Här är bra jobbkläder och skor en självklarhet
Arbetskläder. Svart och neongult. Alltid hela och rena. Det är meningen att en chaufför från Lindströms i Luleå ska gå att känna igen.
Det kom ett lite ovanligt mejl till redaktionen. Avsändaren var ett skyddsombud som just inte hade något att klaga på hos sin arbetsgivare:
”Välkommen att göra ett reportage om Lindströms Transport Norrbotten. Åkeriet värdesätter verkligen personalen och har tvättbytessystem så man alltid kan ha rena arbetskläder. Och skor får vi välja de som passar bäst och är bekvämast, oavsett pris.”
Så skrev Joakim Rosén, chaufför och skyddsombud, och ett par veckor senare sitter jag i åkeriets lunchrum i ett industriområde i Luleå.
– Vi har en lite ovanlig modell här, säger Joakim Rosén De flesta chaufförer man träffar verkar få tvätta alla sina kläder själva, hit kommer ett tvätteri och hämtar säckarna en gång i veckan.
Han beskriver vad som ingår i tvättbytessystemet: tre tjocktröjor, tre arbetsbyxor och två skaljackor med löstagbara fleecefoder.
– Jag tycker kombon är jättebra, med en regnjacka som funkar som vanlig jacka och som sen blir vinterjacka när man sätter i fodret. Men det finns några som inte gillar lager på lager-principen.
Alla plagg är märkta så att de hittar tillbaka till rätt person efter tvätten. Kläder som är trasiga lagas eller ersätts med nya. Storleken ska bytas om det behövs.
– Nja, protesterar chauffören Gustav Ek som värmer ugnspannkaka med proteinpulver:
– Jag försökte byta storlek i våras, men det funkade inte den gången. Så jag gick ner i vikt i stället, är åtta kilo lättare nu.
Vi hittar vd Andreas Lindström vid sitt skrivbord. Han är hundra procent nöjd med jack-, byx- och tröjmodellerna samt tvättbytessystemet som Lincargo har tagit fram åt Lindströms och andra åkerier som anlitas.
– Personalen ska ha hela och rena kläder, säger han. Vara representativa och inte behöva tvätta arbetskläderna hemma.
I hans förråd finns t-tröjor, collegetröjor och arbetshandskar i lager. Kläder som chaufförerna byter ut när det behövs, men får tvätta själva.
Skor är inte någon självklarhet i åkeribranschen. På uppdrag där skyddsskor krävs enligt arbetsmiljölagen ska förstås arbetsgivaren betala dem. Men därutöver tänker företagen olika.
Tillbaka i lunchrummet berättar skyddsombudet Joakim Rosén att han är nöjd på den punkten också.
– Vi åker till Grolls butik i stan och provar ut en sko som passar. Det spelar ingen roll om den kostar 495 eller 2 895…
Åkeriet står för en sommarsko och en vintersko, och de ska helst räcka i två år.
– Men jag säger åt dem att gå och byta om jag ser någon med trasiga skor, säger personal- och driftschefen Ann Lendholm, som plockat fram älggryta med broccoli och ris ur matlådan.
Vid kyllagret några kilometer därifrån har Malin Johansson just kommit från Boden. Hon lossar sin last av Guldfiskens portionsförpackningar med färdigmat innan arbetsdagen tar slut. Någon annan rycker in och sorterar varorna för leverans till butikerna på natten eller tidigt nästa morgon.
– Kläderna är sköna och byxorna passar bra. Men jackan har ingen midja. Det märks att det inte är någon dammodell, säger Malin Johansson.