Han startar avtalsrörelsen med kurs i konflikter
Konflikthantering. Hälften av Transports kollektivavtal löper ut den sista mars. Förhandlingar om nya löner och villkor är på väg att rulla i gång. Inför detta har ordföranden och kassörer i fackets avdelningar trimmats i konfliktkunskap. Kent Palmqvist är en av dem som har gjort sig beredd på strejk eller blockad.
– Det är ju vi som axlar ledarrollen och samlar krafterna i avdelningen, men också ute i våra sektioner och klubbar, säger Kent Palmqvist, ordförande i avdelning 9 i Örebro.
Han berättar om tredagarskursen på Rönneberga kursgård, och att det inte alls känns avlägset med konflikter i årets avtalsrörelse:
– Dels finns det krav på arbetsgivarsidan om sänkta ingångslöner, säger han. Dels har vi ingen samordning inom LO den här gången.
Inom Kent Palmqvists avdelning finns en hel del terminaler, den bransch som Transport lade storvarsel på i förra avtalsrörelsen 2013. Den gången kunde strejken blåsas av efter 45 minuter, när ett avtal tecknades.
– Det känns att verkligheten och en eventuell konflikt kommer närmare, säger han. Det gäller att vara väl förberedd.
Under kursen gick deltagarna igenom grunderna för strejk och blockad (och arbetsgivarnas svar lockout), men också Transports konflikthistoria. Fackets konflikthandbok studerades. Och deltagarna grupparbetade för att träna på hur en strejk eller blockad byggs upp och kopplas ihop lokalt, regionalt och centralt. En övning gick ut på att välja ut rätt arbetsplats att varsla på.
Och vilken typ av konflikt är effektivast för ett fackförbund som vill driva igenom sina krav, Marcel Carlstedt, förbundsjurist på Transport?
– Det beror på. En snabb, effektiv och ganska billig variant är att ta ut förbundets samtliga medlemmar i strejk, säger han. En långvarig och ändå billig metod är nyanställnings- och övertidsblockad. Sedan finns det olika konfliktvarsel som passar bättre i olika yrkesgrupper.
Han berättar att det pågår överläggningar på kanslinivå med motparterna på både den privata och den kommunala sidan. Men att arbetsgivarna knappast kommer vara beredda att diskutera lönenivåer förrän industrin har slutit avtal.
Transport har 30 olika kollektivavtal. Hälften av dem löper ut den sista mars och de övriga kommer senare i år. Bevakningsbranschen och taxi ska bli klara före sommarsemestrarna medan flygets avtal går ut direkt efter sommaren.