Hamnkonflikten avblåst
Hamn. Hamnkonflikten är avblåst. På tisdagen enades Hamnarbetarförbundet (HF) och Sveriges Hamnar om ett andrahandsavtal. HF har nu fredsplikt. Sveriges Hamnar gick ut med ett pressmeddelande och betonade att villkoren för landets hamnarbetare även i fortsättningen kommer att regleras genom avtalet med Transport.
HF:s talesman Erik Helgeson var mycket glad efter den historiska uppgörelsen:
– Det känns helt fantastiskt. Efter förra medlarbudet ville vi ha tre strykningar. Nu fick vi igenom två av dem, men inte den sista som gällde avtalets löptid. Jag tror att det här blir jävligt bra och jag hoppas att vi kan bygga upp ett gott samarbete med Transport lokalt.
I pressmeddelandet skriver Sveriges Hamnar:
Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet har i dag inom ramen för medlingen ingått ett andrahandsavtal. Avtalet innebär att hamnkonflikten är avblåst och att verksamheten i samtliga berörda hamnar återgår.
”Detta andrahandsavtal innebär att den flera decennier långa konflikten med Hamnarbetarförbundet är löst. Vi har nu fredsplikt med Hamnarbetarförbundet. Hamnarbetarförbundets strejker är avblåsta och arbetet i hamnarna kan återgå till det normala”, säger Mattias Dahl, vd Transportföretagen.
”Det här är ett andrahandsavtal, vilket innebär att anställningsvillkoren för alla hamnarbetare i hamnarna även fortsättningsvis kommer att regleras av vårt kollektivavtal med Transportarbetareförbundet, som är det först tecknade avtalet i branschen”, säger Joakim Ärlund, förhandlingschef Sveriges Hamnar.
Under hösten har HF och Sveriges Hamnar förhandlat upprepade gånger. I en tidigare intervju med Transportarbetaren uppgav Joakim Ärlund att det skulle bli problematiskt med två likalydande avtal.
Han sa då:
– De skulle per definition inte bli likalydande. Det skulle bli olika parter som ingår avtalen. När det är dags för ny avtalsrörelse riskerar vi att få olika krav från de två facken. Dessutom finns det många lokala avtal i hamnarna. Om även de ska dubbleras blir det än mer ohållbart.
– På den här punkten är vi överens med den övriga fackföreningsrörelsen: Det ska finnas ett kollektivavtal per yrkesgrupp och bransch. Inte flera. Knäckfrågan är att vi måste ha garantier för att branschen inte hamnar i ett läge där det finns två avtal med olika innehåll.
Under kvällen har Transport gått ut med följande uttalande:
Transport är naturligtvis oerhört glada och lättade över att hamnkonflikten är avblåst. Vi måste nu analysera överenskommelsen, men det vi ser är att den svenska modellen har stått stark i och med att Hamnarbetarförbundet nu tecknat ett andrahandsavtal, motsvarande ett hängavtal, vilket innebär att anställningsvillkoren för alla hamnarbetare i hamnarna även fortsättningsvis kommer att regleras av Transports avtal med Sveriges Hamnar. Det är också det först tecknade avtalet i branschen.
Med ett starkt avtal som reglerar villkoren minskar vi möjligheten för arbetsgivarna att avtalsshoppa och spela ut arbetare mot varandra.