Plånbok med pengar

Här är årets nya löner

Avtal. Nu har halva 2024 gått och nästan alla Transports grupper har fått nya löner. Här är några av dem.

BENSIN- OCH GARAGEAVTALET

Ingångslön servicebiträde

  • Ny lön 2024: 25 652 kronor
  • Ökning: 860 kronor

Serviceman 8 år i yrket, 1 år på företaget

  • Ny lön 2024: 31 003 kronor
  • Ökning: 1 015 kronor

Höjning från 1 maj 2024.

 

BEVAKNINGS- OCH SÄKERHETSAVTALET

Nyanställd

  • Ny lön 2024: 25 380 kronor
  • Ökning: 1 350 kronor

Lönegrupp A (väktare m  fl efter 6 månader):

  • Ny lön 2024: 26 594 kronor
  • Ökning: 1250 kronor

Lönegrupp B (väktare m fl efter 15 månader):

  • Lön 2023: 29 458 kronor
  • Ny lön 2024: 30 408 kronor
  • Ökning: 950 kronor

Lönegrupp C (ordningsvakter m fl)

  • Lön 2023: 29 830 kronor
  • Ny lön 2024: 30 805 kronor
  • Ökning: 975 kronor

Höjning från 1 juni 2024.

B-KORTSCHAUFFÖR, TRANSPORTAVTALET

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 27 346 kronor
  • Ökning: 900 kronor

Efter 6 år i yrket

  • Ny lön 2024: 30 494 kronor
  • Ökning: 900 kronor

Höjning från 1 april 2024.

BÄRGNINGSARBETARE, TRANSPORTAVTALET

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 30 624 kronor
  • Ökning: 1 170 kronor

Efter 4 år i yrket

  • Ny lön 2024: 31 216 kronor
  • Ökning: 1 171 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

FLYGARBETARE INOM CIVILFLYGET

  • Garanterad grundlön för nyanställd 2024: 27 342 kronor
  • Garanterad grundlön tre års yrkeserfarenhet 2024: 29 274 kronor

Höjning från 1 oktober 2024.

FLYGTANKNING, TANKNINGSMAN

Nyanställd

  • Ny lön 2024: 26 273 kronor
  • Ökning: 1 227 kronor

Efter 8 år i yrket, 1 år på företaget

  • Ny lön 2024: 33 847 kronor
  • Ökning: 1 447 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

GUMMIVERKSTADSARBETARE

Ingångslön över 18 år

  • Ny lön 2024: 27 532 kronor
  • Ökning: 748 kronor

Efter 6 år i yrket

  • Ny lön 2024: 31 491 kronor
  • Ökning: 1 206 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

HAMNARBETARE

Lönen skiljer sig mellan hamnbolag, siffrorna är ungefärliga

  • Ny lön 2024: cirka 35 000 kronor
  • Ökning: cirka 2 000 kronor

Höjning från 1 maj 2024.

 

LASTBILSCHAUFFÖR, TRANSPORTAVTALET

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 30 163 kronor
  • Ökning: 900 kronor

Efter 6 år i yrket

  • Ny lön 2024: 31 046 kronor
  • Ökning: 1 100 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

MILJÖARBETARE MED C-KORT, MILJÖARBETAREAVTALET

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 30 749 kronor
  • Ökning: 948 kronor

Efter 6 år i yrket

  • Ny lön 2024: 31 420 kronor
  • Ökning: 1 131 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

MILJÖARBETARE, MEDÅKARE UTAN C-KORT

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 29 853 kronor
  • Ökning: 853 kronor

Efter 8 år i yrket

  • Ny lön 2024: 31 420 kronor
  • Ökning: 1 131 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

TAXIFÖRARE, MÅNADSLÖN

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 26 984 kronor
  • Ökning: 180 kronor

Efter 4 år i yrket

  • Ny lön 2024: 28 084 kronor
  • Ökning: 1 080 kronor

 

TAXIFÖRARE, GARANTILÖN VID PROVISION

  • Ny lön 2024: 23 337 kronor
  • Ökning: 1 000 kronor

Höjning från 1 augusti 2024.

 

TAXITELEFONISTER

Under provtjänstgöring

  • Ny lön 2024: 27 157 kronor
  • Ökning: 985 kronor

Efter 5 år i yrket

  • Ny lön 2024: 29 040 kronor
  • Ökning: 1 000 kronor

Höjning från 1 juni 2024.

 

TERMINALARBETARE, TRANSPORTAVTALET

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 29 274 kronor
  • Ökning: 919 kronor

8 års branschvana

  • Ny lön 2024: 30 643 kronor
  • Ökning: 1 124 kronor

Höjning från 1 april 2024.

 

TIDNINGSDISTRIBUTÖRSAVTALET

Ingångslön

  • Ny lön 2024: 27 348 kronor
  • Ökning: 873 kronor

Efter 120 månader

  • Ny lön 2024: 32 438 kronor
  • Ökning: 1 036 kronor

Höjningen från 1 maj 2024.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Josefin:
    18 mars, 2025

    Vi som arbetar med våra liv som insats (väktare, ov osv), hur kan våra löner vara så katastrofalt låga? Det är bedrövligt!

  2. Anonym:
    29 november, 2024

    Väldigt lite höjning för oss väktare och inte alls i närheten av vad ni började förhandlingarna med. Vi borde minst ha fått en höjning på 4000kr. Det känns som att ni blev pressade av staten att lösa konflikten innan strejken på flygplatserna och ni gick med på det. Lönerna hänger aldrig med inflationen någonsin. Vi är många som har det tufft med tanke på höga räntor osv.
    Ibland önskar jag att ni var lika bra som Unionen.

    Kritik ska ni därför ha och jag hoppas att ni publicerar detta.

  3. Ordning och reda!:
    18 november, 2024

    Fruktansvärt lite i höjning för vakterna som är samhällets bär stenar, yrket slår på kropp och själ och skyddar massor utav instanser, nu får ni ta och tuffa till er lite och utdela så att lönen blir betydligt högre minst en ökning på 4000, att hamn arbetare tjänar mer än brottsbekämpare och folk som räddar liv och egendom är helt tokigt, säger inte att dom ska ha mindre men åtminstone i den klassen eller mer.

  4. Anonym:
    23 augusti, 2024

    Hej jag jobbar som väktare (väljer att annonymisera företaget) och har jobbat där i snart 4 år, varken jag eller mina kollegor har fast anställning, vi har inte ens fått en frågan om att få bli fast anställning. Vi går alla på timmar, är detta rätt? Om inte, vad kan vi?

  5. Kristina Sjöberg:
    27 augusti, 2024

    Det är bäst att du och dina kollegor vänder er till Transport för hjälp. Kontakta avdelningen där ni bor eller vänd er till Transport på direkten (TPD).Jag lägger in en länk till kontaktsidan: https://www.transport.se/kontakta-oss

    Hälsningar Kristina, chefredaktör Transportarbetaren

  6. Patrik:
    8 juli, 2024

    Vad ska timlönen vara för en timanställd på terminal? Mvh Patrik

  7. Kristina Sjöberg:
    9 juli, 2024

    Hej Patrik!
    Bäst svar på din fråga får du från din avdelning eller Transport på Direkten (TPD). Jag lägger in en lönk till sidan där du hittar kontaktuppgifter: www.transport.se/kontakta-oss

    Vänlig hälsning

    Kristina Sjöberg
    Chefredaktör Transportarbetaren

  8. Stefan:
    8 juli, 2024

    Hej! Taxitelefonistavtalets högsta steg gäller inte längre efter fem år i företaget, utan fem år i branschen som fullärd telefonist. En förbättring vi fick in i avtalet denna gång. Värt att notera också att den summa ni anger gäller tariffen "övriga landet", i Stockholm med vissa kranskommuner gäller en annan, högre tariff.

  9. Kristina Sjöberg:
    8 juli, 2024

    Hej Stefan!
    Tack för att du uppmärksammade oss på detta. Det ska så klart stå fem år i yrket. Jag ändrar.

    Vänlig hälsning

    Kristina Sjöberg
    Chefredaktör Transportarbetaren

  10. Pär-Åke Hässelbäck:
    4 juli, 2024

    Undra från vilket datum gäller ny lönerna

  11. Kristina Sjöberg:
    5 juli, 2024

    Hej!
    Artikeln är nu uppdaterad med de datum då de olika höjningarna gäller.

    Vänlig hälsning

    Kristina Sjöberg
    Chefredaktör Transportarbetaren

  12. Rolle Lind:
    4 juli, 2024

    Bra. Har letat efter dessa uppgifter på transport hemsida men hittat Nada.
    Inte Google heller.

  13. Kreshnik Carapuli:
    4 juli, 2024

    Den här lönen är inte pragmatisk för betalning som en arbetare måste göra i Sverige i 2024

Lästips:

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.

Jonas Söderqvist, biträdande forskningsledare på Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek överlämnar Mats Sundbergpriset för bästa verksamhetsberättelse till Maria Lefoy och Lars Mikaelsson på Transport. Foto Kristina Sjöberg

Transport föräras Mats Sundberg-priset

Prisutdelning. Priset delas ut av Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek till det förbund inom LO-familjen som gjort den bästa verksamhetsberättelsen. Första förbund att få priset är Transport.

Pärm med röd rygg ligger på ett bord och i bakgrunden syns människor suddigt.

Seg start på förhandlingarna

Avtal 2025. Transportavtalet är först ut när Transports avtal ska förhandlas om. Parterna har växlat krav och så mycket mer har inte hänt.