Hamnkonflikt i Norge trappas upp

I helgen genomfördes en stor internationell demonstration i Oslo för att visa solidaritet med de norska hamnarbetarna. En stor delegation från svenska Transport var på plats. Och nu trappas konflikten upp.

I lördags samlades flera hundra hamnarbetare från nio länder på Youngstorget utanför norska LO:s högkvarter i Oslo. På torget, som kan ses som Norges motsvarighet till Norra Bantorget, vajade röda fanor och det bjöds på både kultur och tal.

– Det var en jäkligt bra stämning på torget. Solidariteten man känner är enorm, berättar Anders Gustafsson, ombudsman på Transports hamnavdelning som var med i den svenska delegationen.

Sedan mer än sex månader tillbaka är Risavika-terminalen i Stavanger bojkottad av norska Transport. Och de norska hamnarbetarna har fått stort stöd av sina fackliga kamrater i andra länder.

– Nu ska arbetsgivarna få märka vad fackföreningsrörelsens internationella solidaritet är i praktiken, sa Roger Hansen, ordförande för norska Transport, enligt fackförbundets egna hemsida.

Konflikten handlar om att arbetsgivaren vill att sjömännen ska sköta lastning och lossning i stället för hamnarbetarna på Risavika-terminalen i Stavanger. Arbetsgivaren vägrar skriva på ett nytt kollektivavtal som ska garantera stuveriarbetarna arbetet.

Konflikten trappas upp 20 april
Och snart trappas konflikten upp. Norska Transport har skrivit brev till alla fackförbund som organiserar hamnarbetare i Europa och bett dem om hjälp. Från och med den 20 april ska inga fartyg som anlöpt Risavika få lastas eller lossas på någon hamn i Europa, enligt de norska hamnarbetarnas uppmaning.

– Vi ska vinna, oavsett hur lång tid det tar att få arbetsgivarna att gå ned på knä. Men på knä ska de, sa Roger Hansen.

På plats i Oslo var också svenska Transports förbundsordförande Lars Lindgren, i egenskap av att han även är ordförande för Europeiska Transportarbetarfederationen. I sitt tal betonade han vikten av att stötta de norska hamnarbetarna. Detta eftersom avtalet kan bli vägledande för hur reglerna ska tolkas i andra europeiska hamnar.

– Alla hittills gjorda försök, de senaste tjugo åren, att krossa hamnarbetarnas rätt till hamnarbetet har misslyckats. Genom ett enat uppträdande har Europas hamnarbetare inte bara en gång utan två gånger lyckats slå tillbaka EU-kommissionens försök att avreglera hamnnäringen. Nu har det öppnats en ny offensiv mot hamnarbetarnas rätt till hamnarbetet och denna gång i Norge, sa Lars Lindgren från scenen.

Lars Lindgren har själv jobbat som lastbilschaufför och drog även paralleller till sin gamla bransch, som har stora problem med lönedumpning.

– Kapitalet vill helt enkelt få frihet, rätt att köpa hamnarbete av vem de vill och till lägsta pris. Alltså precis det de gör inom den internationella lastbilstrafiken. Målet är givetvis att försämra löner och anställningsvillkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.