Hamnfack tecknade nytt andrahandsavtal
Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har tecknat ett nytt avtal med Sveriges Hamnar. Uppgörelsen är ett andrahandsavtal och i princip identiskt med Transports först tecknade avtal. Enda skillnaden är att HF fick till en egen arbetsgrupp som ska granska situationen för behovsanställda.
Transport stuveriombudman Per-Olof Norgren konstaterar att Transport drev fram samma arbetsgrupp redan i avtalsförhandlingarna 2016:
– Målet då som nu var att förmå arbetsgivarna att ta rehabiliteringsansvar även för de behovsanställda, om det skadar sig i arbetet. Tyvärr blev det inget resultat. Arbetsgivarna var inte det minsta intresserade av att lösa frågan.
Efter en uppmärksammad konflikt tecknade HF och Sveriges Hamnar ett kollektivavtal i mars 2019. Det var en unik uppgörelse, efter att HF varit avtalslöst i 47 år.
Kort efter överenskommelsen stämde HF arbetsgivarna till Arbetsdomstolen (AD), för att få prövat vilket inflytande andrahandsavtalet ger. Domen blev en motgång för HF. AD slog fast att förbund med andrahandsavtal inte har rätt att teckna egna lokala överenskommelser om exempelvis scheman.
I höstas tecknade Transport ett nytt avtal med Sveriges Hamnar, en uppgörelse som återigen får status som först tecknade avtal. HF förhandlade parallellt och gick i mål i februari.
I ett pressmeddelande har HF döpt överenskommelsen till ”Kajavtalet”. Bortsett från arbetsgruppen har avtalet alltså exakt samma innehåll som Transports.