Han satsar på både väg och järnväg
EU formerar sig. Svenska socialdemokraten Jens Nilsson kliver in i transportutskottet som ny ordinarie ledamot. Och han brinner för cabotagefrågan.
Viktigaste frågan för dig?
– Jag har två. Cabotagefrågan och investeringar i infrastrukturen för transporter.
Din hållning när det gäller EU och cabotagereglerna, det vill säga begränsningen av utländska åkeriföretags inrikestrafik i andra EU-länder?
– Steg ett är att Sverige måste skärpa reglerna. Det behövs fler poliser med stärkt makt i den här frågan. Sverige kan lagstifta om klampning så att bilar som körts olagligt blir kvar och dessutom höja böterna avsevärt.
– Sedan kan EU också förbättra sitt regelverk så att svenska villkor verkligen gäller i Sverige.
Har du fler idéer om hur lönedumpning i åkeribranschen kan stoppas?
– Det är andra utskott som hanterar de fackliga rättigheterna, men visst kan vi göra mer även där.
Framtidens gods? Satsar du på vägar, järnvägar eller sjöfart?
– Det måste till mer pengar för vägunderhåll, och samtidigt behövs det kraftiga investeringar i järnväg. Sverige kan faktiskt få EU-stöd till Norrbottniabanan till exempel, men vi har inte sökt.
Din egen bakgrund i transportpolitiken?
– Jag har varit kommunalråd i Östersund och har ett norrländskt perspektiv på transport- och infrastrukturfrågor. Och halva den senaste perioden i EU har jag suttit i regionalpolitiska utskottet.