Hamnen i Västervik satsar på importerat avfall

Västervik är ännu en i raden av svenska hamnar som börjat ta in avfall från utlandet. Soporna kommer från England och går sedan på järnväg till Västerås, där de bränns. Samtidigt kommer uppgifter om att den omfattande avfallsimporten från Norge gör att norrmännen fått brist på sopor i de egna förbränningsanläggningarna.

I Västervik drivs hamnen av bolaget Västerviks Logistik & Industri (VLI), med Carl Johan Carlstedt som vd. Stuveriet har i flera år brottas med sjunkande volymer och i dag består den fasta personalstyrkan bara av tre hamnarbetare.

I maj fick VLI en ny storkund. Det handlar om importerat avfall. Ett godsslag som växer lavinartat i Sverige, men som är omdiskuterat. För hamnbolagen betyder det intäkter och tryggade jobb. De kringboende jublar inte lika mycket.

I mitten av juni besökte Transports regionala skyddsombud Anette Wilhelmsson Västervik för att titta på hanteringen av soporna:

– Ur arbetsmiljösynpunkt är avfall alltid en källa till oro. Det innehåller tungmetaller och andra ämnen som vi inte känner till. Men Västervik har ordnat hanteringen på ett väldigt bra sätt, om man jämför med andra hamnar vi besökt.

– Hamnbolaget har satt upp containrar som vindskydd och nät som ska hindra att plast och annat blåser i väg. De har också börjat spreja en sorts deodorant över avfallet, som ska minska luktproblemet.

När Transportarbetaren besöker Västervik är vinden nordlig och vid VLI:s eget kontor på kajen finns den där – den omisskännliga lukten av gammalt avfall. I lokaltidningen har problemet tagits upp. Vd Carl Johan Carlstedt säger:

– Det finns tusen problem för den som ska hantera importerat avfall och självklart oroar jag mig för opinionen.

Carlstedt är rättfram och självkritisk. Han berättar att merparten av avfallet som Västervik tar in går till Västerås, en mindre del hamnar hos det lokala kraftvärmeverket i staden. Målet är att tre tågset i veckan ska rulla mot Mälardalen, med omkring 2 100 ton sopor.

Fast VLI:s vd ser en rejäl tillväxtmöjlighet. Inom räckhåll finns förbränningsanläggningarna i Linköping, Norrköping och Jönköping.

– Jag är övertygad om att importen kommer att öka. Fast i dag är vi, över lag, inte tillräckligt duktiga i logistikkedjan. Avfallet kommer oftast inplastat i balar. Okej, balarna fungerar bra när båtarna lastas i England eller Irland.

– Men när båten gungar på havet går de som ligger i botten sönder eller deformeras. Sedan kommer vi med vår gripklo och ska lossa avfallet. Då är det lätt hänt att balar trasas sönder.

Carl Johan Carlstedt tycker ändå att VLI tänkt till för att eliminera miljöpåverkan. Förutom att bygga ”ett fort av containrar” och sätta upp ett finmaskigt nät har man gjutit en decimeterhög tröskel som ska hindra lakvatten från att rinna ut i havet. Förhoppningen är också att odörmedlet ska stoppa soplukten.

Åtgärderna kan kanske mildra kritiken som växer mot den storskaliga svenska avfallsimporten. Försvararna menar att Sverige gör en insats för miljön – eftersom avfallet annars skulle ha lagts på deponi utomlands och läckt klimatdålig metangas.

Men i en artikel avslöjar Svenska Dagbladet (SVD) att sambanden är mer komplicerade än så. Mer än hälften av det importerade avfallet kommer från Norge. Där finns gott om förbränningsanläggningar. Som numera brottas med avfallsbrist. I vissa kommuner är den så akut att man slutat med sopsortering.

Varför skickar norrmännen sopor till Sverige, om de har egna kraftvärmeverk som eldas med avfall? Förklaringen är det låga priset. Norska kommuner betalar omkring 400 kronor per ton till de svenska anläggningarna.

– Det är alldeles för billigt att bränna avfall i Sverige. Det gör att hälften av våra hushållssopor går till er i stället för att materialåtervinnas eller förbrännas i Norge, säger Torbjørn Leidal till SVD.

Han leder en lobbykampanj som drivs av ett tiotal norska förbränningsanläggningar som tröttnat på att se norska sopor åka lastbil till Sverige.

Vissa anläggningar hotas till och med av konkurs, uppger en norsk branschföreträdare som efterlyser en närhetsprincip. Avfall borde behandlas så nära källan som möjligt, anser företrädaren.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.