Mikael Bäckström, åklagare med specialuppdraget att leda alla förundersökningar mot fuskande åkerier.
Close
Mikael Bäckström, åklagare med specialuppdraget att leda alla förundersökningar mot fuskande åkerier.
Close

Han ska få fuskåkerier att betala

Viktigt uppdrag. Fuskande åkerier klarar sig ofta undan medan deras lastbilschaufförer straffas med några tusenlappar i böter. Med en ny åklagarsatsning ska företagen själva få betala en betydligt dyrare nota. Uppdraget är Mikael Bäckströms.

När Transportarbetaren ringer upp åklagare Mikael Bäckström i Östersund har det inte gått två månader sedan ett rumänskt åkeri åkt på 100 000 kronor i böter för att ha riggat en färdskrivare så att den kunde styras av lastbilschauffören.

– Hade chauffören fått böta skulle boten ha varit på några tusenlappar, säger Mikael Bäckström.

Domen kom i Umeå tingsrätt och kan ses som en fingervisning på hur det kan se ut i framtiden. Det har sedan 2012 funnits speciella enheter på åklagarkammarna i Karlskrona och Östersund som tar hand om trafikmål. Men förundersökningar har inte letts därifrån. De har hamnat hos olika åklagare i olika delar av landet. Enligt Mikael Bäckström brukar åklagarna få som mest ett fall om året, och då har det varit svårt att prioritera dem. Därför har det som regel blivit böter för föraren i stället för företaget.

– Jag har märkt att det finns frustration hos många poliser som upplever att många ärenden läggs ner. Jag har lite slarvigt sagt att åklagarna inte kan och inte vill. Därför att arbetsinsatsen blir stor, det är bara är ett bötesbrott och man har mycket att göra. Då är det lätt att man som åklagare kanske tar en enklare utväg, säger Bäckström.

Den 1 maj i år startar ett projekt som innebär att alla fall med yrkestrafikbrott som ska till åklagare landar på Mikael Bäckströms bord.

– Syftet är att i högre utsträckning lagföra arbetsgivarna. I dag är det oftast bara förarna som får plikta, det ger inte åkerierna något större ekonomiskt incitament att rätta sig i ledet.

Kostnaden för fuskande åkerier kan dessutom bli än högre än själva bötesbeloppet. Mikael Bäckström berättar att det kan bli aktuellt att företagen får betala den vinst de gjort på att bryta mot lagen.

– Det sker inte i dag, men det är en möjlighet vi tittar på. Frågan är vad som krävs och i vilken utsträckning vi kan använda oss av det, säger han.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.