Fred Zuckerman, president of the International Brotherhood of Teamsters Union Local 89, in his Louisville, Kentucky office.) Zuckerman narrowly lost his bid to replace the union's national president, James P Hoffa. 18 May 2017
Close
"Hoffa har aldrig tidigare haft något motstånd i styrelsen. Så jag ser inte valet som en förlust, utan en framgång. Även om den inte är lika stor som vi hade hoppats på. Men vi kommer att fortsätta kampen", säger Fred Zuckerman som utmanade James P Hoffa om posten som förbundsordförande i Teamsters.
Close

Han utmanar Hoffa Junior

Maktkamp. Med knapp marginal förlorade Fred Zuckerman medlemsomröstningen om ordförandeposten i Teamsters, Transports syskonförbund i USA. Men kampen om makten inom det nordamerikanska fackförbundet fortsätter.

Mer än ett halvår efter den uppslitande omröstningen står de båda lägren fortfarande lika långt ifrån varandra.

– Medlemmarna är trötta på samma gamla visa. De är trötta på att ledningen står företagsledningarna alldeles för nära. Vårt fackförbund har nått punkten då topparna vill vara affärsmän i stället för fackföreningsledare, säger Fred Zuckerman, ordförande för lokalavdelning 89 i Louisville, förbundets fjärde största avdelning.

Utmanare

Han utmanade förra året den sittande Teamsterbasen, James P Hoffa, om makten i förbundet. När över 200 000 inskickade medlemsröster var räknade hade Zuckerman fått 48,5 procent av rösterna – mot Hoffas 51,5 procent. Men allt gick inte förbundsledningens väg. Oppositionslägret, som samlat sig under namnet Teamsters united, vann sex poster i den högsta förbundsstyrelsen.

– Hoffa har aldrig tidigare haft något motstånd i styrelsen. Så jag ser inte valet som en förlust, utan en framgång. Även om den inte är lika stor som vi hade hoppats på. Men vi ger inte upp. Vi kommer att fortsätta kampen, säger Fred Zuckerman.

Enligt honom kommer faktumet att det nu finns kritiker till Hoffa i styrelsen att leda till ökad insyn i förbundsledningen.

– De kommer att vara våra röster. När vi börjar berätta för medlemmarna om det som förbundsledningen gör eller överväger att göra, så bidrar det till att medlemskåren kan göra informerade val när de får rösta om saker och ting, säger Fred Zuckerman.

Juridisk process

Själva ordförandeomröstningen är inte heller en helt avslutad historia. En juridisk process har satts i gång för att tvinga fram att medlemsomröstningen görs om. Kravet baseras på anklagelser om att James Hoffa, i strid med lagen, använde förbundets pengar till att förhala utlämnande av interna mejl. Därmed skulle utredningar om korruption bland några av Hoffas närmaste medarbetare, inte uppdagas förrän efter omröstningen. När denna rättsprocess kommer att vara avgjord är det ingen som vet i dagsläget.

Men det är inte de enda oegentligheter som oppositionslägret hävdar pågick under kampanjen.

– Vi hade väldigt svårt att få stöd från lokala företrädare, för de är rädda för repressalier. Många är rädda för att förbundskontoret ska gå in och sätta lokalavdelningen under förmyndarskap eller bli arga och börja säga elaka saker om dem. Folk är rädda för att kritisera Hoffa öppet, säger Fred Zuckerman.

James Hoffa har avböjt att medverka i en intervju med Transportarbetaren. Hans pressekretare, Kara Deniz, låter meddela att ordförandevalet hölls för över ett halvår sedan och att förbundet har gått vidare. Men strax efter valet gjorde James P Hoffa följande uttalande om utgången i ett pressmeddelande:

– Det här var en hårdnackad kampanj och en historiskt jämn omröstning. Trots att vi har många utmaningar framför oss, så har tiden nu kommit för att tillsammans samla oss och stå starka mot dem som försöker rasera fackföreningsrörelsen och ta ifrån löntagarna landvinningarna de har kämpat för att nå.

”Rökridåer”

Den högsta ledningens rop på enighet verkar dock inte ha bidragit till att minska motsättningarna inom förbundet.

– Vartenda tal de ger går ut på att nu måste vi enas. ”Valet är över, vi måste enas och attackera arbetsgivarna tillsammans.” Men det gäller inte alla. Ingen i vårt läger har kontaktats. Det är bara rökridåer, säger Fred Zuckerman.

Han tvivlar på motståndarlägrets motiv.

– För att ropen om enighet ska vara trovärdiga måste de själva tro på dem. Men det gör de inte. De tror att de kan göra som de vill eftersom de vann omröstningen, säger Fred Zuckerman.

– För det andra måste de sträcka ut en hand till oss, men de vägrar ringa tillbaka när vi försöker få tag på dem. Vi skickar ansökningar om stöd som aldrig besvaras. Våra gubbar petas från skyddsombuds- och förhandlingskommittéer, fortsätter han.

Stora motsättningar

Fred Zuckerman medger att processen för att ena förbundet inte kommer att bli lätt. Motsättningarna är stora och kretsar kring en rad olika punkter: Fackliga eftergifter. Inriktningen på medlemsvärvningsarbetet. Förhållandet till centralorganisationen AFL-CIO.

– För att enas måste vi mötas i mitten. Vi kommer inte bara gå med på allt som de gör. Vi har tillbringat två år eller mer med att vara osams. Men det är inte oss Hoffalägret är på kant med, det är medlemmarna, säger Fred Zuckerman.

På frågan om hur kontakten mellan honom och James P Hoffa ser ut svarar Fred Zuckerman så här:

– Vi har inga direkta kontakter med varandra. Han vägrar att ta mina telefonsamtal. Den senaste gången vi talade med varandra var för två år sedan vid ett möte i Chicago. Någon i hans stab kom upp och frågade om jag var villig att säga hej och träffa honom. ”Javisst”, sa jag. Så han kom upp och vi skakade hand, sa hej. Det var allt, ingen meningsfull konversation, bara en grej i förbifarten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."