Hamntvist avgörs i nämnd

Sedan 2002 har ”Nämnden för styrelserepresentionsfrågor” bara avgjort två ärenden. Nu har en tvist mellan Norrköpings Hamn & Stuveri och Transport åter väckt nämnden till liv. Det kommunala hamnbolaget vill frånta fackets representanter i bolagsstyrelsen deras beslutanderätt.

Enligt lagen har facket rätt att utse ett antal löntagarrepresentanter som sitter i styrelsen för alla större bolag. Syftet är att de anställda ska ges insyn i företagets verksamhet och ha en möjlighet till inflytande.

I Sveriges hamnar, som tidigare ofta var privatägda stuveribolag, har detta tidigare inte varit något kontroversiellt. Men i och med att hamnarna under senare år ofta omvandlats till kommunalt ägda hamnbolag så har frågan blivit mer känslig.

I kommunalt ägda bolag består styrelsen av politiker, som ska avspegla hur kommuninvånarna har röstat.

De kommunala bolagen hävdar att de av facket utsedda representanterna riskerar att rubba maktbalansen mellan de politiska partierna.

– Bolagen hävdar att sossarna får övertaget när vi sitter med. Men det är skitsnack. Man sitter i styrelsen för att tillvarata bolagets intresse, inte partiernas intressen, säger Morgan Gustavsson, ombudsman på Transport hamnavdelning 1.

Bolagens argument är alltså att styrelsen är politiskt tillsatt och att dess sammansättning inte ska påverkas av de fackliga representanterna.

Sedan Transports ombudsmän började kontrollera detta, har fackförbundet upptäckt att flera hamnbolag runt om i Sverige inte anmält arbetstagarrepresentanterna i sina styrelser till Bolagsverket, så som lagen kräver.

Förra året försökte Uddevalla hamn bli av med fackets representanters beslutsrätt, men efter ett tydligt nej från Transport valde det kommunala bolaget att inte driva frågan vidare.

Nu har Norrköpings Hamn & Stuveri kommit med samma förslag och Transport har åter sagt nej. Denna gång väljer dock hamnbolaget att få ärendet prövat i ”nämnden för styrelserepresentationsfrågor”. Ärendet, som lämnades in i november 2013, var det årets första och enda ärende. Och sedan 2002 har nämnden endast avgjort två ärenden. Ytterligare några ärenden har återkallats och därmed avskrivits.

Även andra fackförbund är inblandade. Ledarna har gått med på hamnbolagets krav. Hur Unionen, det tredje inblandade fackförbundet, ställer sig är dock ännu oklart.

Nu ska frågan alltså prövas i ”Nämnden för styrelserepresentationfrågor”. Troligtvis sker förhandling i mitten av april.

– Detta är ingen jättestridsfråga, men det är såklart en markering. Vi måste ta strid. Antingen följer bolagen lagen, eller så får de gå till nämnden, säger Morgan Gustavsson.

Tidigare liknande beslut
När Norrtälje Energi ville få igenom ett undantag från lagen om styrelserepresentation så gick nämnden på deras linje. Fackförbunden Seko, Ledarna och Sveriges Ingenjörer motsade sig ett undantag från reglerna.

Norrtälje Energi är ett kommunalt bolag och styrelsen består av fem politiskt tillsatta ledamöter som beror på politiska styrkeförhållanden samt två fackliga representanter. Bolaget hävdade att den förutbestämda politiska maktbalansen kunde rubbas vilket skulle leda till väsentlig olägenhet för bolaget.

Fackförbunden menade att bolagets verksamhet är affärsmässig och inte politisk och att bolaget verkar på en privat marknad. Vidare menade fackförbunden att arbetstagarledamöter genom åren deltagit på ett konstruktivt sätt och att deras representanter ofta har bättre sakkunskap som rör bolagets verksamhet än de politiker som sitter i styrelsen. Dessutom hävdades att arbetstagarledamöterna ofta beaktar bolagets långsiktiga intresse mer än de politiskt tillsatta ledamötena, som är mer benägna att ta kortsiktiga och politiska hänsyn.

Nämnden gav alltså Norrtälje Energi rätt och fråntog de av facket utsedda ledamötena deras beslutsrätt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.