Här är alla kraven som BA driver i lönematchen

– Biltrafikens Arbetsgivareförbund, BA, kräver ändringar i alla paragrafer som ger de anställda inflytande över arbetstiderna. Målet är uppenbart. Företagen ska ensidigt få bestämma hur och när personalen jobbar, utan att behöva betala övertidstillägg. Det säger Transports åkeriombudsman Ulf Persson, som här går igenom BA avtalskrav punkt för punkt på åkeri- och terminalområdet.

Redan i vintras hade Transport och BA så kallade kansliöverläggningar där man presenterade kraven som man tänkte driva i avtalsrörelsen.

Transport la inledningsvis fram bara tre krav, medan arbetsgivarlägret plockade fram ett batteri med 18 punkter. Listan har senare utökas till 20 avtalskrav.

Under förhandlingarna veckan efter påsk backade BA från flera av punkterna, men i och med strandningen är parterna faktiskt tillbaka i utgångsläget.

  • Överst på BA:s digra lista står ett treårigt kollektivavtal.

Ulf Persson säger:

– Transport vi ha ettårsavtal. Vi kan tänka oss en längre period, men det innebär ju lång fredsplikt för arbetstagarna. Då måste vi få något rejält i utbyte.

  • De fyra nästa punkterna på BA-listan handlar alla om arbetstiderna. Transportbranschen präglas av ojämn arbetsbelastning. Vissa dagar, veckor och månader är mer intensiva än andra.

Det normala på arbetsmarknaden är att anställda har ett veckoschema med reglerad arbetstid, exempelvis måndag till fredag från klockan 08 på morgonen till 17 på kvällen. Behöver man jobba efter klockan 17 får arbetsgivaren betala extra för övertid och kanske ersättning för att jobbet utförs på obekväm tid.

Drömmen för många arbetsgivare är att fritt få styra och ställa med arbetstiderna. Extremexemplet är förstås att företaget kort meddelar: ”Den här veckan behöver du inte komma över huvud taget, för vi har ont om jobb. Lön kan vi inte betala, men du kan få jobba desto mer nästa månad. Fast vi vill inte betala övertid och inte ob-ersättning…”

Under alla år har Transports motparter krävt större flexibilitet. Facket har ibland gått med på kraven, men motbudet är normalt att uppgörelser om avsteg från arbetstidsreglerna i kollektivavtalet ska göras med den fackliga organisationen. Inte med den enskilde föraren eller terminalarbetaren.

– Målet, säger Ulf Persson, är förstås att hindra att arbetsgivare utsätter den enskilde för press och spelar ut anställda mot varandra. Från fackets sida anser vi dessutom att medlemmarna ska ha mer betalt, högre premiekomp, för att man offrar sin fritid och får svårare att pussla ihop familjelivet.

Det nuvarande Transportavtalet medger att arbetstiden ”utjämnas” över fyra veckor. Någon vecka blir då kortare, andra längre. En sådan uppgörelse kan träffas mellan arbetsgivare och arbetstagare. Fast om det finns en facklig förtroendeman på företaget ska överenskommelsen göras med denne. Avtalet ska dessutom skickas till Transports avdelning inom en vecka.

– Det är en av paragraferna som BA angriper. Arbetsgivarna vill göra upp med den enskilde direkt, utan att blanda in eller meddela facket, förklarar Ulf Persson.

  • Som punkt sex på listan begär BA ”strikt fredsplikt” när ett nytt löneavtal väl är tecknat. Arbetsgivarna skjuter in sig på en fackets hörnstenar, nämligen den lagstadgade rätten att vidta sympatiåtgärder för andra yrkesgrupper och fackförbund.
  • Lönehöjningarna som förhandlas fram mellan de centrala parterna, alltså Transport och BA, ska ”fördelas lokalt”. Innebörden är att lönepotten fördelas olika mellan de anställda på arbetsplatsen. Som i princip enda fackförbund har Transport ihärdigt motsatt sig detta i avtalsrörelse efter avtalsrörelse.
  • BA vill ha frysta traktamenten. Ersättningarna som utgår till många chaufförer följer prisutvecklingen i samhället. De senaste åren har justeringarna varit marginella. Det här är ett av få krav där Transport inte sagt stenhårt nej.
  • Punkterna nio och tio handlar om löneberäkningar. BA vill ha en ändring som gör att terminalarbetarna tappar premiekompensationen när schemalagd tid inte överensstämmer med arbetad tid.

En het potatis gäller så kallad helglön. I dag är det så att om en helgdag infaller på lördag, så ska veckoarbetstiden minskas med åtta timmar. Fel, anser arbetsgivarna. För chaufförer och terminalare är det sammantaget mycket lönepengar som ligger i potten. Uppåt 40 miljoner kronor.

  • Vikten av utbildning är något som det snackas allt mer om i samhället, konstaterar ombudsman Ulf Persson:

– I transportbranschen sker utbildningen nästan aldrig på arbetstid, utan på fritiden. Arbetsgivarna vill inte betala lön då. Möjligen grundlön, men inte ob, premiekomp och övertid.

  • Budbilsbranschen är redan nu överetablerad, med dåliga villkor för både åkare och chaufförer. BA vill bryta loss branschen och trä på den ett eget, fristående kollektivavtal. Med samma procentlön, raka ackord, som redan finns i taxi.
  • I flera avtalsrörelser har arbetsgivarna krävt att utlandschaufförernas särskilda kollektivavtal ska gälla även vid körningar i övriga Norden, i stället för det vanliga Transportavtalet.

– Vi säger nej. I Norden blir det färre mil för chaufförerna, än på kontinenten, kommenterar Ulf Persson.

Längre ner på kravlistan vill BA sedan skrota hela Utlandsavtalet. De två punkterna kan eventuellt bli svårförenliga…

  • Punkterna 14 och 15 rör anställningar och övertid. BA begär längre ingångslön för chaufförer som saknar YKB-utbildningen och förlängd provanställning, från sex till tolv månader.

Ulf Persson:

– Oacceptabelt! Sex månader räcker för att arbetstagare och arbetsgivare ska hinna ”känna på varandra”.

  • Dagens övertidsregler ogillas också av arbetsgivarna. Om företagen vill ta ut 150 extra övertidstimmar, måste de gå till facket och söka dispens. Transport rådfrågar normalt den anställde, som kan säga nej. Transportföretagen vill ”förhandla” direkt med de berörda, utan fackets inblandning.
  • I Transportavtalet är veckolön märkligt nog huvudprincip, om facket inte ger klartecken för månadsutbetalning.

Det är en kvarleva från förr, när det var mera osäkert om åkaren klarade sina åtaganden mot de anställda. Skrivningen finns kvar och ger facket ett trumfkort när arbetsgivarna vill införa månadslön och det uppstår oklarheter kring ”förskotts- eller efterskottsbetalning”. BA vill få bort Transports inflytande.

  • Numera har EU ställt upp krav på digitala förarkort. De ska chaufförerna bekosta själva. Anser BA.
  • Den sista punkten på arbetsgivarlistan är intressant. Det är nämligen det enda krav som Transport oreserverat stödjer. Det handlar om att göra kollektivavtalet tydligare och mer lättläst.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.