på morgonen på väg att lämna jobbet sedan de ”släppt i väg” fartyget. Klockan är elva och de har ledigt till sen eftermiddag, då Finnlines andra fartyg anlöper.

Stuveriarbetarna Gustav von Perner och Patrik Wohlin tycker att det fungerar bra med automatiserad förtöjning i hamnen. En stor fördel är att det gjort arbetet mindre tungt. Foto: Lilly Hallberg
Stuveriarbetarna Gustav von Perner och Patrik Wohlin tycker att det fungerar bra med automatiserad förtöjning i hamnen. En stor fördel är att det gjort arbetet mindre tungt. Foto: Lilly Hallberg

Delade pass

Det är ett lokalt avtalat schema: De allra flesta jobbar dag – med delade pass – en vecka, för att sedan vara helt lediga nästa vecka.

– Det är värt det för att få vara långledig, säger en i laget, en man som jobbat sedan ”strax efter att Noaks ark strandade” (28 år).

På frågan hur de tycker att den nya tekniken fungerar är det tummen upp.

– Det fungerar bra, det underlättar arbetet och man spar kroppen, säger Gustav von Perner, som jobbat sju år i hamnen.

Kollegan Patrik Wohlin håller med:

– Fördelen är framför allt att det är mindre tungt.

Frånskjut. På 15 sekunder är fartyget lösgjort från kajen och på väg mot Nådendal, Finland. Automatiserad förtöjning introducerades i Kapellskär i september 2023. Foto: Lilly Hallberg
Frånskjut. På 15 sekunder är fartyget lösgjort från kajen och på väg mot Nådendal, Finland. Automatiserad förtöjning introducerades i Kapellskär i september 2023. Foto: Lilly Hallberg

Viktigt klara manuellt

Men alla betonar också vikten av att klara förtöjning manuellt, om det skulle behövas. Fartyget anropar hamnen ungefär tio minuter före anlöp och meddelar då om det behövs förstärkning i form av tross.

Med plattorna, ”sugpropparna”, går det att förtöja ett fartyg på 30 sekunder och lösgöra fartyget på 15 sekunder. Frånskjutet går så snabbt och tyst att det vid första anblicken upplevs som lätt overkligt, ungefär som att starta en elbil för första gången – fast i jätteformat.

Omlastningstiderna har alltså kunnat minskas väsentligt tack vare den nya tekniken. Genom att fartyget kan slå av motorerna minskar utsläppen av bland annat koldioxid och mindre bränsle går åt. Fartyget ansluts till elnätet på land och det finns inte behov av att använda hjälpgeneratorer. Stockholms Hamnar introducerade elanslutning redan på 1980-talet och nu har bolagets samtliga hamnar utrustningen som krävs.

Det gör också att ljudnivån är betydligt lägre än vid förtöjning på konventionellt sett. Boende i närheten på Rådmansö har tidigare ibland klagat då de väl tydligt hört när ett fartyg anlöper, berättar de som jobbar i hamnen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nära till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hänga med. Foto: Justina Öster

Här får de anställda lära sig svenska på arbetstid

SFI. 2025 är här. ”Har ni några önskningar”, frågar läraren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anställda på TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och tränar svenska. På arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrätt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avväpnas

Strejkrätten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har väckt en gammal fråga till liv. Röster höjs för att begränsa strejkrätten.

Richard Berglund, truckförare på Volvo, och Daniel Vänman, vaktmästare på Bilia är strejkvakter varje fredag. Här värmer de sig en stund i byggboden som står på andra sidan gatan från Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

Strejkrätten. Strejken har pågått sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna står utanför Tesla i Umeå under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel Vänman har stått minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Valda ombud på sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

Få utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer än var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet är i dag född i ett annat land än Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – än.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.