Hamnförordning påverkar inte lasthantering
Trafikutskottet och riksdagen är emot EU-kommissionens försök att avreglera hamnarna i Europa och tar ställning mot EU. Transport är försiktigt kritiskt då lasthanteringen inte berörs i förslaget.
Som Transportarbetaren tidigare berättat har EU-kommissionen presenterat ett tredje förslag för att avreglera de europeiska hamnarna och öppna dem för fler aktörer.
I dagsläget äger stat eller kommuner hela, eller delar, av många hamnar runt om i Europa. I vissa länder finns också begränsningar för vilka som får verka i hamnarna.
Kritiker menar att det strider mot de grundläggande reglerna om konkurrens i unionen och vill därför avreglera marknaden. På grund av detta har EU-kommissionen gjort flera försök att få igenom en ny förordning för stuveriverksamheten.
Men de tidigare förslagen har mött starka protester i flera medlemsländer, och idéerna har inte gått igenom.
I det här förslaget ligger tyngden på hamnarnas viktiga roll i EU. Kommissionen menar att dagens konkurrensvillkor är orättvisa och menar att lösningen på det är att avreglera hamnarna och att öka transparensen kring bolagens ekonomi.
Liksom andra kritiker vänder sig Transportarbetareförbundet mot förordningen, trots att lastning och lossning inte ska påverkas.
– Vi kan inte se att det här förslaget kommer att röra lasthanteringen, så som det är nu är det ingen fara. Men om det här går igenom kommer det vara lätt att sedan köra vidare och hänga på lastningen också, säger förbundsjurist Marcel Carlstedt, efter ett besök på Näringsdepartementet i förra veckan.
Och vid en debatt förra veckan stod det klart att även regeringens trafikutskott är emot förslaget. Ett enigt utskott menade att förslaget strider mot subsidaritetsprincipen. Enligt den ska beslut fattas på den nivå som är så nära medborgarna som möjligt. Dessutom påpekade utskottet att det finns flera frågetecken i det skrivna förslaget, och att det hellre borde vara en målsättning än ett krav att detta följs i hamnarna.
De rekommenderade riksdagen att skicka ett motiverat yttrande till EU och framföra kritiken.
Riksdagen lyssnade på förslaget och har framfört synpunkterna till kommissionen.
Om förordningen går igenom enligt tidsplanen ska de nya reglerna börja gälla från och med 1 juli 2015.