Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol
Close
Automation skadar familjer” – strejkande hamnarbetare i USA i början av oktober. Konflikten handlar lika mycket om motstånd mot automatisering som högre lön.
Close

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Vid midnatt natten till den 1 oktober gick 45 000 hamnarbetare på den amerikanska östkusten ut i strejk. Totalt berördes 36 hamnar, från Maine i norr till Texas i söder, där allt från frakt av livsmedel till fordonstransporter blockerades.

Fackförbundet International Longshoremen’s Association (ILA) gick ut med krav på nära 70 procents löneökning över sex år, med hänvisning till hamnbolagens stora vinster under pandemiåren.

Motstånd mot automatisering

Men det handlar också – och kanske framför allt – om motstånd mot den ökande automatiseringen av hamnterminalerna i USA. De första dagarna i oktober kunde strejkande arbetare ses med skyltar med texter som ”robotar betalar inte skatt” och ”automation skadar familjer”, rapporterade tv-bolaget CNN.

– Resten av världen ser ner på oss för att vi kämpar mot automatisering. Den här branschen, och den här fackföreningen har alltid anpassat sig till nyheter, men vi kommer aldrig acceptera att robotar tar våra jobb, sa Dennis Dagget, vice ordförande i fackförbundet ILA, till CNN i en nyhetssändning.

Och onekligen skiljer sig förhållningssättet i synsätt på automatisering mellan USA och framför allt Europa. ”De amerikanska hamnbolagen ser avundsjukt på när hamnar i Europa och Asien automatiserar”, enligt CNN:s analys. Det amerikanska hamnfacket motsätter sig en utveckling med exempelvis förarlösa kranar och fordon. Ett av kraven i strejken var ett ”vattentätt” kontrakt som innebär förbund för hamnar att ytterligare automatisera eller ”halvautomatisera”.

Blåstes av efter tre dygn

Före strejken var arbetsgivarorganisationen US Maritime Alliance beredda att gå med på kraftiga lönehöjningar, fördubblade pensionsavsättningar och rättigheter till sjukvård. Men vid automationsfrågan var det stopp.

Strejken blåstes ändå av efter tre dygn. Då hade arbetsgivarna ”sockrat” sitt bud och gått med på löneökningar på 62 procent under en sexårig avtalsperiod. Men konflikten är inte över, strejken bara pausas till den 15 januari. Hamnarbetarna gick tillbaka till jobbet men förhandlingarna mellan fack och arbetsgivare fortsätter.

För amerikansk ekonomi kom hamnkonflikten olägligt, just när centralbanken Federal Reserve genomfört den första räntesänkningen på fyra år. En hamnstrejk skulle få högre fraktpriser som konsekvens, och i förlängningen högre priser för konsumenterna och ökad inflation.

Dominoeffekt

Också utanför den amerikanska kontinenten leder en amerikansk hamnstrejk till en dominoeffekt. Enligt det danska rederiet Maersk skulle det räcka med en veckas strejk för att det får kännbara effekter med logistikproblem och köbildning på terminaler som kan ta upp till sex veckor att reda ut.

Volvokoncernen är ett av de svenska bolag som riskerade att drabbas. Volvos presschef, Claes Eliasson, sa i en intervju med SR Ekot att bolaget förberett sig och byggt upp ett produktionslager, men att en långvarig strejk skulle kunna få en påverkan på kapaciteten att producera.

De strejkande amerikanska hamnarbetarna har jämförts med engelska arbetare som under industrialismens barndom, på 1800-talet, slog sönder tekniska nyheter som symaskiner. Andra ser hamnarbetarnas strid som den första av många om automation.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!