Nya ministern utlovar snabba åtgärder
Politik. När Anna Johansson fick lämna posten som infrastrukturminister klev Tomas Eneroth (S) fram. Den gamla industriarbetaren från Småland har nu ansvaret för att se till att hela Transportsverige rullar.
1. Är frågorna om transporter och infrastruktur nya för dig?
– Nej, det är de inte. Som riksdagsledamot har jag jobbat en hel del med dem. Jag har följt åkerinäringens utveckling hemma i länet och i södra Sverige. EU-medlemskapet och de nya aktörerna på åkerimarknaden innebar ganska stora förändringar där jag kommer från. Redan innan det var en nationell debatt hörde vi om förändringarna från åkarna i skogsnäringen. Jag har själv också varit engagerad och motionerat med förslag om taxinäringen.
2. Vilka förslag om taxinäringen?
– De handlade om insatser mot svarttaxi och att attrahera schysta åkare. Min svärfar var taxiförare och medlem i Transport hela livet. Jag har själv varit upprörd över hur upphandlingar fungerat och hur arbetsvillkor och löner pressats ner i branschen på ett sätt som inte gynnat en seriös utveckling.
3. Vad vill du göra för att minska fusket i åkeribranschen?
– För det första gäller det att hitta schysta konkurrensvillkor. Polisen fick nyss extra resurser för att kunna kontrollera fordon bättre. Sedan måste vi se till att följa de regler vi har. Det finns uppenbart problem med åkerier som inte följer dagens regelverk. Om det behövs måste vi kanske vässa lagstiftningen. Inte heller åkeribranschen vill se en utveckling där man pressar ner villkoren.
4. Vad kan regeringen göra för dem som trots allt jobbar under svåra förhållanden på svenska vägar?
– Jag blir förbannad när jag ser reportage och får vittnesbörd om hur man utnyttjar människor. Det finns alltid någon som har beställt transporttjänsten, då ska den som köpt transporten ha ansvar. Därför är frågan om beställaransvar otroligt viktig.
– Jag har följt frågan om uppställningsplatser och liknande lokalt, där finns det mycket kvar att göra.
5. Kan du tänka dig att höja sanktionsavgifterna?
– En rapport visade nyligen att klampning av lastbilar och sanktionsavgifter som tas ut direkt på plats har haft effekt. Men jag är inte främmande för att ta till mig ny kunskap och se om det finns behov av förändringar framöver. Det är därför jag vill träffa alla aktörer. Tommy Wreeth (Transports ordförande) var en av de första jag ringde efter att jag blivit vald.
6. Det är bara ett år kvar till valet, mycket av det du ansvarar för tar lång tid. Finns det något du vill få klart fort?
– Ja.
7. Vad?
– Det berättar jag inte, haha. Jo, men det är klart jag tittar på några saker jag hoppas få igenom. Jag vill så klart att vi levererar förslag som inte minst gynnar Transports medlemmar och ger bättre förutsättningar på våra vägar. Så jag har några förslag jag hoppas vi kan få igenom.
8. Hur ser du på EU:s mobilitetspaket, där det bland annat finns förslag om förändrade cabotageregler?
– Ingen i EU ska tveka om den svenska ambitionsnivån. Jag kommer vara tydlig och försöka ta ledningen för vilket ansvar vi ska ta som medlemsstater för att höja de sociala kraven. Jag vet också att det finns motsättningar inom EU. Det är viktiga frågor vi måste komma överens om. Men det är minst lika viktigt att säkerställa efterlevnaden av reglerna i Sverige.