Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Det hela började med ett hackaton arrangerat av myndigheternas digitala samarbetsordganisation eSam, berättar Kenneth Pettersson, IT-­expert på Naturvårdsverket. Under diskussioner mellan Naturvårds­verket, Skatteverket och Bolags­verket kom man fram till att gemensamma system och jämförda data skulle kunna avslöja avvikelser i den långa kedjan som avfall passerar från första till sista anhalt.

Kenneth Pettersson, it-expert på Naturvårdsverket. Foto: Naturvårdsverket
Kenneth Pettersson, it-expert på Naturvårdsverket. Foto: Naturvårdsverket

– Tänk dig ett kontrollrum, säger Kenneth som en liknelse. Om systemet upptäcker avvikelser, skulle det kunna blinka gult eller rött och varna inspektörerna om något misstänkt som kräver närmare undersökning. 

Den svenska avfallshanteringen ställer höga krav på rapportering, men systemet bygger till stor del på självrapportering i efterhand. För att förbättra kvaliteten på information­en menar Kenneth att rapporter­ingen behöver ersättas med att ”fånga” data när händelsen sker.
I stället för i en separat rapportering i efterhand och sedan analysera dem. Där kommer AI in i bilden. 

– Vi hanterar enorma mängder data som är omöjlig för våra handläggare att hålla koll på. AI kan hjälpa oss att identifiera mönster som vi människor inte kan fånga. 

AI-verktyget kan jämföra avfallets resa som en kedja, där varje länk ska vara korrekt. Verktyget kan upptäcka om någon länk brister eller avviker. 

– Fördelen med AI är att ett sådant system kan lära sig kontinuerligt. Kriminella är skickliga på att hitta och utnyttja luckor i vår tillsyn. Men om AI-systemet fungerar som vi hoppas, kan det utvecklas och upptäcka förändrade mönster över tid. 

Kenneth påpekar också att alla branscher producerar avfall, vilket gör projektet omfattande. 

Ett annat område där AI kan vara användbart i framtiden är tips från allmänheten. I dag varierar tipsen från grannfejder till viktiga ledtrådar om grov kriminalitet. En AI-driven tipsbot skulle kunna ställa rätt frågor för att sortera ut de mest relevanta tipsen.

Olagliga deponier växande problem

I skuggan av Think Pink-skandalen har även miljöfarlig avfallshantering på andra håll i landet uppmärksammats. Ibland handlar det om gamla sopsynder, begångna långt innan dagens regler och lagstiftning tillkom. Andra fall rör medveten, organiserad brottslighet på ett av världens mest lukrativa områden för kriminella.

Här är några av deponierna som orsakat problem under senare år och i vissa fall lett till åtal för inblandade.

 Mellerud, Dalsland, 2024: 35 000 ton giftigt avfall, skrotrester från metallåtervinning, har dumpats i en privatägd bergtäkt. Avfallet kommer bland annat från en av återvinningsbolaget Stena Recyclings anläggningar. 

Sju personer har åtalats som misstänkta för grovt miljöbrott och grovt penningtvättbrott. Enligt åklagaren ska Stena Recycling ha betalat ett miljonbelopp för att bli av med restavfallet.

 Björneborg, Värmland, 2024: Restprodukter av metallskrot dumpade på deponi som granskas av länsstyrelsen, som följer rättegången i Dalsland. 

Även här handlar det om restavfall som Stena Recycling forslat från en av sina återvinningsanläggningar. I båda fallen rör det sig om avfall från skrotade personbilar och annat metallskrot från anläggningar i Halmstad respektive Hallstahammar. Restavfall som blandats upp med andra avfallsmassor innan det lagts upp på fastigheterna i Dalsland och Värmland.

 Skåne, 2022: Flera kommuner – bland annat Malmö – krävde miljonviten efter olaglig deponering av sopor. Det handlar om ett företagskluster med gemensam ­h­uvudman som skapat sopberg, med risk för både bränder och läckage. 

Lomma kommun fick rätt mot företaget i domstol som slog fast att deponin krävt tillstånd, men ärendet överklagades till högre instans; Mark- och miljöverdomstolen. Även kommunerna i Staffanstorp och Helsingborg vände sig till domstol. Men liksom i fallet med Think Pink kan det vara svårt för en kommun att komma till en lösning trots domar. Om företaget exempelvis gått i konkurs och markägaren saknar kapital ligger ändå ansvaret på kommunen att sanera och betala för det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Rekordrättegång väntar i Think Pink-härvan

Miljöbrott. Den 3 september startade rättegången mot sammanlagt elva personer misstänka för kriminell avfallshantering kopplat till återvinningsbolaget Think Pink. Målet är det hittills mest omfattande rörande miljöbrott – systematisk dumpning av giftigt avfall på en rad platser runt om i landet. (UPPDATERAD)

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Här i Kagghamra startade branden i november 2020. Sedan februari 2021 är soptippen täckt av sand.

Många åtalade i sopskandal

Miljöbrott. I mellandagarna åtalades elva personer för inblandning i kriminell avfallshantering. Think Pink-härvan rör det mest omfattande miljöbrott som misstänks ha skett i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms ­annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.

Riskkapitalbolaget CVC villigt höja budet på Schenker

Ekonomi. Globala riskkapitalbolaget CVC, med bas i Luxemburg, förlorade mot logistikbjässen DSV i budgivningen om transportbolaget DB Schenker. Men CVC:s företagsledning förklarar sig nu vara beredd att höja sitt bud.

Enkätsvar vittnar om stress

Servicetrafik. Nära åtta av tio chaufförer svarar att körtiderna är otillräckliga för att utföra arbetet på ett säkert vis. Det visar en enkät gjord bland färdtjänstförare.

Nytt bokningssystem – orimliga körtider

Servicetrafik. I maj införde trafikbolaget i Gävleborgs län ett nytt system för färdtjänst, skolskjutsar och sjukresor. För många chaufförer med redan tajta körtider innebar det att uppdrag blev omöjliga. Och dagligen se hur stress och förseningar ytterst drabbar dem som är i behov av transport.

Den italienske kungen inviger den första motorvägen med en tur i sin Lancia Trikappa. I bilen sitter också vägens skapare Piero Puricelli.

Nu fyller motorvägen 100 år

Årsdagar. Kanske borde man ändra alla hastighetsskyltar till ”100” för en enda dag. Nu fyller nämligen världens första motorväg 100 år. Men när bilisterna i Milano körde de 4 milen till Varese så fanns inte ordet motorväg, då hette det autostrada.

Förslag om nya regler för klampning av fordon

Åkeri. Ta bort tidsgränsen för hur länge en lastbil får låsas fast genom så kallad klampning för att hindra fortsatt färd, när en chaufför brutit mot gällande regler. Den lagändringen föreslår regeringen i en proposition till riksdagen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Kvinnor med funktionshinder får sämre jobbstöd

Arbetssökande. ”Supported employment” är en form av stöd vid anställning för personer med funktionshinder. Men alla som behöver får inte det stödet och kvinnor får sämre hjälp än männen när det gäller att hitta och behålla ett arbete.

”DSV har ju inte ett jättebra rykte”

Åkeri/Terminal. – Det har tisslats och tasslats i ett och ett halvt år om att DSV var intresserat av att ta över Schenker och att det vore förfärligt. Så säger en chaufför på Schenker åkeri efter beskedet att danska logistikbjässen DSV köper tyska jätten DB Schenker.

DSV tar över Schenker – stor oro bland anställda

Åkeri. Danska logistikjätten DSV tar över fraktbolaget Schenker från tyska tågbolaget Deutsche Bahn efter en lång tid av spekulationer, skriver ekonomisajten placera.se. Stor oro rapporteras bland Schenkers anställda i flera städer.

9/9 – vi är här för att höra er, yrkesförare!

Yrkesförarens dag. I dag uppmärksammar vi dem som ser till att allt kommer fram, alla dagar – maten på bordet, barnen till skolan, medicinen till sjukhusen, soporna till återvinningen. Transportarbetaren är på plats vid Rasta Nyköpingsbro och hör hur och vad yrkesförare själva önskar.