Hamnkommuner kan stoppas från att muddra sina farleder

Kommunerna ska få hjälpa till att finansiera muddring och andra infrastrukturprojekt i sina hamnars farleder, tycker regeringen. Men i går röstades förslaget ner i riksdagens trafikutskott. Branschorganisationen Sveriges Hamnar varnar för allvarliga konsekvenser i svenska hamnstäder.

I flera hamnar, däribland Gävle, pågår eller planeras stora muddringsarbeten där det är meningen att kommunerna ska vara med och betala notan. Detta utgår från att regeringen får igenom sitt förslag: Att kommuner och regioner ska kunna medfinansiera infrastruktur till sjöss. Enligt regeringsförslaget ska medfinansieringen vara frivillig, och inte innebära att ett projekt får förtur bland statens planerade infrastruktursatsningar.

Men igår, tisdag, röstades förslaget ner i trafikutskottet, av den rödgröna oppositionen tillsammans med Sverigedemokraterna.

– Vi har en fördelning i Sverige där staten svarar för infrastruktursatsningar, medan kommunerna ansvarar för skola, vård och så vidare, säger Suzanne Svensson (S), ledamot i trafikutskottet.

Mikael Castanius, branschchef på Sveriges Hamnar, tycker att kommunal medfinansiering borde vara tillåten.

– Samma principer borde gälla för sjöinfrastruktur som för landinfrastruktur. Det vill säga, medfinansiering bör vara tillåten men aldrig tvingande, säger Mikael Castanius.

Suzanne Svensson menar att land- och sjöinfra redan följer samma principer.

– När kommuner finansierar infrasatsningar på land handlar det om kommunala vägar, och ibland om viss medfinansiering där kommunala och statliga vägar går ihop. Det är egentligen samma sak med sjöfarten – kommunerna kan ju finansiera kajer och andra satsningar på torra land, medan farlederna är statens ansvar, säger Suzanne Svensson.

Mikael Castanius anser att det skulle innebära stora problem ”för i princip alla svenska hamnar” om kommunerna inte får vara med och bekosta nödvändiga satsningar.

– När det gäller den pågående muddringen i Gävle, har den nog redan kommit för långt för att kunna stoppas. Men exempelvis tänker jag på Göteborgs hamn som vill muddra sin farled, och där hamnledningen diskuterat att kommunen skulle svara för upp till en tredjedel av kostnaden. Och Luleå hamn behöver stora satsningar för att kunna hantera de ökande malmvolymerna – jag har väldigt svårt att se hur det ska kunna genomföras om inte kommunen får hjälpa till. Risken är att malmen skeppas ut via Narvik i stället, säger Mikael Castanius.

Regeringsförslaget debatteras i riksdagen den 23 oktober.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.