Hamnstrejk får arbetsgivarna att kräva lagändring
Ännu en punktstrejk stoppar arbetet i Göteborgs containerhamn i dag. Transports konkurrerande fackförbund Hamnarbetarförbundet har tagit ut 200 hamnarbetare i strejk. Detta har fått arbetsgivarna att tröttna – och Svenskt Näringsliv kräver att regeringen ändrar lagen.
– Det är orimligt att ett företag som har kollektivavtal och följer det gång på gång utsätts för konfliktåtgärder, säger Peter Jeppsson, vice vd i Svenskt Näringsliv.
Han skickade i går ett brev till arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) där han utvecklar den synpunkten. Och där han skriver att situationen i hamnen, som drivs av APM Terminals, visar att det finns ”allvarliga brister i de lagstadgade konfliktreglerna på arbetsmarknaden”.
I containerhamnen, liksom alla andra hamnar, gäller det kollektivavtal som Transport har tecknat med arbetsgivarna i Sveriges Hamnar. De flesta som arbetar i APM Terminals är dock med i Hamnarbetarförbundet.
Sedan ungefär ett år har Hamnarbetarförbundet varit oense med arbetsgivarna i hamnen om vilket inflytande det facket ska ha. Konflikten har resulterat i blockad mot övertid, inhyrning och nyanställning samt flera punktstrejker.
– Regeringen måste göra något åt detta, säger Peter Jeppsson. När man som arbetsgivare har förhandlat och kommit överens med ett fackförbund om villkoren köper man normalt fredsplikt.
– Det är en grundbult i den svenska modellen – och något som vi måste kunna räkna med.
APM Terminals har flaggat för att hamnarbetare måste sägas upp eftersom kunder har valt andra hamnar när de olika stridsåtgärderna har pågått. Företaget startar i morgon, onsdag, förhandlingar om varsel för bland annat 24 kollektivanställda.