Bild från Uppdrag gransknings program om Göteborgs hamn
Close
Bild från Uppdrag gransknings program om konflikten i Göteborgs hamn.
Close

Hamnstriden i Göteborg synas i Uppdrag granskning

Hamn. Striden mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals rullar vidare. I kväll behandlas konflikten i tv-programmet Uppdrag granskning. Transportarbetaren kan nu avslöja hur medlarna såg på sitt uppdrag när de kastade in handduken efter sju månaders medlingsförsök.

Tvisten i Göteborgs hamn har skakat om både näringslivet och APM Terminals, som på kort tid tappat bortåt 20 procent av containervolymerna. Nyligen hällde arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) bensin på brasan genom att deklarera att hon överväger en inskränkning av strejkrätten.

I både LO:s och Transports led pyr en oro. En fråga som många ställer sig är om Hamnarbetarförbundet (HF) verkligen vill ha ett kollektivavtal. Det hör till spelreglerna att förbundet måste säga så, men är det sant? Vill HF verkligen skriva på en uppgörelse som också skulle innebära fredsplikt?

I november 2016 har Hamnarbetarförbundet och APM förhandlat uppåt 30 gånger, utan att hitta en lösning. HF ville ha kvar de fackliga rättigheter förbundet haft i många år. Rättigheter som normalt följer med ett tecknat kollektivavtal. HF har inget avtal, men vill ha rättigheterna ändå.

APM säger envist nej. Parterna tvistar också om frågor som rör bland annat arbetsmiljö, semestrar och inflytande.

Den 24 november är parterna i vart fall överens om en sak: Att begära medling.

Till medlare utses Jan Sjölin, med ett långt förflutet i Kommunal, och Anders Lindström, som arbetat fackligt i Sjöfolksförbundet.

Under drygt sju månader försöker de oberoende medlarna hitta en lösning. I juli 2017 begär de att få lämna uppdraget. Det ingår i medlingsuppdraget att skriva en rapport till Medlingsinstitutet.

Transportarbetaren har läst den. I inledningen slås fast att arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar redan 2005 fattade ett beslut om att ”inga kollektivavtal ska träffas med Hamnarbetarförbundet, eftersom hela området är täckt av avtal med Transportarbetareförbundet”.

Här är några av de slutsatser som medlarna presenterar i den utförliga rapporten:

  • ”HF har traditionellt varit emot den fredsplikt som följer av tecknade avtal. Förbundet tillämpar vad de kallar moralisk fredsplikt i alla frågor de tagit i hand på.”
  • ”Parterna i medlingen (APM Terminals och HF:s göteborgsavdelning, Hamn4an) har inga kollektivavtal sinsemellan och är dessutom osäkra på om de ens vill eller kan träffa avtal.”
  • ”Vårt medlingsarbete inriktar sig initialt på att ringa in tvistefrågorna och att få Hamn4an att konkretisera sina yrkanden. Vi finner många av dem så allmänt hålla att det blir omöjligt att söka lösningar. Kraven i HF:s varsel kan innefatta det mesta och det kommer att ta tid innan bilden klarnar. Helt klar blir den aldrig. I avsaknad av tydligt formulerade krav upplever vi dessa som flytande och i takt med att lösningar möjligen kan skönjas, flyter målen i väg!”
  • HF kräver en egen förhandlingsordning, konstaterar medlarna: Vad beträffar facklig förtroendeman vill de (Hamn4an) att arbetsgivaren respekterar deras rätt att arbeta fackligt och deras sätt att fatta beslut, genom allmän omröstning. Hela förfarandet kräver fler medverkande medlemmar i alla förhandlingar, än vad som är brukligt i Sverige.

Medlarnas rapport andas stora svårigheter redan från start. Arbetet skildras ibland dag för dag:

  • Fredagen den 2 december. ”Vi tvingas, trots intensivt arbete, konstatera att det inte är meningsfullt att fortsätta.”
  • Den 15 december. Hamn4an skriver en avsiktsförklaring med förslag på en tre månader lång ”avkylningsperiod”, utan stridsåtgärder. HF vill utarbeta förslag för den fortsatta driften i företaget. ”Olika incidenter ökar spänningarna mellan parterna, bland annat låter facket trycka upp egna varselvästar med Hamn4ans logga på.”
  • Den 21 december. APM erbjuder återigen hängavtal på Transports centrala avtal. ”Bolaget ställer sig också positivt till att träffa ett avtal där både Transport och HF är parter.”
  • Den 22 december. Hamn4an meddelar att man avser att varsla om förlängning av de pågående stridsåtgärderna.
  • Den 10 januari. Överläggningar har pågått över jul och nyår. Parterna enas om att mötas den 25 januari. Men redan den 13 januari varslar HF om strejk, åtta timmar, den 24 januari – ”trots påpekanden från vår sida att åtgärden knappast gagnar konstruktiva samtal…”
  • Den 16-17 januari. Nya överläggningar. ”Situationen är mer tillspetsad än innan jul. Hamn4an har varslat om strejk och hotar på sin hemsida dessutom med att trappa upp stridsåtgärderna. Efter långa samtal med Hamn4an framstår det allt tydligare att deras krav på kollektivavtal är underordnat och att tvistens egentliga orsaker hänger samman med arbetsledningen i hamnen. Vem ska göra vad, hur och under vilka förutsättningar, arbetstidsförläggning, bemanning…”
  • Den 17 januari. Medlarna summerar läget och konstaterar återigen att frågan om kollektivavtal tycks vara helt underordnad för HF. Medlarna skriver:

”Vi kan inte finna annat än att Hamn4ans särskilda krav på innehåll i kollektivavtal eller hängavtal inte är förenligt med gängse rättsläge och etablerad ordning på svensk arbetsmarknad. Vi menar också att Hamn4an har full insikt i detta.”

APM säger sig inte vara berett att göra några eftergifter, om det inte också leder till en överenskommelse om fredsplikt. Bolagets uppfattning är att ”Hamn4an använder strejker och hot om strejker för att tvinga igenom sin vilja i allahanda frågor, stora som små.”

  • Den 30 januari. Hamn4an skriver till Medlingsinstitutet och begär att medlarna ska bytas ut. Begäran avslås.

Under vintern och våren fortsätter överläggningarna tillsammans med medlarna. Klimatet hårdnar. Arbetet i hamnen går trögt och sjukfrånvaron ligger kring 30 procent. I april lämnar båda de stridande parterna in stämningar till Arbetsdomstolen.

Hamn4an föreslår samtidigt en lösning som döps till ”Vägen framåt”. HF vill backa tillbaka till den gamla ordningen, ”den som fungerade förr”.

I skrivelsen föreslår de också att APM ska teckna kollektivavtal med HF, inte med Transport, när avtalsrörelsen nu rullat igång.

I slutet av april-maj är medlarna uppgivna. De skriver: ”Vår medlarroll utvecklas allt mer till att bli samtalsterapeuter.”

HF får hård kritik, direkt eller indirekt:

”I snart sex månader har vi med olika intensitet försökt identifiera en fast utgångspunkt för medlingsarbetet. Det har inte lyckats. Så som tvisten initialt presenterades av Hamn4an går den i dag knappast, att känna igen!

Från början presenterades sex punkter. Vissa av dem var allmänt hållna och våra försök att få fram begripliga preciseringar har misslyckats. Konflikten har i våra ögon växt till att omfatta allt! Avtalsprinciper, avtalsinnehåll, arbetsorganisation, driftsledningsfrågor, ja, hela hamnens verksamhet.

”Vi anser att vi uttömt alla våra möjligheter att lösa konflikten. Medlingsarbete förutsätter en vilja från båda parter att träffa en överenskommelse. Saknades den viljan från någon sida finns ingen möjlighet att medla.”

Den 4 juli 2017 begär Anders Lindström och Jan Sjölin att få bli entledigade från medlingsuppdraget.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Helena Poignant:
    18 januari, 2018

    Det är både arbetsgivares & fackförenings ansvar att nå snar lösning och ska juridiskt ställas till svars för ekonomiska konsekvenser av sitt agerande. En arbetsgivare som ignorerar en majoritet kan ifrågasättas, agerar olämpligt och ska ställas till svars juridiskt för konsekvenserna av det valet. Det är båda parter som bär ansvar för konsekvenserna som drabbar 3- part och ska utkrävas ansvar för agerandet.

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Fartyg vid containerhamnen i Göteborg ska få tillgång till landström för att minska utsläppen. Foto: Göteborgs Hamn

18,8 miljoner euro till elanslutning av fartyg

Hamn. Fyra hamnar i Nordeuropa får dela på 18,8 miljoner euro för att elansluta containerfartyg som ligger vid kaj.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.