Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol
Close
Automation skadar familjer” – strejkande hamnarbetare i USA i början av oktober. Konflikten handlar lika mycket om motstånd mot automatisering som högre lön.
Close

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Vid midnatt natten till den 1 oktober gick 45 000 hamnarbetare på den amerikanska östkusten ut i strejk. Totalt berördes 36 hamnar, från Maine i norr till Texas i söder, där allt från frakt av livsmedel till fordonstransporter blockerades.

Fackförbundet International Longshoremen’s Association (ILA) gick ut med krav på nära 70 procents löneökning över sex år, med hänvisning till hamnbolagens stora vinster under pandemiåren.

Motstånd mot automatisering

Men det handlar också – och kanske framför allt – om motstånd mot den ökande automatiseringen av hamnterminalerna i USA. De första dagarna i oktober kunde strejkande arbetare ses med skyltar med texter som ”robotar betalar inte skatt” och ”automation skadar familjer”, rapporterade tv-bolaget CNN.

– Resten av världen ser ner på oss för att vi kämpar mot automatisering. Den här branschen, och den här fackföreningen har alltid anpassat sig till nyheter, men vi kommer aldrig acceptera att robotar tar våra jobb, sa Dennis Dagget, vice ordförande i fackförbundet ILA, till CNN i en nyhetssändning.

Och onekligen skiljer sig förhållningssättet i synsätt på automatisering mellan USA och framför allt Europa. ”De amerikanska hamnbolagen ser avundsjukt på när hamnar i Europa och Asien automatiserar”, enligt CNN:s analys. Det amerikanska hamnfacket motsätter sig en utveckling med exempelvis förarlösa kranar och fordon. Ett av kraven i strejken var ett ”vattentätt” kontrakt som innebär förbund för hamnar att ytterligare automatisera eller ”halvautomatisera”.

Blåstes av efter tre dygn

Före strejken var arbetsgivarorganisationen US Maritime Alliance beredda att gå med på kraftiga lönehöjningar, fördubblade pensionsavsättningar och rättigheter till sjukvård. Men vid automationsfrågan var det stopp.

Strejken blåstes ändå av efter tre dygn. Då hade arbetsgivarna ”sockrat” sitt bud och gått med på löneökningar på 62 procent under en sexårig avtalsperiod. Men konflikten är inte över, strejken bara pausas till den 15 januari. Hamnarbetarna gick tillbaka till jobbet men förhandlingarna mellan fack och arbetsgivare fortsätter.

För amerikansk ekonomi kom hamnkonflikten olägligt, just när centralbanken Federal Reserve genomfört den första räntesänkningen på fyra år. En hamnstrejk skulle få högre fraktpriser som konsekvens, och i förlängningen högre priser för konsumenterna och ökad inflation.

Dominoeffekt

Också utanför den amerikanska kontinenten leder en amerikansk hamnstrejk till en dominoeffekt. Enligt det danska rederiet Maersk skulle det räcka med en veckas strejk för att det får kännbara effekter med logistikproblem och köbildning på terminaler som kan ta upp till sex veckor att reda ut.

Volvokoncernen är ett av de svenska bolag som riskerade att drabbas. Volvos presschef, Claes Eliasson, sa i en intervju med SR Ekot att bolaget förberett sig och byggt upp ett produktionslager, men att en långvarig strejk skulle kunna få en påverkan på kapaciteten att producera.

De strejkande amerikanska hamnarbetarna har jämförts med engelska arbetare som under industrialismens barndom, på 1800-talet, slog sönder tekniska nyheter som symaskiner. Andra ser hamnarbetarnas strid som den första av många om automation.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    28 oktober, 2024

    Automatisering och rationalisering kommer att fortgå i de flesta branscher oavsett vad man tycker om det.Vi vill väl inte gå tillbaka till den tiden när man lossade och lastade fartyg för hand.Det är väl t.ex ingen som numera ens tänker tanken på att sluta lasta gods i containers som sedan lyfts av och på fartygen med stora kranar istället för manuell hantering med en en liten låda i taget som hanteras av hamnarbetare eller hur....???!!!Man måste sjävklart som enskild individ se till att anpassa sig och vara attraktiv på en arbetsmarknad som förändras över tid.Tyvärr så är kostanden för löner en av de största kostnader som ett företag har så då är det naturligt att företagen vill automatisera för att få ner sina kostnader i sina företag.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Jan "Kirre" Kirkhaug. Bemanningsanställd lastbilsförare. Foto: Justina Öster

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.