Hamnkonflikten lockade storpublik
Stuveri. – Det som händer i Göteborgs hamn är olyckligt. I stället för strider skulle jag önska att vi som är parter i stuveriavtalet träffades och diskuterade branschens framtid. Peter Winstén, ombudsman i Transport, valde en diplomatisk linje när Göteborgskonflikten debatterades i Almedalen på onsdagseftermiddagen.
Tältet var fyllt till sista plats och åhörarna trängdes på gräsmattan. Så såg scenen ut när Almedalens kanske mest laddade fråga skulle avhandlas.
Joakim Ärlund, vd för arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar, började med att förklara den svenska modellen och den speciella situation som råder i hamnarna – med två fackförbund som organiserar stuveriarbetare.
Ärlund fick frågan om varför den ena av de två stridande parterna – Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar – inte fanns på plats på seminariet. Men den avfärdades med att Sveriges Hamnar inte tänker förhandla inför öppen ridå.
I stället blev det Transport och de drabbade kunderna i Göteborgs hamn som fick komma till tals.
Berit Blomqvist, vd i Sveriges Skeppsmäklareförening beskrev ingående hur hennes medlemsföretag förlorat miljontals kronor i intäkter och hur en rad stora containerrederier dragit ner på trafiken till Göteborg. Eller till och med lagt ner den helt.
– Konflikten har pågått i snart två år. Den har kostat rederierna hundratals miljoner. Hur mycket den svenska industrin förlorat vågar jag inte ens gissa, sa Berit Blomqvist.
Ett 70-tal förhandlingar
Enligt Sveriges Hamnars vd Joakim Ärlund har arbetsgivarsidan haft ett 70-tal förhandlingar med Hamnarbetarförbundet (HF) sedan konflikten bröt ut. Hamnfacket kräver i huvudsak:
- Rätt att utse en egen förhandlingsorganisation, med en egen förhandlingsordning.
- En egen skyddsorganisation med skyddsombud.
- Rätt till facklig tid och andra ”förmåner” som normalt följer av ett tecknat kollektivavtal (med tillhörande fredsplikt).
- En del övriga krav, bland annat betal-tv-kanaler i pausrummen och guldklocka till trotjänare.
Medlare har kopplats in. Det första medlarbudet innebar att HF skulle teckna ett så kallat hängavtal på Transports kollektivavtal.
Det andra medlarbudet var en speciallösning – ett avtalsförslag som i praktiken skulle givit HF en del fackliga rättigheter.
– Hamnarbetarförbundet sa nej till båda. Efter snart två års förhandlingar har HF inte lyckats precisera exakt vilka krav de vill ha igenom, hävdade Joakim Ärlund.
Transport inte part i konflikten
På scenen företräddes Transport av stuveriombudsman Peter Winstén. Han klargjorde att Transport inte är en part i konflikten.
Han fick också frågor om varför Transport inte går med på ett så kallat trepartsavtal, där HF släpps in till förhandlingsbordet.
Winstén sa:
– Transport har inget att vinna på att hamnarbetarna är uppdelade på två fack, där Transport är majoritetsfacket. Även om vi teoretiskt skulle kunna teckna ett trepartsavtal har jag svårt att se hur det skulle fungera.
– HF och Transport har helt olika förhandlingskulturer. Vi utser förtroendemän som har medlemmarnas mandat att förhandla fram och teckna avtal. I HF ska det vara medlemsomröstningar. Men alla HF-medlemmar är välkomna över till Transport. Efter 45 år av splittring vore det bra om stuverikåren enas.
Kollektivavtal lösningen
Vad är lösningen på den segdragna konflikten?
Joakim Ärlund:
– Den stavas kollektivavtal. Jag har svårt att se någon annan lösning. I så fall blir det lagstiftning, som regeringen aviserat. Vi har levt med den här situationen, med ständigt konflikthot, ända sedan 1970-talet. Vi kan inte ha det så här med en part som slirar på den svenska modellen.
Skeppsmäklarnas representant, Berit Blomqvist, tyckte att det är dags för medlemmarna i HF:s Göteborgsavdelning att ”växa upp”.
– Vi måste kunna sända ut en signal i världen: ”Ni kan lita på Göteborgs hamn!” Som det är nu kan Hamnarbetarförbundet när som helst ta till konflikt med bara sju dagars varsel.
Peter Winstén, Transport, poängterade att arbetsgivarna själva bäddat för dagens situation genom att ge Hamnarbetarförbundet förmåner som är kopplade till kollektivavtal. I Göteborg valde APM Terminals att återkalla sådana rättigheter som HF haft i många år. Det är själva upprinnelsen till konflikten.
– Men att lagstifta tycker jag är en dålig idé, avslutade Peter Winstén.
”Dråpslag mot hamnen”
HF fick aldrig möjlighet att bemöta kritiken i Almedalen. I publiken fanns dock Jimmy Ståhl, riksdagsman som tidigare arbetat många år i Göteborgs hamn. Han var då HF-medlem och satt i HF:s förbundsstyrelse.
– Det som händer i Göteborg är ett stort dråpslag mot hamnen. Under åren jag satt i förbundsstyrelsen var målet hela tiden att teckna ett avtal, med fredsplikt. Vi som jobbade hade glöd och energi. Den är borta i dag. Vi måste få tillbaka den.
Under årens lopp har Hamnarbetarförbundet vid upprepade tillfällen gått ut med att förbundet vill teckna kollektivavtal.
Det är en uppgift som ifrågasätts inom Transport. I överläggningar mellan förbunden har förtroendemän i Transport upprepade gånger fått höra att HF egentligen inte har något intresse av att teckna avtal och sälja bort fredsplikten.