Hamnkonflikt i Norge trappas upp
I helgen genomfördes en stor internationell demonstration i Oslo för att visa solidaritet med de norska hamnarbetarna. En stor delegation från svenska Transport var på plats. Och nu trappas konflikten upp.
I lördags samlades flera hundra hamnarbetare från nio länder på Youngstorget utanför norska LO:s högkvarter i Oslo. På torget, som kan ses som Norges motsvarighet till Norra Bantorget, vajade röda fanor och det bjöds på både kultur och tal.
– Det var en jäkligt bra stämning på torget. Solidariteten man känner är enorm, berättar Anders Gustafsson, ombudsman på Transports hamnavdelning som var med i den svenska delegationen.
Sedan mer än sex månader tillbaka är Risavika-terminalen i Stavanger bojkottad av norska Transport. Och de norska hamnarbetarna har fått stort stöd av sina fackliga kamrater i andra länder.
– Nu ska arbetsgivarna få märka vad fackföreningsrörelsens internationella solidaritet är i praktiken, sa Roger Hansen, ordförande för norska Transport, enligt fackförbundets egna hemsida.
Konflikten handlar om att arbetsgivaren vill att sjömännen ska sköta lastning och lossning i stället för hamnarbetarna på Risavika-terminalen i Stavanger. Arbetsgivaren vägrar skriva på ett nytt kollektivavtal som ska garantera stuveriarbetarna arbetet.
Konflikten trappas upp 20 april
Och snart trappas konflikten upp. Norska Transport har skrivit brev till alla fackförbund som organiserar hamnarbetare i Europa och bett dem om hjälp. Från och med den 20 april ska inga fartyg som anlöpt Risavika få lastas eller lossas på någon hamn i Europa, enligt de norska hamnarbetarnas uppmaning.
– Vi ska vinna, oavsett hur lång tid det tar att få arbetsgivarna att gå ned på knä. Men på knä ska de, sa Roger Hansen.
På plats i Oslo var också svenska Transports förbundsordförande Lars Lindgren, i egenskap av att han även är ordförande för Europeiska Transportarbetarfederationen. I sitt tal betonade han vikten av att stötta de norska hamnarbetarna. Detta eftersom avtalet kan bli vägledande för hur reglerna ska tolkas i andra europeiska hamnar.
– Alla hittills gjorda försök, de senaste tjugo åren, att krossa hamnarbetarnas rätt till hamnarbetet har misslyckats. Genom ett enat uppträdande har Europas hamnarbetare inte bara en gång utan två gånger lyckats slå tillbaka EU-kommissionens försök att avreglera hamnnäringen. Nu har det öppnats en ny offensiv mot hamnarbetarnas rätt till hamnarbetet och denna gång i Norge, sa Lars Lindgren från scenen.
Lars Lindgren har själv jobbat som lastbilschaufför och drog även paralleller till sin gamla bransch, som har stora problem med lönedumpning.
– Kapitalet vill helt enkelt få frihet, rätt att köpa hamnarbete av vem de vill och till lägsta pris. Alltså precis det de gör inom den internationella lastbilstrafiken. Målet är givetvis att försämra löner och anställningsvillkor.