Handels stängde av SD:are – fick rätt i dom

Facket. Sverigedemokraternas politik går emot fackförbundets stadgar. Handels gjorde rätt som stängde av en aktiv sverigedemokrat från uppdraget som klubbordförande, slås fast i en dom.

Sveriges olika fackförbund agerar olika i frågan om sverigedemokrater. Transport går längst och tillåter inte den som aktivt representerar partiet att vara medlem i facket. Då och då utesluts Transportmedlemmar som har uppdrag i till exempel sin kommun.

Handelsanställdas förbund har valt en annan väg: De tillåter inte aktiva sverigedemokrater att ha fackliga förtroendeuppdrag. Den frågan har just avgjorts i en så kallad skiljenämnd, berättar tidningen Handelsnytt.

En klubbordförande i en butik stängdes av från sitt fackliga uppdrag. Handels motivering var att hon har uppdrag för SD i kommunpolitiken. Fackförbundet hävdade att den verksamheten är ”oförenlig med organisationens ändamål”.

Klubbordföranden överklagade beslutet först till Handels förbundsråd, som inte ändrade det. Därefter till en skiljenämnd som bestod av en ledamot från vardera parten och en opartisk ordförande som de två utsåg tillsammans. Ordföranden är till vardags domare i Arbetsdomstolen.

Handelsnytt skriver att domen slår fast att SD:s principprogram är oförenligt med Handels stadgar.

Det handlar om att facket verkar för jämlikhet, likabehandling och alla människors lika värde. Handels slår också fast i sina stadgar att organisationen är feministisk och antirasistisk.

Sverigedemokraterna eftersträvar, enligt sitt principprogram, ett demokratiskt och jämställt samhälle. Men – och detta är vad skiljenämnden lutar sig mot – ”det står även att partiet motsätter sig adoption för ensamstående, samkönade par och polyamorösa grupper. Det står också att islamismens inflytande över det svenska samhället ska motverkas och att invandring från muslimska länder med inslag av fundamentalism bör vara mycket starkt begränsad”. (Citat från Handelsnytt.)

I Transports stadgar framgår det grundvalen för fackförbundet är alla människors lika värde. Där står också att förbundet aktivt arbetar för att skapa jämställdhet mellan kvinnor och män.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Hannele Äijö:
    17 maj, 2020

    Skrämmande utveckling i Sverige.
    Jag tycker man blandar ihop äpplen och päron.

    Facket ska arbeta med villkoren på arbetsplatsen.

    Vad har polyamorösa relationer och adoptioner i samkönade äktenskap mm mm att göra med arbetsplatsvillkor att göra?

  2. Magnus Thelander:
    16 maj, 2020

    Glädjande att rättsväsendet står upp för den medlemsdemokrati, som gör medlemmarna till herrar i sina egna fackföreningar, och håller lössen borta ur fanorna.

  3. Bert:
    15 maj, 2020

    Antidemokrater alltså transport o handel

Lästips:

Klubbordförande Stellan Malmroos och Alexander Malmqvist, avdelningsordförande, utanför Frigoscandias terminal i Helsingborg. Foto: Lilly Hallberg

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

David Ericsson

Hederliga gängkriminella?

Davids krönika. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Med samlad kraft kan vi få ett slut på Teslakonflikten

Öppet brev. Teslakonflikten har nu pågått under en så lång tid att det saknar motsvarighet i modern svensk fackföreningshistoria. Sverige har åter arbetsköpare som organiserar storskaligt strejkbryteri.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.